Jump to content

VP2030, er 14.5 ampere ok lading fra dynamo på tomgang?


Maika

Recommended Posts

Jeg prøvde å søke litt, men ble ikke helt sikker, så jeg spør de vise:

Jeg kjører nå den ene av mine VP2030 på tomgang, som jeg tror har standard Valeo 60A dynamo. 5 meter 50mm kabler til batterier. 4x115 simple blybatterier som ikke har blitt behandlet spesielt pent og er ca 5 år gamle.

Før jeg startet hadde de spenning på 12.2/12.3 med litt strømtrekk, så jeg gjetter på hvilespenning på 12.3/12.4. Spenning på tomgang da jeg startet ble 13.5V, og ladet da med 14.5A.

Er det som forventet for dette oppsettet? (Ja, jeg vet at jeg hadde fått mye bedre lading med feks en Balmar, ekstern regulator osv, men det er altså ikke spørsmålet nå:)

 

edit: Tomgang er på 900, ved 2000 ladet det med 22A. 

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maika skrev 38 minutes ago:

edit: Tomgang er på 900, ved 2000 ladet det med 22A. 

Du forteller om ladestrøm ved 2000 RPM. Det som er mer interessant er lade_spenning_ ved dette turtallet. Uten å også vite spenning, betyr ladestrøm ingenting...

 

Har du skillediode i oppsettet ditt?

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tomgangsladingen er helt ok etter min erfaring med samme motor.  Ved 2000 omdr skal dynamoen imidlertid lett kunne yte mer enn 22A. Men som bellen sier, det avhenger av at batteriene vil ta imot. Vet du hva spenningen var over/nær batteripolene ved 2000 omdr? Med såpass lav ladestrøm bør spenningen ha kommet opp til det som regulatoren er innstilt på (14+ V). Dynamoen har vel ekstern sense hvis jeg ikke husker feil, eller så må du måle det rett på dynamoen.

 

edit: og der kom visst X10an imellom ?

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Spenningen ved 2000 glemte jeg jo å sjekke, men det var jo like etter at jeg sjekket tomgangen, så den burde vel være 13,5 den også? Får sjekke mer neste gang de er tilsvarende utladet. 

Ingen skilledioder. Dynamoene har vel kanskje ekstern sense, mange ledninger på dynamoen ihvertfall, (men alt er koblet til motor/starter etc, ingenting som går rett til batteribanken).

Link to post
Share on other sites

Har en D1 30 med 115 amp generator. Den skal gi 20 amp ved tomgang(noe som er veldig bra) og da ser det ut som om din generator leverer det den skal. Når batteriene er "tomme" er ladestrømmen høy og spenning "lav". Etterhvert som batteriene fylles vil ladestrømmen avta og spenningen øke. Det er sånn sett ikke så interessant hvilken spenning du har i starten av ladingen. Om du har koblet den gule senseledningen fra generatoren til pluss på forbruksbanken skal du få 14,2 når banken begynner å bli full.

Link to post
Share on other sites

Ang. batteriene:
Flere som er inne på det samme viktige poenget her, som sikkert ikke kan sies for ofte: Det er alltid en sammenheng mellom ladespenning og ladestrøm.  En plutselig endring i den ene betyr alltid en plutselig endring i den andre og motsatt.  Og jo mer oppladet batteriet er, jo høyere spenning trengs det for å opprettholde den samme ladestrømmen.


Årsaken til at spenningen både ved tomgang og 2000 omdr. er interessant, er at de kunne indikere noe om status på batteriene.  Om spenningen stiger uforholdsmessig mye uten at ladestrømmen stiger forholdsmessig tilsvarende, så kan det indikere at batteriene begynner å bli svake.  Forskjellige batterier kan oppføre seg forskjellig, men en frisk 460Ah batteribank som tar til seg 14.5Ah ved 13.5V trenger muligens så lite som 0.05-0.1V økning i spenningen for å øke ladestrømmen til 22A.  Spenningen ved 2000 omdr. bør derfor ha ligget på maks 13.6V etter min mening.  Hvis spenningen lå "milevis" over det ved en ladestrøm på 22A, så kunne det vært på sin plass med en kapasitetsmåling på batteriene, om du vil ha kontroll.  Viktig å presisere at det er de to nevnte spennings- og strømmålingene tilsammen som er interessante i akkurat denne sammenhengen, hver for seg sier de lite eller ingenting.


Ang. dynamoen:
Som sagt også av andre så virker tomgangsladingen ok.  Det burde indikere at dynamoen lader som den skal, dvs. at den har kapasiteten den skal ha.  Men med de kablene som er nevnt skal det være svært lite spenningsfall mellom dynamo og batterier selv ved maks lading, og her er det noe som virker litt underlig.  Det må jo bety at spenningen ved dynamoen enten er fryktelig lav ved 2000 omdr (noe muffins med dynamoen), eller at spenningen stiger uforholdsmessig mye over batteripolene, ref. det jeg skrev ovenfor.  Eller at du har et betydelig høyere spenningsfall i kabler og kontakter enn du skal ha, og det er i tilfelle også urovekkende.  Jeg syns altså at det er noe som skurrer her...


