Jump to content

Erfaring Princess P50 MkIII?


nybhak

Recommended Posts

Ikke erfaring men det var en båt som var aktuell for ikke så lenge siden for min del så jeg har fulgt med markedet en tid for disse. Ble solgt et par tidligere i år for drøye 4 mill. Begge var 2009 modeller.  Ingen lå sælig lenge ute og begge så ut til å være i meget god stand. Så er det en annen som har annonsert sin i lange tider uten respons. En 10/11 mod forsøkt rundt 5 mill.men markedet ser ut til å mene at det er feil pris.

Du her jo en i Bodø som også har vært forsøkt solgt uten hell. 

 

Bra båter med veldig mye volum. Stor senterlugar og gedigent oppbevaringsrom i hekken, evt lugar der man kan lagre alt pikkpakk for mange uker på tur. Dinetten er også suveren på disse båtene. Jeg mener at de har ingen reell konkurrent med tilsvarende løsninger i den sertifikatfrie klassen. Positivt er det også at de bruker D11 som er en moderne maskin. Den kommer ganske langt bak pga V-gearet, noe som gir stor plass lengre fram i skroget. Veldig høy badeplatform på disse båtene og skroget er så høyt at du kan ikke hoppe fra rekka og ned på flytebrygga. Entring motsatt vei går heller ikke denne veien. Byggekvaliteten er bra. Kanskje et lite minus at du må langt ned i båten for å komme i byssa. De fleste er godt utstyrte med vask/oppvaskmaskin etc. Er du i markedet for kjøp?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke allverdens av disse båtene annonsert men med ujevne mellomrom dukker det opp objekter. Om du ikke har innbyttebåt og er klar til rask handel bør det absolutt være en mulighet til å skaffe deg et bra eksemplar til kurant pris. Det er en liten forskjell på 2009/10 modeller kontra reelle 2011 modeller. Dette kan sees på senterlugarvinduene som har en annen utforming på 2011 modellen.

 

Hekkthruster tror jeg ikke har allverdens effekt på P50 MK3 da propellstrømmen forhindres av de to utfasningene på skroget i begge retninger. Sto og så på en som la til kai i sommer og propellvannet gikk rett opp. Så mer ut som en fontene når den ble brukt og kraften så ikke ut til å være allverden selv med flatt hav og null vind. Så med såpass mye vindfang kan det være greit å lære seg begrensningene før du forsøker å strekke grensen. Med 24V el.anlegg er det tilgang til betydelig thrustereffekt rent teoretisk. 

 

Ellers setter båten kraftig på hekken når begge motorene koples til forover i tomgang fra stilleliggende, det er veldig mye moment i D11 maskinene. Man kjører nok greit båten på 150 l/time i 22-23 knops fart med dette oppsettet. Det er god plass i motorrommet til vedlikehold og tilkomst rundt motorene.

 

Jeg ville ikke forsøkt på import. Ikke er det korrekt utstyrspakke og det er heller ikke lønnsomt med dagens kurs. Tilstand er nok også jevnt over dårligere enn på de norske båtene.

 

De fleste av disse båtene solgt ny som norske er meget velholdte og brukt av voksne båtfolk. Har vel kun sett ett eksemplar som har ligget ute på longsideplass hele året og som bar preg av fenderslitasje på gelcoat og striper etc.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Har akkurat solgt en P50, 2003. 

Har vært veldig fornøyd med den men etter 5 år er lysten på noe nytt til stede. 

 

 

En blir jo litt tro mot merket etter disse årene men hva blir alternativet hvis en bytter merke?

Eventuelt bytter til V båt med IPS?(å slippe fortøyningsangsten )

Link to post
Share on other sites

Alternativer som 2009-2010 modeller er eter mitt syn Azimut 47 samt Fairline Phantom 48 samt Sunseeker men de har knapt solgt modeller i Norge av denne typen. 

