Jump to content

DPH drev - oljen er helt sort og lukter svidd


dennrick

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

Og så er visst anbefalingen jeg har fått at det er lurt å fjerne filmen på den ene siden i disse lagrene for å sørge for bedre sirkulasjon av oljen. Slik det er nå er det tett i den ene siden.

 

For sikkerhets skyld har jeg under service på babord (denne tråden omhandler styrbord drev) byttet og åpnet de samme lagrene der".

 

En annen anbefaling jeg også har fått er å ikke ligge i plan for lenge av gangen, men dra av etter 20-30 minutter for å duppe toppen av drevene ned i vannet for avkjøling.

 

Edit etter at jeg leste innspillene deres igjen: Styrbord drev er forresten plukket fullstendig fra hverandre, overhalt og montert igjen. Det skal derfor bli veldig interessant å se om gir problematikken nå er løst og om EVC avlesningene på maskinene blir mer likt hva gjelder turtall, turbotrykk og forbruk. 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Styrbord drev er som nevnt over demontert og montert igjen med nye og åpne lagre. Har nå prøvd å kjøre båten mens den er bundet fast i brygga, og jeg merker ingen forskjell på responsen mellom styrbord (som har vært problemet lenge) og babord når jeg kjører spakene forover og i revers - og i fri. Jeg har også kostet på meg samme jobben på babord drev. Onde tunger vil ha det til at dette med disse lagrene som er tette på den ene siden er noe VP kommer til å få mer av fremover.

 

Nytt iår er at babord dynamo nå skal få lov til å være med på jobben med å lade mer enn sitt eget startbatteri. Den er nå koplet til forbruksbanken sammen med styrbord dynamo, som hittil har gjort alt, inklusive thrusterbatteriet.

 

Legger ut på tur ned Drammenselva mot Tjøme imorgen ettermiddag, så det blir spennende å se EVC avlesningene.

 

IMG_1275.jpg.0621ccd5f6aea7207314299774cc327f.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

En update herfra er at vi kjørte båten fra Solbergelva ut Drammensfjorden og til Tjøme ila helgen, og fikk også et par turer der nede også. Etter at styrbord drev er plukket fra hverandre i vinter og satt sammen igjen med nye lagre (som nå er åpne i begge ender), så har jeg følgende observasjoner:

 

Tregheten i styrbord drev ved giring er borte. Dette har jeg slitt med i 3 sesonger. Gir wire ble byttet ifjor uten hell. For de som husker så hadde hele "strømpa" gått til helvete også (annen tråd).

 

  • Lavere forbruk i marshastighet ihht VP instrumentene. I 26.3 knop og 2890 rpm, fikk jeg 1.6 l/NM på begge maskiner. Tidligere har dette på det laveste ligger på 1.7 l/NM babord og 1.8 l/NM på styrbord.
  • 42 l/h på babord og 43 l/h på styrbord. Laveste forskjellen jeg har registrert.
  • Turbotrykk: Likt på begge maskiner på 150 kPa. Her har det tidligere ligget på 150 på babord og 180 på styrbor (opp imot 20% forskjell)
  • Forbruk av drivstoff i helgen:100 liter på babord, og 103,5 liter på styrbord. 3.5% forskjell. Tidligere har forskjellen ligget på 10%

For nye lesere så er båten ny fra 2013, jeg har etter motorhavaritråden min ifjor sommer i sum fått byttet (reklamasjon) longblock på begge motorene (to nye motorer slik jeg forstår det). Jeg har klaget til leverandør på disse urimelighetene i VP instrumentavlesninger siden 2014 sesongen,

 

Drevhavariet er fortsatt et åpent spørsmål. Men gutta som har hatt båten i vinter lar regningen ligge inntil det er avklart.

 

Utestående nå er mangel på rpm. Rett ut av vinteropplag, uten særlig vind, har flyttet inn, men med bare meg ombord sammen med ca 200/250 liter vann og 200/720 liter diesel, så oppnår jeg bare 3350 rpm på babord, og 3320 på styrbord med G6 propellene. (D4-300)

 

Det hevdes fra Ringstad at jeg må ned i propellstørrelse. Det hevdes samtidig fra leverandør at propellstørrelsen er riktig. De har samtidig levert en hydraulisk plattform som kan løfte 600 kg (inkl plattformen), og med en Seadoo Spark på 200 kg bundet fast bak der, så fant jeg ut at max turtall sank med 50 rpm. Da fikk jeg på max 3300 og 3270.

 

Kan umulig være riktig med G6 på denne båten slik forhandler hevder.

 

Uansett: Da er dere ihvertfall oppdatert på uklar årsakssammenheng med ugreit drev levert på ny båt.

 

 

 

 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jag får heller inte ut max varvtal på min båt (2x d4-300). Stannar på ca 3250 rpm med full diesel och vatten. 

 

Inte säkert att det är ett bekymmer med motorer eller drev utan mer sannolikt så att båten går trögare genom vattnet än vad den borde. Max effekt är relativt konstant mellan 3200-3500 rpm enl pentas egna data. 

 

För min egen del tror jag det beror på att båten är tyngre än väntat, och att jag har många lager bottenfärg som bromsar. Nu är min båt äldre än din så jag har nog ett par lager färg extra..

 

På förra båten (2x D4-260) hade jag samma problem och där slipades all färg bort vilket gav 200 rpm extra och 3 knop. Den varvade 3450 rpm på topp efter bottenrenoveringen.

 

Visst kan man nog gå ner en storlek i propeller för att få högre toppfart i vår situation, men det ger också ett högre varvtal i marschfart med med mer oljud och sannolikt högre förbrukning. Jag stannar därför kvar med mina g8 propellrar och siktar in mig på att kanske nästa år göra om botten på samma sätt som på förra båten.

