Jump to content

Hvor levere 28" trebåt til gjennvinning i Oslo-omr.?


Toroa

Recommended Posts

Jeg har en Storebro Storö 1 som jeg vil levere til gjenvinning i Osloområdet. Grønnmo og ISI vil ikke ha den. Er det noen andre plasser som noen vet om som tar i mot slikt uten at jeg må spise havresuppe i tre år fremover?

 

 

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Kvittet meg med en 20' snekke for noen år siden, og som Trønderbrygger sier her: delte den opp med motorsag og leverte den som et lass med ved. Men det var overraskende mye jobb å dele den opp. Jeg ville tatt en telefon til Oslo kommune (02180) og hørt med noen der; jeg syntes det er veldig rart at Grønnmo eller Isi ikke vil ha den. 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg har forsket litt. 

 

Ingen av de offentlige tar i mot båter i Oslo eller Akershus, om båten er over 15 fot.

 

Man har muligheten til å "flatpakke" båten, og levere den til gjenvinning på avfallsmottak.

Da kan man levere på ISI, som egen-sortering pris 75 øre kiloen, + mva.  Må skille impregnert fra vanlig trevirke. Sortere glass plast, og metall. 
 

I Oslo kan man levere på Brobekk, gratis for inntil 3 m³ avfall. Langt å kjøre fra Bærum med henger som tar 350 kilo nyttelast. 

 

Franzefoss tar i mot, 2500 kroner tonnet 
Regnbuen tar i mot, 1000 kroner pr lengdemeter + 1500 kr tonnet. 

 

Kambo Marina er nærmeste mottakssted for båter inntil 49 fot, i den nye panteordningen til staten. Men de får ikke lov til å ta i mot båter av fylkesmannen for tiden. Gratis å levere, + at man får 1000 i pant. Men som sagt, stopp i mottak for tiden. 

Aller helst burde jeg fått gitt den til en som har rygg og pågangsmot, men det blir vel fjernvarme ut av den. 

Konklusjonen får bli, vente å se om Kambo åpner for mottak før jul :)

 

 

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Rimelig håpløst av staten å ikke greie å få til mulighet for å bli kvitt en båt i Oslo, om det så hadde kostet noen kroner.

 

Om man må dele den opp selv og frakte den på henger, for så å betale tusenvis av kroner, ber de jo om at de synker på dypet eller blir forlatt på brygga. Bra de kanskje tar imot på Kambo da...

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Whiskey skrev for 2 timer siden:

 

Om man må dele den opp selv og frakte den på henger, for så å betale tusenvis av kroner, ber de jo om at de synker på dypet eller blir forlatt på brygga. 

Hvorfor det? Er jo ens egen søppel. Da får en betale det det koster og bli kvitt det på forsvarlig vis. 

Er det ikke nok søppel og plasttråder. Og drit som flyter rundt omkring. 

Kommer flere generasjoner. Skal liksom di rydde opp fordi vi er kjipe og ikke tar ansvar.? 

Har renovert hele huset. Kostet meg maaasse penger og kaste gammel material og alt mulig.

Kunne jo selvfølgelig bare kastet det på havet og spart penger. Ute av syne ute av sinn. 

Staten burde jo betale slikt og kanskje. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Enig med boble65. Er det staten/felleskapet sitt ansvar å subsidiere at noen har pådratt seg et ansvar? Det å skaffe seg en båt er tross alt et ansvar som man påtar seg. En eller annen gang tar jo livssyklusen for en båt slutt.

Jeg skrev da heller ikke at staten skulle ta hele regningen, men det er i statens og fellesskapets interesse at gamle båter ikke blir ulovlig dumpet slik de ofte gjør, og derfor vil jeg tro det er samfunnsøkonomisk lønnsomt at det er relativt enkelt å bli kvitt avfallet, da alternativet er å ta oppryddingen om 100 år. Og ut i fra det trådstarter skriver, er det ikke enkelt.

 

Avfall fra oppussing er enkelt å bli kvitt i Oslo, gratis om det bare er mindre mengder, men hvor tror dere det er plass å stå og dele opp en båt for så kildesortere det selv? Folk har ikke båten i hagen her.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Kjørte RV 4 Hadeland tidligere i år og så plutselig noe av det svarteste røykhavet jeg noensinne har sett, tenkte at dette måtte være en stor brann. Det viste seg å være veimyndighetenes måte å fjerne gamle hus på, i forbindelse med utbyggingen av RV 4. Noen ganger tar de slikt i forbindelse med brannvesenets opplæring og jeg så riktignok en brannbil på tunet, men det var en vanlig varebil, så ikke ut som spesielt stor aktivitet. Det kan ikke ha vært spesielt sunt for naboer som fikk den røyken i luftveiene.

