Jump to content

Ibiza 24, frostvæske i toalett uten septik, det kommer ingenting ut


kakemann

Recommended Posts

Jeg har tidligere vært vant til båt med septikktank.

Etter at min Ibiza 24 var tatt opp i båthuset,  tenkte jeg det var lurt å kjøre frostvæske igjennom toalettet.

 

Toalettet var skylt godt og jeg pumpet grundig igjennom før båten ble heist opp, og jeg regnet da med at ca. 5 liter ferdigblandet frostvæske kunne pumpes igjennom toalettet på land og ut igjennom et eller annet uttak - men når jeg pumpet forsvant det ned i skålen, men kom ikke ut igjennom noe sted. 

 

Båten står nå i båthuset mitt, og jeg vet ikke om jeg bør prøve å kjøpe mer frostvæske for å kjøre igjennom. 

Jeg er redd det ligger noe av vannet jeg først pumpet igjennom systemet før båten ble tatt opp, og at jeg må fylle på mer frostvæske for å sikre at jeg får kjørt det igjennom.

 

Burde det ikke være ganske greit å pumpe noen få liter rett igjennom doskålen og ut av riktig gjennomføring?

Noen med erfaringer?

 

Redigert av kakemann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja jeg er rimelig sikker på det.

Har ikke funnet noe iallefall.

Frostvæsken forsvant ned i skålen, og synes det vsr rart at det ikke kom noe ut igjen under båten. Mulig det var litt mindre enn 5 liter, men det var ihvertfall noen få liter jeg pumpet ned i toalettet.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Kyrholmen said:

skal være bra lang slange for å romme 5 liter.. sikker på at du ikke har septiktank ? 

Du burde vel ihvertfall merket det dersom du har tank?

Sikke på at uttaket ikke ligger gjemt bak en bukk eller stropp? Om en pumper og en annen står utenfor burde man kunne høre hvor uttaket er.

Link to post
Share on other sites

Det vet vel trådstarter når det gjelder hans/hennes båt. Det er vel ingen som har båt som ikke vet om en har tank eller ikke, eller hvor utløpet til sjøen er, enten fra septiktanken eller rett fra dassen. Er dette "folk" ikke vet noe om for egen båt, er jeg bekymret for hva annet de ikke vet om egen båt. Sorry!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det _kan_ jo være at det ikke fulgte med dokumentasjon med båten, at forrige eier har informert elendig og at septik er montert skjult osv. At septiktanker monteres på idiotisk vis fra båtbygger har vi sett eksempler på i tråder her på BP (tenker på den der dekk måtte skjæres opp og ny teak legges etter skifte). 

Link to post
Share on other sites

Men båteier må vel ha litt interesse for å vite om hva som finnes i båten, hvor og hvordan det fungerer?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Åpner du luka under midtre sittepute bak i båten så har du 2 tanker. En til septik og en til ferskvann . Det var ihvertfall på min Ibiza 22.

Mener de som har pumpedass har tank. Og har man ikke tank så har man portapotti. 

Hvordan man tømmer tanken vet jeg ikke.. Solgte min før den måtte tømmes :) 

Link to post
Share on other sites

Kanskje du skulle lete etter en bryter for septiktømmepumpe !

Trykk på alle bryterne du finner. De er til for å brukes så ingenting tar skade av et kort trykk.

På en Ibiza 24 vil du fort høre om det går en pumpe.

Du har høyst sannsynlig også en ventil eller kran et sted som må åpnes for å få innholdet fra dassen ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Slutt å mobbe. Trådstarter har en problem, og ber om hjelp til å fixe det. Alle stiller spørsmål som for rett fagmann er enkle, men som for de som ikke kan faget er vanskelig. 

 

Hva med å kikke under båten og 15 cm over båtens vannlinje på sidene, og identifisere alle gjennomføringer og dingser som er å se? Har du tank vil du sitte igjen med en gjennomføring eller vakuum gjennomføring som du ikke skjønner hva annet den brukes til. Også dollbord og dekk og 15 cm ned skrogsidene for å lete etter waste gjennomføring for landtømming. Kan være utelukkende tømming til land. Har du vakuum ventil under båten tømmer jo tanken seg selv i fart uten at du noen gang har filosofert over det.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

On 10/17/2017 at 11:48 PM, Eureka said:

-det tanken streifer meg også iblant..

 

Ikke for å mobbe noen, spesielt ikke trådstarter, men tanken ikke bare streifer meg. Jeg VET om mange . . . "det kommer inn vann der nede hvor det er noe som går rundt" . . .

 

Det er ikke lenge siden jeg var ombord i en Prinsess for å hjelpe en med tett dass. Han visste ikke om han hadde septiktank eller hvor den eventult måtte befinne seg. Vi fant den bak kjøleskapet . . .

 

11 hours ago, Dreuf said:

.............................

Hvordan man tømmer tanken vet jeg ikke.. Solgte min før den måtte tømmes :) 

:thumbsup: 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Unnskylding er sendt på IM til trådstarter. Mine kommentarer har ikke vært personlig ment.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Der er du inne på noe sørlandet. Noe av det som irriterer meg mest med båten min. Finner ingen manual som viser klart og tydelig hvilket utstyr eg har, hvordan det fungerer og hvor det er plassert. 

 

Nærmeste eg har er en mildt sagt mangelfull oversikt over delenummer. Men det tror eg ikke er originalt heller. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har så langt heller ikke fått noen svar på IM til ham. Får bare håpe vi ikke har skremt vannet av ham.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...