Westpoint Startet 19.August.2017 Del på Facebook Startet 19.August.2017 Då er det tid for nytt prosjekt. Denne har stått lenge å venta. Draco 2500 Patrol. Gammal politibåt frå Tønsberg i sin tid. Båten var svart då. No treng den et løft. Mangler motor, alt innvendig må takast. Blir en del arbeid, kjem bilder etterkvart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord21DC Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Blir spennende å følge! Ser frem til masse bilder! Stå på.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Blir spennende? sjelden båt her til lands vil jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Westpoint Svart 19.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2017 Fjerning av skum i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Balle13 Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Spennende og følge med på dette prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 (redigert) Det er jo ille når man har blitt så gammel at man faktisk husker gamle Dracoer som politibåt, dog kan jeg aldri huske at den var sort, den var så vidt jeg vet hvit. Det er mulig Horten/Holmestrand hadde en til som var hvit, men hvis ikke jeg husker feil ble Tønsbergs Draco overtatt av Horten når politiet i Tønsberg kjøpte ny Scand, den på det nederste bildet, og den gamle Dracoen gikk noen år i Horten, eller muligens Holmestrand, slik at jeg tror det var samme båten. Jeg mener dette er Tønsbergs politibåter fra disse tider, Scand'en ble innkjøpt rundt 1990, jeg husker ikke om det var noe annet imellom denne og Dracoen, men mener de hadde Dracoen i rundt ti år, fra omtrent 1980 til omtrent 1990. Som en kuriositet, ble de første Patrol båtene levert til Egypt i 1978. Det var en avtale Drangsholt fikk i stand, og båtene skulle brukes til patruljering av Suez-kanalen, derav navnet "Patrol", bygget på det opprinnelige 2500 skroget. Senere ble båtene også tilbudt norsk politi. http://www.flatsea.no/draco/product-range/2500-patrol.html Flere andre byer hadde samme Draco som politibåt, både Bergen og Kristiansand hadde sorte skrog. Den nedenfor med blålys er jeg litt usikker på hvilket politidistrikt tilhørte? Dette er "Vekteren", og den gikk vel i Bergen, tror jeg? Denne var utstyrt med to Volvo Penta V8'ere Det finnes flere bilder av denne på : https://digitaltmuseum.no/021016803306/reparasjon-av-politibat?aq=topic:"Bergen+Politikammer"+owner:"NRM"&i=1 https://digitaltmuseum.no/021016245996/politibaten-vekteren Redigert 20.August.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Westpoint Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Artig med desse bildene. Syns eg kan skimte at det har stått Tønsberg bak på båten under lakken. Kan også tyde Jarl..... (Jarlsberg?) Her er tønsberg sin med 2 omc seadrive? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Pussig motorkombinasjon, med utenbordsmotorer. Litt vanskelig å se på bildet, men ettersom motorene er såpass runde i formen, samt lufteuttaket bak på sidene og brakettene, så vil jeg tippe det er 1.6 liters OMC motorer fra rundt 1988-89. Det som selvfølgelig er mest pussig med det, dersom det stemmer, er jo at i så fall er motorene en hel del nyere enn båten. og var nok en "oppgradering" på et eller annet tidspunkt ? Er dette båten du har. med feste for utenbordsmotorer? Har du motorene også? Jeg kan som nevnt huske at Tønsberg hadde Draco politibåt, men jeg er hellig overbevist om at den jeg husker var hvit. Nå var det, som også nevnt, slik at de byttet litt hit og dit, og Horten, Holmestrand, og sikkert Sandefjord og andre politidistrikt i nærheten hadde jo også politibåter, for det meste nettopp Dracoer. Det kan være derfor jeg husker en hvit båt, enten at Tønsberg hadde den en periode, eller at den husker tilhørte Horten. Det finnes jo bilder av en hvit Draco ovenfor fra Nord-Jarlsberg politidistrikt, som på den tiden var nettopp Horten og Holmestrand. En ting er helt i hvert fall helt sikkert, rundt 1990 fikk Tønsberg den Scand'en på bildet ovenfor, og Dracoen ble overtatt av andre. Dette var mye grunnet at mange av ungdommene rundt i fjorden, rett og slett kjørte fra politibåten, den gjorde vel rundt 20 knop hvis ikke jeg husker feil, mens den nye Scand'en gjorde i overkant av 40 knop, og var litt verre å kjøre fra på den tiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 (redigert) Etter å ha brukt noen minutter på å bla igjennom OMC katalogene for åttitallet, så kom faktisk den åpne braketten og luftingen på siden allerede i 1984. Det året ble både den "lukkede" braketten som tidligere OMC SeaDrive var kjent for, tilbydd samtidig med den åpne braketten som synes på bildene av Dracoen ovenfor. Luftingen var så i noen år bakerst på motoren midt på åttitallet, for deretter å være på siden igjen på 1.6 literen fra 1989, det var derfor jeg trodde det var en 1989 modell, ettersom jeg minnes å huske at det var først da de kom med åpen brakett samt lufting på siden. Det er sannsynligvis 1984 modellen av SeaDrive motoren som er avbildet, ettersom det sammenfaller bedre med båtens alder. Var rett og slett ikke klar over at de ble levert med utenbordsmotorer. Båten "Patrol" er basert på, Draco 2500, ble kun levert med to stykk MerCruiser eller Volvo innebordsmotorer, og var så vidt jeg vet den eneste modellen som ikke også ble tilbudt med OMC innenbordsmotorer. Redigert 20.August.