 

Jeg er forsåvidt enig med de som sier at en båt bør være ens eget ansvar, men det er jo litt av miljøgreiea at man tilrettelegger slik at folk benytter lovlige kanaler for å bli kvitt sitt avfall, enten det er en båt, bil eller annet. En gammel trebåt som brenner i friluft skaper mye forurensning, mens den samme kunne bli resirkulert som nyttbar energi og med minimal forurensning i et egnet anlegg. Synd og skam at vi ikke har bedre kanaler for slikt idag.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ser problemet til trådstarter. I Vestby kommune er vi tilsluttet det interkommunale foretaket MOVAR. Her er det internettside som informativt forteller at man kan levere inn båter inntil 15 meter. Kommer etter hvert til sorter.no. Klikker videre og kommer til en 'dumpeplass' som heter Son SPA. Som er hotell og boligkompleks. Der det sikkert står plastcontainere for å motta bølgepapp og tomflasker. Man kan sikkert ringe til MOVAR i kontortiden og få en kort innføring. Ser at en del muligens velger den enkle løsningen ved å anonymisere vraket og senke det en mørk og stormfull aften.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 1 time siden:

Jeg er forsåvidt enig med de som sier at en båt bør være ens eget ansvar, men det er jo litt av miljøgreiea at man tilrettelegger slik at folk benytter lovlige kanaler for å bli kvitt sitt avfall, enten det er en båt, bil eller annet. En gammel trebåt som brenner i friluft skaper mye forurensning, mens den samme kunne bli resirkulert som nyttbar energi og med minimal forurensning i et egnet anlegg. Synd og skam at vi ikke har bedre kanaler for slikt idag.

 

Dette er godt skrevet og et veldig bra poeng. Priser kan man alltids diskutere, men tilretteleggingen for at folk kan bli kvitt sitt avfall på lovlig vis dersom man vil betale det det koster kan alltid bli bedre. Mange har mulighet til å betale for henting og håndtering på godkjent mottak, men ikke praktiske muligheter til å miljøsanere og fragmentere selv for deretter å levere til avfallsmottak.

Det bør vel nevnes at vanlige gjenvinningsstasjoner og avfallsmottak er delfinansiert av renovasjonsavgiften og at denne avgiften ikke skal brukes til å subsidiere mottak og miljøsanering av hele båter og biler. Dersom man har mulighet til å levere inntil 3 kubikkmeter avfall gratis innenfor eget distrikt vil jeg si at dette er en god ordning som gir en del muligheter. Dersom man er litt taktisk i stabling av lasset slik at det blir så kompakt som mulig, sorterer riktig og leverer på gunstige tider da det ikke er kaos og kø kan man bli kvitt mye på riktig måte til en relativt lav pris. Men dette forutsetter jo en del egeninnsats når det er snakk om en 28 fots trebåt.

 

Til andre som leser dette som har planer om å kappe opp og levere gamle trebåter til avfallsmottak virker det som de fleste definerer dette som impregnert trevirke samme hvor utvasket og elendig det måtte fremstå. Dersom ikke annen beskjed blir gitt. På lik linje som telefonstolper og jernbanesviller kan dette være satt inn med såpass ymse miljøskadelige stoffer gjennom mange år at dette ikke blir brukt i gjenvinningsprosessen som vanlig trevirke.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Shore og Trulte: Jeg er enig i det dere skriver. Jeg ser at jeg uttalte meg litt krasst overfor TS, det var ikke intensjonen. Poenget mitt var vel at man må påregne en betydelig egeninnsats selv når man sitter med en slik utfordring, hvis ikke må man jo betale noen for å ta jobben. Jeg synes ikke det skal være et statlig ansvar å demontere og kildesortere gamle båter. 

Link to post
Share on other sites

Helt enig i det, Komodo, er for at man skal betale for seg. Må berømme Oslo kommune hvor de tar imot avfall uten ekstra omkostninger, på gjenbruksstasjonene. Kostnadene for dette ligger innbakt i renovasjonsavgiften for beboerne. Mange andre kommuner tar betalt for hvert lass man leverer, slikt blir det ikke god søppelhåndtering av.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Hulda said:

Ser problemet til trådstarter. I Vestby kommune er vi tilsluttet det interkommunale foretaket MOVAR. Her er det internettside som informativt forteller at man kan levere inn båter inntil 15 meter. Kommer etter hvert til sorter.no. Klikker videre og kommer til en 'dumpeplass' som heter Son SPA. Som er hotell og boligkompleks. Der det sikkert står plastcontainere for å motta bølgepapp og tomflasker. Man kan sikkert ringe til MOVAR i kontortiden og få en kort innføring. Ser at en del muligens velger den enkle løsningen ved å anonymisere vraket og senke det en mørk og stormfull aften.

Jeg har tilbragt akkurat denne helgen på Son SPA og ut fra hva jeg kunne se er ikke dette noe egnet sted for abandonering av en gammel trebåt. Hverken boblebadene eller restauranten bar preg av å være noen egnet dumpeplass for gamle farkoster.

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev for 20 timer siden:

Kan du ikkje lage deg en bar eller boblebad av den? vinn vinn:drink:

 

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Jeg har tilbragt akkurat denne helgen på Son SPA og ut fra hva jeg kunne se er ikke dette noe egnet sted for abandonering av en gammel trebåt. Hverken boblebadene eller restauranten bar preg av å være noen egnet dumpeplass for gamle farkoster.

 

Sikkert greit å utvide litt, ofte kø foran slike fasiliteter. Kreativt med en gammel båt da.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

On 11/26/2017 at 1:33 AM, boble65 said:

Hvorfor det? Er jo ens egen søppel. Da får en betale det det koster og bli kvitt det på forsvarlig vis. 

 

Pointet var vel kanskje at når man nå først har vedtatt en returordning (som jeg antar man har iom. 1000 kr. er nevnt.) så bør den gjennomføres også. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...