Nå spurte du forhåpentligvis fordi du vil ha kontroll på ladesystemet ditt, så det er bare å finne frem et multimeter ved anledning.  Det høres ut som den eksterne sense bare er trukket ut av dynamoen og rett til B+ utgangen, evt. at du ikke har ekstern sense i det hele tatt (det går i prinsippet for det samme).  Mål derfor spenningen ut av dynamoen, ved fulladede batterier og litt turtall, så finner du ut hva som er regulatorens "settpunkt".  Det er nyttig å vite til senere, og den bør ligge en del over 14V for at du skal få noenlunde effektiv lading.  Mål også spenningsfallet mellom dynamo og batteri ved en del belastning, så kan du få en indikasjon på evt. problemer i kablingen.  Ved 20A belastning, 2x5m 50kv. kabel skal spenningsfallet være mindre enn 0.1V.


Du har kontroll på at det ikke er noen andre strømforbrukere enn lading i bildet her?  Hvordan har du forresten målt denne strømmen , er det via batterimonitor eller et tangamperemeter?  Hvis det er via monitor så har du kanskje en viss peiling på statusen til batteriene, har du det?


En god måte å sjekke om dynamoen yter som den skal, er ved å belaste den, skikkelig.  Det gjør du f.eks. ved å tappe batteriene godt ned, gjerne mot 50% av batterikapasiteten.  Så måler du ladestrømmen ved godt turtall (type marsjfart).  I tillegg så kan du også pøse på med andre typer belastning, alt etter hva du måtte ha tilgjengelig.  Lamper og lanterner, instrumenter, inverter med hårføner, hva som helst som trekker strøm.  Har du et tangamperemeter så måler du strømmen direkte ut av dynamoen, mens har du en monitor så må du vite hvor stor belastning du legger på.  Her kan du sette på all belastningen før du starter motoren, så vil du se det på monitoren hvor mye det trekker.  Og så til slutt da, summen av lading inn i batteriet og all annen belastning, er det som dynamoen leverer.  Når du har satt på så høy belastning at totalen ikke lenger stiger (eller du nærmer deg merkeeffekten), så vet du hva dynamoen kan levere ved det aktuelle turtallet.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 14 timer siden:

...en frisk 460Ah batteribank som tar til seg 14.5Ah ved 13.5V trenger muligens så lite som 0.05-0.1V økning i spenningen for å øke ladestrømmen til 22A...
 

Kremt... må visst arrestere meg selv noe alvorlig her :sweat:. Sjekket dette kjapt mot et batteri i går, men burde tatt meg bedre tid. Etter kun få minutter så kan spenningen fint stige fra 13.5V til over 14V på en sånn batteripakke og 22A ladestrøm.  Da faller en hel del av argumentasjonsrekken min på at noe skurrer, og det er bare å beklage forvirringen. Man lærer så lenge man lever...

Link to post
Share on other sites

 

StorStas skrev 1 time siden:

Kremt... må visst arrestere meg selv noe alvorlig her :sweat:. Sjekket dette kjapt mot et batteri i går, men burde tatt meg bedre tid. Etter kun få minutter så kan spenningen fint stige fra 13.5V til over 14V på en sånn batteripakke og 22A ladestrøm.  Da faller en hel del av argumentasjonsrekken min på at noe skurrer, og det er bare å beklage forvirringen. Man lærer så lenge man lever...

 

Stor respekt herfra for å innrømme feil. Det er det slettes ikke alle som er tøffe nok til. Ellers et flott innlegg med gode innspill og fin tankerekkefølge.

 

StorStas skrev for 16 timer siden:

Men med de kablene som er nevnt skal det være svært lite spenningsfall mellom dynamo og batterier selv ved maks lading, og her er det noe som virker litt underlig.

 

Har bare et lite innspill angående kabeldimensjoneringen. Om man her forutsetter at det er to strekk (pluss og minus) på 5 meter hver, så er faktisk ikke 50mm2 mer enn knapt nok middels dimensjonert, for et opplegg uten ekstern sense. Jeg vet det er mange her på forumet som beinhardt vil påstå at 6mm2 er for spinkel dimensjon for en kort 110 cm kabel fra dynamo til batteri (med 25-50mm2 minuskabel til motorblokk), og dette har faktisk lavere spenningsfall enn 10m med 50mm2. Jeg anbefaler ikke å øke dimensjonen på denne ladekabelen, men dette illustrerer ihvertfall at  det å benytte ekstern sense kan ha ganske mye for seg på lange kabelstrekk, selv om sense ikke tar høyde for spenningsfall på minussiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk dessverre ikke mulighet til å teste noe mer denne gang.

Noen faktorer som jeg nok burde fjerne før videre testing:

1. Jeg har ett 190W solcellepanel som vel ladet omtrent null da jeg testet, men som jeg for sikerhets skyld burde koble fra neste gang jeg tester.

2. Det ene av de fire batteriene er eldre og holder på spenningen dårligere. Jeg har det bare som reservebatteri som jeg kan koble inn ved krise, men det blir jo med i kretsen ved lading da det er koblet sammen med resten via et voltsensitivt skillerele. Det burde vel kanskje også kobles ut ved testing. Forøvrig er nok kapasiteten til resten batteribanken også endel redusert, så ideelt sett burde jeg nok testet mot nye batterier, noe som jeg regner med at jeg kjøper før neste sesong.

Målingen jeg gjorde var med Nasa BM-2 batterimeterkoblet rett på batteribanken. Jeg har også et Biltema tangamperemeter DCM 1000 P som jeg tenkte å bruke til å måle ellers. (Å måle rett på dynamoen syns jeg er risikabelt da viftereima jo er ubeskyttet rett foran, men med litt ekstra klemmer får jeg det nok til.)

Kablene er to strekk (pluss og minus) på 5 meter hver, ja. Den andre motoren er kortere strekk da den står i samme skrog som batteriene, så det er forøvrig interessant også å teste litt på forskjellene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...