 

Førstenevnte (AZ 47) har dinette oppe (som P50) men ikke den flotte doble hovedlugaren midtskips. Sistnevnte (PH48) har ikke dinette oppe men hovedlugaren er midtskips. Begge mangler etter mitt syn det som P50 har i form av begge deler, både dinnette oppe og midtkabin.

 

Nyere modeller er Fairline Squadron 48 fly  (med IPS) som har både en liten dinette oppe og midtkabin som hovedlugar samt Fairline Squadron 50 fly som vel er kanskje den aller største og flotteste 50 fotingen som er laget sånn visuelt. Den er enda større enn P50. både høyere og volummessig men jeg synes ikke den virker klumpete av den grunn. Fairline har imidlertid ikke valgt hverken dinette oppe eller midtkabin påSQ50, derimot en enorm forkabin. SQ 50 finnes det kun et eksemplar av i Norge. SQ 48 er enda ikke tatt inn til Norge.

 

SQ50:

 

 4182011_20130104031049_1_XLARGE.jpg&w=52

5920576_20160828025959955_1_XLARGE.jpg&w

 

Av V-type får du jo både Princess V48 med IPS og Fairline Targa 48 med IPS. Begge kanonflotte båter noenlunde likt spesifisert. Var ombord i Princess V48 i Bergen, du verden for en flott båt. Gedigen plass rundt motorene, stor salong oppe, stor salong på akterdekk og en flott senterlugar. Valgfri tredje lugar nede eller dinnette nede.

 

Alle disse ligger i prisklasse godt over P50, må vel ut med rundt 6 mill for de fleste nevnte i bruktmarkedet for tida.

 

Man kan alltids dra inn Galeon, Prestige etc. også men jeg mener de faller litt utenfor. Dels pga. svært liten markedsandel og dertil usikker prissetting. Kjenner heller ikke til kvalitetsnivået.

Link to post
Share on other sites

nybhak skrev On 20.8.2017 at 21.59:

Du har virkelig oversikt/innsikt!

Takker!

 

Det må vel dukke opp noen gode objekter etterhvert som høsten nærmer seg. 

 

Er prisnivået på båter lavt/middels/høyt pr tiden?

Tanker om prisnivå framover i tid på bruktbåter i denne pris klassen ?

Prøver.:-)

 

Jeg tror prisnivået på båter i Norge til dels ligger under nivået internasjonalt. Har fulgt en del med på disse båtene på bl.a. Yatchworld og kan ikke se at det er noe ting å hente på import. Finnner man en momsfri båt til lav pris utenlands så er det som regel en grunn til det. Da vil jeg heller ha norsk båt med norsk historikk.

 

Kjøper du en P50 (2009-) til drøye 4 mill. tror jeg du kan se fram til et relativt lavt verditap framover da det meste er tatt. Noen god investering vil det aldri bli men for en såpass stor og velutstyrt bokomfort-båt i denne klassen må man i dag ut med 9-10 millioner som ny uansett om du velger Princess, Fairline eller noen av de andre kjente merkene.

 

Azimut 47 synes jeg til dels er kunstig høyt priset. Det er en båt med vesentlig mindre volum enn P50MK3. Og den har ikke de løsningene jeg foretrekker mht. midtkabin etc.som P50MK3 har. Designmessig er det en del øvrige fancy ting med Azimut det er det vel ingen tvil om. Den nye Azimut 50 som ligger på finn.no nå som nybåt er jo en fantastisk flott båt. Og de har benyttet mer eller mindre samme løsninger som i P50MK3. Dinette, midtkabin osv.

 

Skulle jeg valgt mellom det som finnes av disse merkene/størrelsene på markedet i årsmodell 2009-2010 hadde det blitt P50MK3. Løsningene dekker alle de behovene jeg synes er aktuelle for en båt i denne størrelsen.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt noe negativt om D11. Det er en moderne common rail motor i den tungbygde klassen, dog ca. 250 kg. lettere tørrvekt pr. motor enn D12.