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karl Norge Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Selv om det er reklame brosjyre så er det klart gode argumenter som anføres. Bedre plass, bedre tilgjengelighet, bedre manøverbarhet med påhengere. Blir nok snart store diesel påhengere nå som Volvo har kjøpt seven marine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Westpoint Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Ser no at bilde nr2 som du (adeno) la ut ser en tydelig 2 stk omc utenbods. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 (redigert) Westpoint skrev 1 time siden: Ser no at bilde nr2 som du (adeno) la ut ser en tydelig 2 stk omc utenbods. Det har du helt rett i, mens den på bilde nummer tre ser ut til å ha singel installasjon og et AQ280 drev bakpå? Jeg trodde alle tre bildene var av samme båten, men det er to forskjellige båter. Alle tre bilder er tatt i enten Horten eller Tønsberg, så da kan det være de hadde hver sin, med forskjellig motorisering? For de som er over gjennomsnittet interessert i Draco, så er det i grunn interessant ettersom 2500 TC, som jo hadde samme skrog som "Patrol", kun ble levert med dobbelinstallasjon og innenbords motorer. Modellen under, 2400 ST, ble levert med både singel og dobbelinstallasjon, og til og med OMC Cobra motorer og drev, men ikke 2500 TC. Så vidt jeg vet solgte ikke Draco noen modeller til privatmarkedet rundt 1984 , som kunne leveres med utenbordsmotorer, slik at det er artig å se at disse yrkesbåtene sannsynligvis er bygget etter bestilling, og kunne leveres nærmest med hva som helst. Horten Røde Kors ser ut til å ha kjøpt samme båt som politiet, på omtrent samme tid, og den er til salgs https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=25668857 Redigert 20.August.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Westpoint Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Eg kan tyde det står Nord-Jarlsberg politikammer på hekken under et strøk maling på min. Samtidig kan eg også sjå ordet Tønsberg. Viser også at det er plasta igjen 2 hull omtrent der brakettane har stått. Tenkte dette var gjennomføringer for bensinslanger/ wire til gear og gass osv.. Det har senare stått VP innenbords i den. Eg kjøpte den uten motor. Planen er nok å sette i en diesel innenbords. I min båt er det laget toalettrom. Trur ikkje desse hadde det originalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Westpoint Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Litt meir bilder av en sliten Draco Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Fint ratt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grufolf Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 25 tc ble levert med enten dobbel bensin intallasjon (rekkefirer) eller enkel diesel, i noen få tilfeller dobbel diesel ( aqad40) 25 fot skroget er det samme både på patrol, flyfish og twincab. "Aldri" levert med påhengsmotor. Kan ha vært gjort på spesialbestilling men har aldri hørt om det før. Påhengsmotor får det til å gå kaldt nedover ryggen til de fleste av oss som har forkjærlighet for de gamle Dracoene. Singelinstallasjonene kom med duoprop stort sett 280 drev mens de dobble hadde sp. Skroget gjør ca25 knop med 165 hk diesel så med dobbel v8 bensin gjorde nok politibåten vesentlig mer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grufolf Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Gøy! Nyere prislister enn jeg har sett tidligere! Morro... har du noen dato på den du har der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Den er fra 1987 hvis ikke jeg tar feil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grufolf Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Det kan nok stemme det. Da var jo modell flyfish tatt av programmet bla. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Forøvrig, noen brosjyrer 2500 Fly Fish 2500 TwinCab Senere kom jo også 2500 Crystal, men det var et annet skrog, samme som Windy (7800?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Tjenestegjorde den Draco 2500'n i Tønsberg fram til de fikk en Draco Oceancraft 761 i 2002 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Westpoint Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Skulle ikkje hatt noko imot en 300 mercury på min, Grufolf? Men det blir nok en Vp 41 eller kad43 med dp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Westpoint Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Veit ikkje årstall denne var i tjeneste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 dieselfan skrev 4 minutes ago: Tjenestegjorde den Draco 2500'n i Tønsberg fram til de fikk en Draco Oceancraft 761 i 2002 ? Jeg mener den ikke gjorde det, og at Tønsberg kvittet seg med Dracoen når de kjøpte Scand rundt 1990 (avbildet lengre opp), men jeg mener bestemt å huske at den ikke ble solgt, men overført til et annet distrikt. Nå kom vi vel frem til at Horten/Holmestrand hadde sin egen Draco, med innenbords, så det var nok ikke de som tok over? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.