Jump to content

DPH drev - oljen er helt sort og lukter svidd


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Fikk melding fra verkstedet (VP Autorisert) at det ene drevet mitt (DPH) har "helt svart olje som lukter svidd". De trodde det var et lager som var iferd med å ryke.

 

De hadde ikke sett dette før på et DPH drev. Båten er levert ny i juni 2013, og har hatt service hvert år ifm vinterlagring.

 

Har noen andre her vært borti dette? Hva kan forårsake noe slikt?

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Du har vel hatt en særdeles strevsom sommer på grunn av fremdriftsmaskineriet i båten, herunder motorhavari i starten av sommerferien. 

 

Men hadde ikke du noe trøbbel med gearmekanismen på et av drevene også? Noe med aktuator eller girvire. Eller husker jeg feil? I tilfelle, var dette samme drev som nå har unormal olje?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer, Brigg. Det er neste så jeg er glad båten er på land:nonod: Men vi snakker om at jeg har måttet bytte to stk D4-300, og nå har et drev som også er mistenkelig.

 

Det stemmer også at det har vært girproblematikk på styrbord. Ut av revers har gått så tregt at systemet har stengt ned styrbord motor. Det er dette drevet som nå har unormal olje.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Da bør arbeidshypotesen være at det er en sammenheng mellom tidligere girproblemer og oljens beskaffenhet etter sesongen. 

 

Instalasjonen er vel fremdeles innenfor reklamasjonsfristen? I så fall bør du spille ballen over til forhandler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Svart og svidd girolje skyldes varme. Tror ikke et lager kan forårsake dette uten å totalhavarere. Var det metallspon på tappepluggen og/eller i olja?

Hvis det er verkstedet som har montert drevene på båten (dårlig innjustering av girwire) og drevene fremdeles er innenfor garantiperioden så er dette i mine øyne en klar garantisak.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Det er meget mulig at det er et lager som er i ferd med å ta kvelden. Hvorfor det er i ferd med dette er trolig nok en annen årsak. En ganske vanlig årsak er shims. Tidligere versjoner av dette drevet har shims i plast enkelte steder. Disse har Volvo tidligere anbefalt bytte av til shims av metall. Nå vet ikke jeg hvilket verksted du nå bruker. Vet jo at du var hos Ragnar Ringstad som er meget kompetente.

 

Uansett, drevet må demonteres og overhales uansett årsak til brent olje. Dette er et varsel om nært forestående havari. Sort/brent olje kommer ikke av "hard" kjøring på så kraftige saker som DPH.

 

Jeg kjenner flere eksempler på at folk bare har skiftet olje og fått totalhavari på drev.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Usikker på om de fant spon i oljen. De har kommunisert litt med Volvo, og jeg tror neste skritt er å åpne drevet og sjekke nærmere. Dette skulle gjøres om halvannen uke hørtes det ut til.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Du har sansynligvis et DPH-C drev , da skal det ikke være plast skims , men se på topplokket på drevet. Hvis lakken her er boblet , så vet du hvilket lager som har vært varmt.Mest sansylig her du har hatt varmgang. For du har hatt varmgang en eller annen plass når oljen er sort og svidd. Du må av med dekselet på toppen for å kommet til topplokket av drevet.  Det også en teori på at det hjelper å bytte til en olje som tåler høyere temp. mercruiser f.eks. Dette må selvfølgelig avklares med leverandør.

Link to post
Share on other sites

Marex: Interessant innspill som jeg kan formidle til verkstedet. Peker du nå på at det er varmgang i et lager som er synderen, eller er det andre kilder i drevet som kan forårsake dette? Dernest - hvorfor skjer dette egentlig?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Som nevnt. Jeg tror ikke et lager kan generere så mye varme at girolje (beregnet for høye temperaturer) blir sort og svidd, uten at lageret samtidig havarerer totalt med påføgende totalhavari på hele drevet. Ved nært forestående eller pågående havari vil det genereres spon. Jeg holder en knapp på gir-konen og sluring. Du har ettersom jeg forstår hatt problemer med giringen på nettopp dette drevet?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Mest sansynlig et lager i toppen av drevet. Fordi her har man mindre olje til smøring og toppen er jo tørr når man på marsjfart. Vil vises godt på lakken til topplokket om det er lageret i toppen.

Noen monterer drevspyling , men VP anbefaler ikke dette.