Den er levert i bøtter og spann til Princess, Fairline og en hel del andre båter i denne klassen. Standardmotor på P50MK3, V52, Fairline Targa 50, Fairline Squadron 50 for å nevne noen, så de er levert i hundretalls bare til disse båtprodusentene...

 

Hverken V-gearet eller motorene skal være noen bekymring, men en telefon til motormekanikerne hos f.eks. Nye Norsk Båtsenter som har solgt mange av disse båtene som ny med dette motoroppsettet kan jo være greit å ta sånn just in case.

Link to post
Share on other sites

http://www.boattest.com/review/princess/2411_50-flybridge

 

image.png.b5fc1fc1854f1b369d1c1356b49c2812.png

 

Om du leser teksten (V-drive engines) samt ser på skissen av motorene (D11) ser du at filterbatteriet peker forover. Det er her svinghjulet/effektuttakssiden er på D11.

 

nybhak skrev 1 time siden:

Hei igjen.

Hvor ligger Fairline Squadron 48 fly  (med IPS) prismessig kontra P50 MKIII?

 

Sq48 er nok vanskelig å få levert Norge noe særlig under 6,5 pga. nyere modell enn P50. Kom vel som -14 modell mens P50 utgikk i 2012.

 

nybhak skrev 1 time siden:

Er det stor forskjell i innvendig størrelse på disse båtene?

 

 

 

Ikke sikker, P50 er litt bredere mens PH48 har flere valgmuligheter til innredningen, bl.a. salong nede til evt. erstatning for SB lugar etc. (Man kan fortsatt ha 3 lugarer da båten kan ha hekklugar). Så litt mer både i pose og sekk. Trenger ikke så stort motorrom pga. IPS.

 

image.png

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det det ha vært noen endringer med årganger på MKIII ifm drivverket? 

Noen virker hvertfall å har strake akslinger. 

 

Har i flere år lest YBW forumet i hvor et aktivt medlem (Henry F) med Mk III har skrevet mye om båten sin (med CAT C12) de siste 5 årene. 

Volvopaul som også skriver i samme tråd er en anerkjent mekanikker som stort sett mekker på nyere P og F båter.  

 

 

Princess guarantee the V drives on a P50 for the life of the boat regardless of owner changes. Because they are on straight shafts

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?485195-Princess-50-Mk-III&p=6162103#post6162103

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Kan det det ha vært noen endringer med årganger på MKIII ifm drivverket? 

Noen virker hvertfall å har strake akslinger.

 

Denne tanken slår meg også, evt. motortype. Båtene som ble leverte til USA ble utstyrt med Cat C12 pga. amerikanernes tilnærming til Caterpillar, serviceapparatet der borte osv. Dette motoroppsettet var også en option på europeiske båter og man finner enkelte i Norge med samme oppsett.

 

På de bildene jeg har sett av motorrommet på MKIII der båtene er utstyrte med CAT ser det ut for at motor står "rett vei", dvs. med kraftuttaksiden akterover og altså uten V-gear. Noe som ikke rimer helt med argumentasjonen brukt andre steder, at midtkabinen kunne trekkes såpass langt bak pga. V-gearet. Men Princess her i Norge kan jo helt sikkert avklare dette.

 

Det jeg husker av min visitt i en slik båt med VP D11 var at det var god plass i motorrommet mht. tilkomst for service, god plass i midtkabinen og det samme gjaldt stuvingsrommet bak motorommet. Et rom enkelte har valgt en ordinær lugarinredning i med køy, vask og toalett. Jeg la ikke spesifikt merke til gearoppsettet på båten. Dette er noen år siden.

 

 

Link to post
Share on other sites

ZF 305 2/3-A er en girkasse for strak aksling med "dropp". "A" står for "angle" - 7 graders nedvinkling.   ZF V-girene har typisk en "IV" i benevnelsen.  

