Jump to content

Luftavfukter Meaco DD8L skuff fylles selv med drenslange?


Finn Erik

Recommended Posts

Hei! Jeg kjøpte en Meaco DD8L for 2-3 uker siden for å ha i båten under vinteropplag. Jeg har koblet den opp med en drenering slik at jeg skal slippe å dra ut for å tømme skuffen. Jeg har som anbefalt lager et lite hull i overkant av slangen slik at vannet kan renne lettere ut. Etter 1 1/2 uke hadde jeg første inspeksjon. 

Jeg lar vannet renne ned i en 25l dunke for å kunne helle det ut utenfor teltet/plasthaller hvor båten står lagret. Da jeg kom ut var dunken halvfull, men dreneringskuffen var også full og maskinen hadde stoppet? 

Det var fuktig i båten så det var nok en stund siden den hadde stoppet. Jeg tømte dreneringskuffen og satte alt på plass igjen, maskin startet opp igjen slik den skal.

Nå har jeg vært ute etter den har stått en dag. Maskinen gikk men det var vann både i dunken og i dreneringskuffen. Hva skjer? Er det noen her inne som har/har hatt samme problem?  Lurer på om det har med frost å gjøre slik at vannet i slangen fryser om natten og at det derfor kommer i kummen. Det er jo noe varmere inne i båten enn i teltet. Ser det finnes varmekabel å få kjøpt fra leverandør, løser det problemet?

Link to post
Share on other sites

Da står nok ikke slangen helt riktig på eller har ikke fall hele veien fra slangenippelen inne i maskinen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nøyaktig samme problem med min. Jeg fant ut at hvis du ikke trykker slangen helt inn på slange stussen så virker den som den skal. Hvis jeg stappet den helt på så fylte beholderen seg helt opp. Jeg kappet og slangen sånn at den ikke lå under vann noen gang. Om det har noe å si er jeg usikker på. Men jeg har nå fått min til å funke som den skal med å gjøre dette. 

Link to post
Share on other sites

Dette står i manualen om problemet:

 

"Hvis ikke vannet renner ned slangen så sjekk at
det er fall på den, at ikke slangen er ikke bøyd, at
overflødig slange har blitt kuttet av og ikke er
blokkert.
Hvis vannet fremdeles ikke renner kan
du lage et 4 mm hull, 20 mm ut fra luftavfukteren
på toppen av slangen. Dette vil balansere ut
lufttrykket og tillater vannet å strømme. Når du
ikke lenger ønsker å bruke den permanente
vannavløpet kobles dreneringssla
ngen fra
enheten. Sørg for at vannbeholderen er plassert
riktig."

 

https://bedre-inneklima.no/images_hovedside/Manualer/Meaco DD8L Luftavfukter - Manual - Juni 2015.pdf

riktig.
Link to post
Share on other sites

Tror at TS her er inne på løsningen selv: Frost.

Har en Sandstrøm som jeg også har funnet med full beholder. Dette har vært etter frostperioder.

Jeg konkluderte med at vann som har stått i drenslangen hadde frosset i noen perioder.

 

Når det ikke har vært frost, har det heller ikke vært vann i beholderen.

 

Redigert av trixie2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke poenget med hjemmesnekra løsninger når produsenten har en prosedyre for problemet.....

 

Sørg for at det er fall på slangen. Slangen skal ikke ligge kveilet. Enden skal ikke ligge under vannspeil. Slange kan evt kortes inn. Om annet er prøvd, lag et 4mm hull på oversiden av slangen, rett etter denne er kommet ut av skuff.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ringte leverandør og la fram problemet. Spurte samtidig om det var noe i veien for å borre hull i skuffen og sette på en drenering der. Han svarte at kjente til flere som hadde gjort akkurat det. Så det var tydelig ikke noe ukjent problem. Nå er det gjort og da regner jeg med at problemet er løst ? 

kjøpte en bunnplugg i messing hos Biltema, gjengene passet akkurat til en  slangekopling « Gardena». Boret gjennom med et kegleformet bor og la godt med silikon mellom og skrudde fast.

Nå kan jeg bruke en større slange for å drenere kummen??

 

15381875-0688-4EAB-924B-0D4ECBF16865.jpeg

F13C9206-B9A6-4FED-8D3F-615AC84A58DE.jpeg

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...