Oljekanalene skal være diskusjonstema , større kanaler , men vet ikke hvor langt dette er kommet , kan jo ikke ha disse for store  , oljen må ikke bli for kald heller.

Dette skal være et kjent problem i følge mitt VP verksted. De mener dette kommer av for dårlig kjøling /høy last og eventuelt oljetype. 

Her er det gjort forbedringer i den senere tid også , skal være kommet to oppgraderinger etter DPH-C (DPH-D og D1) vet ikke helt hva som er gjort. Går på olje , kjøling , stålkvalitet i lager , shims .....

Redigert av Marex
mer info (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fine innspill - takk! Stemmer mmosberg - giringen på dette drevet har vært vanskelig i 2 sesonger uten at vi helt har klart å få orden på det. Etter bytting av wire minst to ganger, er det fortsatt tydelig treghet fra revers til fri. Se video - legg spesietl merke til den siste syklusen

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vanligste årsak er for lite olje. Bare litt for lite gjør at kjølingen i øvre girhus blir betydelig redusert. Jeg forutsetter at verkstedet har sjekket oljenivået før avtapping?

Neste mulighet er feil shimming av lagere eller en annen feilmontering. Jeg hadde et DPH drev hvor det manglet et lager, neppe brukerfeil. 

Det er også mulig at kjøringen din på én motor har vært ugunstig. Høy belastning med lavt turtall kan bety dårlig oljesirkulasjon. Mulig at design av smøringen også er noe uheldig. 

Vanligvis er pinjongens opplagring mest utsatt. Det er også kvalitetsforskjeller på lagere, ref superpuma. 

Link to post
Share on other sites

Verkstedet bør sende inn oljen for analyse , går ut fra at de har gjort dette. Da får du et mer nøyaktig bilde av innholdet i oljen. Vanninnhold , partikkel/metall innh. osv.

Er ikke sikker på temp. for å få svidd olje ,men her er det flere grader av hvor varm oljen har vært , dette får du et bedre bilde av ved analyse.

Det kan være flere årsaker til at oljen blir varm , men når oljen er svidd forringes den og mister etterhvert egenskapene sine , dette går da ut over hele drevet , så alt bør sjekkes og de lagrene som er mest utsatt blir da fort varme , uansett bakenforliggende årsak. Hvordan har oljen vært på de andre servicene i forhold til at du har vært plaget med giringen i 2 sesonger og hvor mange timer kjører du på oljen før bytte , dette spiller også inn. Med dobbel instalasjon skal du normalt ikke få disse problemene pga høy last , om du har kjørt båten opp i plan på en motor blir det noe helt annet. Men slik jeg forstår det så var det denne motoren hvor du har vært plaget med giringen , som ikke ble kjørt. Om høy last var årsaken , så blir det jo det andre drevet som skulle fått problemer. 

PS. et lager kan kjøres lenge selv om det har vært varmt flere ganger , kommer helt an på hvor varmt , hvor lenge det har vært kjørt på dårlig olje og hvor dårlig oljen egentlig er. Når lageret blir varmt nok får man stuking i lagerbanen , det er dette som generer spon og som gjør at lageret til slutt havarerer. Om du har vært i nærheten av dette vil det vises godt på en analyse av oljen. 

Link to post
Share on other sites

Vi kjørte ca 30 timer på styrbord motor og dette drevet vi nå snakker om i sommer. Vi holdt snekkefart, stresset ikke styrbord, og holdt den alltid under innslagspunktet for kompressoren.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja, den har hengt 50 rpm etter.

 

(har G6 propeller, og har tenkt til å gå ned ihvertfall en størrelse til G5 for å få 150-200 rpm til på max turtall på begge motorer)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hva mener du Bitteliten, med at du kansje har svaret? Er jo mye som kan tyde på lavere turtall på den ene maskinen, kan jo for eksempel bare være turteller som viser feil. Men min tanke er at den har hatt lavere turtall på grunn av deffekt lager i drevet, slik at drevet har høyere friksjon og at motoren dermed ikke klarer å oppnå fult turtall.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det er konstantert at det er to lager i drevet som er "gåent". Har lagt ved et bilde som ikke sier meg så mye, men kanskje andre her vet?

 

Uansett, mekanikeren er informert, og har plukket det helt fra hverandre. Nå skal det være som nytt igjen. 

 

IMG_0536.JPG.jpeg.11521a772b1ac80ad80654efee013f13.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...