 

Se screenshot 

 

Princess har historisk sett oftest brukt strak aksling med noen unntak.   V52 er en av dem med V-gir.   

IMG_4157.PNG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei!

Har selv nettopp kjøpt en P50 2009 som ble solgt ny i 2010, er svært fornøyd med båten :) Den er ekstremt rommelig og man merker knapt 6 pers ombord. Var ute å kjørte i 17 sek/m vind og gode bølger, lå i 27 knop og merket knapt bølgene. Betalte en god del mer enn 4 mil, det er forskjell på pris, utstyr og de rette interiør fagene. De fleste Princess båtene er godt vedlikeholdt samt det er et godt meke som gir trygghet når man skal handle og ikke minst en gang selge...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Har selv kjøpt samme båt. 2009 modell.

Har dessverre ennå fått overnattet i den eller kjørt den i stor sjø men er så langt veldig fornøyd med løsningene i båten. Har tidligere hatt en P50, 2003 i noen år så jeg kjenner godt til båt typen.

Skal få  montert diverse utstyr i båten i vinter slik at den er utstyrt slik jeg vil ha den til våren :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker

 

Det er 2 stk VP D11-670.

Jeg er vel litt for nøye til å være helt fornøyd med "alt" på båten. Men det handler vel mer om meg enn om båten :-)

Båten har nesten ikke vært overnattet i (ca. 14 dgr.) da den er brukt som til og fra hytta båt. Motorer er gått litt over 500 timer.

Jeg har "ribbet" båten innvendig da jeg skal montere diverse utstyr:

- vask/tørk

- oppvaskmaskin

- kvalitets hjemme stereo 

- kamera akter/motor rom(?)

- dockmate

- montere internett ruter med de muligheter som finnes der (tellstick, athom homey)

++ ting som dukker opp underveis :-)

 

I tillegg skal motor rommet få seg en skikkelig vask med service til våren :-)

 

Mye arbeid med andre ord :-)

Litt moro når ting kommer på plass og så blir jeg veldig godt kjent med båten underveis i prosessen. (bør vel slanke meg for å komme til alle kriker og kroker:-) )

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Grattis med kongebåt nybahk :) 

Trodde eks vaskemaskin med tørketrommel var standard i P50 ? Min var veldig godt utstyrt da jeg handlet, vask og oppvaskmaskin, kamera, parsarell, Bose anlegg, kamera bak +++ har ikke dockmate, veldig usikker på om jeg ser på dette som et must, er i tenkeboksen :)

Har nylig montert inn Tellstick, dette fungerer perfekt, men du må lage din egen boks for å få melding når strømmen går. MEN den boksen du lager kobles opp mot Teldus, så det fungerer perfekt. Kan nå starte varmen i båten, sjekke temp og fuktighet, rett og slett genial sak til en rimelig penge. Du er jo medlem i Princess klubben, og der har et medlem lagt ut hele oppskriften på koblingen. Om du ikke finner den, send meg en IM :)

 

 

 

 

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Det er veldig mye som ikke er standard utstyr på en Princess båt :-) er min erfaring. 

At det ikke er vask/oppvask forteller endel om behovet til tidligere eier. 

Bose anlegget har jeg demontert og byttet ut med Beolab 3, Beolab 2 og playmaker. Da ble det lyd i båten :-) 

 

Tenker også montere Tellstick og diverse annet utstyr. Har ikke helt bestemt meg for plattformen da jeg ønsker fortrinnsvis et system som er kompatibelt med alt jeg monterer og fungerer på en app. (Hvis det er mulig)

 

Driver nå og trekker kabler i båten. Har bestemt meg for å legge igjen en trekkfjær ved alle gjennomføringer for senere oppgraderinger :-)

Er ikke mange trekkrør som ligger klar fra fabrikk i båten for å si det slik!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...