Link to post
Share on other sites

Om du er godt innenfor turtall der du har maks/konstant effekt Så vil en propell normalt gi bedre virkningsgrad ved lavere turtall. Slik at jeg tror ikke du får høyere toppfart med en lettere propell. En annen ting er om du vil ha litt margin i tilfelle fullastet båt..

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Mer toppfart er absolutt ikke målet. Toppfarten vil vel heller falle noe med et steg ned fra G6 til G5, men et lettere liv for motorene? Jeg er utelukkende ute etter trygg operasjon av skuta med minimal risiko for ytterligere trøbbel med motorer og drev. Nå er skuta perfekt iorden, og jeg ønsker å beholde denne tilstanden?

 

Båten fikser på toppfart 32-33 knop, litt avhengig av forhold, og marsjer veldig fint i 26-27 knop. Idag gikk det i 1.5-1.6 l/NM med ca  2900 rpm. På maks pådrag ser jeg 1.7 l/NM.

 

Tenker vel bare at det er en grunn til at det står 3500 rpm i manualen til VP, og det klarer jeg ikke. I handover papirene fra forhandler er de opptatt av at man skal oppnå 3600 rpm ved overtakelse. (Det skjedde ikke her da jeg overtok på brygga uten prøvetur).

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å synse noe om dette.. litt letter propeller gir litt lavere moment ved marsjfart og top. Samtidig så gir høyere turtall mer belasting i form av vibrasjoner og sentrifugal krefter...

Men tror jeg hadde likt å ha en propell som gav topp turtall nærmere øvre del av turtallsområde enn nedre.

Link to post
Share on other sites

Har hatt 4 båter med D4/D6 motorer pg aldri nådd max rpm på 3600. Nærmest var NordWest 420 med IPS600. Den nådde 3540rpm på maks. 

 

Så lenge maks turtall ligger innenfor intervallet oppgitt av VP er dette helt OK. 

 

Om man vil kan man jo tømme båten helt, tappe ned til 1/4 tanker, slipe ned bunnen slik at den blir helt uten bunnstoff og så prøve. Men det er mye jobb for liten nytte tenker jeg. 

 

Om båten er tung i vannet kan man sette på større flaps og speed rails. Vi gjorde det på NordWesten for å kompensere at vi hadde 350kg jolle på badeplatformen. Det fungerte veldig bra både på at båten kom raskere i plan og at forbruket sank. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Byttet til G5 idag, og båten later til å trives bedre (se bilde under - ser bra ut). "Lett båt" idag. Bare meg, 200 liter vann av 250, 200 liter diesel av 750. Ingenting på badeplattformen. Observasjoner:

  • Toppfarten er faktisk høyere... Over 33 knop.
  • Øket turtall på babord fra 3300 til 3420 på maks
  • Øket turtall på styrbord fra 3270 til 3410 på maks
  • RPM er nå nesten likt, og styrbord holder følge oppover i rpm registeret mye lengre før det blir forskjell. Forskjellen har tidligere ligget på 50 rpm, der styrbord har slitt med å følge babord.
  • Lavere forbruk: 1.5 l/NM på begge motorer i 27.3 knop/3000 rpm. Etter at drevet ble fikset lå det på 1.6 l/NM iår med G6 propellene
  • Veldig grei båt å få opp i plan, og en mer dynamisk båt å kjøre. Jeg har tilsynelatende mer å spille på virker det som. Liten forskjell på å ligge i 26 eller 28-29 knop. 

Gutta på VP verkstedet i Vestfold mente at dette var "innafor" ift oppnådd rpm. Selv liker jeg at motorene nå tilsynelatende spiller mer på lag. De følger hverandre opp til 3200-3300. Vi marsjer vanligvis på 2900-3000. Tror dette blir bra.

 

For nye lesere: Båten er fabrikkny fra 2013. Til dato har jeg fått to nye motorer på reklamasjon, et drev har havarert (fortsatt ubesvart om det er reklamasjon eller ikke), og jeg har gjort samme reparasjon på det andre (preventivt vedlikehold), og så har jeg altså idag byttet propeller på egen regning.

 

IMG_1391(1).jpg.b37aa840dfbaac2bc9d815f94d735755.jpg

 

IMG_1382(1).jpg.cdca1c606770016db7bdc775f7ea81c9.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd dette. Flott at du oppdaterer med tiltak og utvikling også nå etter akuttstadiet. Jeg er ikke i tvil om at du har gjort det rette for båt og ikke minst motorer med å gå ned en propell størrelse.

 

Videre så er jeg forbauset over at det havarerte drevet har hatt så stor innvendig friksjon at det har ført til høyere dieselforbruk på den motoren og mindre max turtall. Her snakker vi flere hestekrefter omsatt til varme i det drevet som har ført til svidd olje og havari. At dette ikke er avdekket i kvalitetskontroll under produksjon og at Volvo ennå vurderer om dette er reklamasjonsberettiget stiller jeg meg undrende til.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Flott at du fant propeller du trives med

 

jeg undres om det kan ha vært en skade på ene propellen også her. Det er rart at motorene ikke har spilt på lag med de originale propellene. Det skal ikke være store forskjellen mellom to motorer. 

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, dennrick said:

Byttet til G5 idag, og båten later til å trives bedre (se bilde under - ser bra ut). "Lett båt" idag. Bare meg, 200 liter vann av 250, 200 liter diesel av 750. Ingenting på badeplattformen. Observasjoner:

  • Øket turtall på babord fra 3300 til 3420 på maks
  • Øket turtall på styrbord fra 3270 til 3410 på maks

Gutta på VP verkstedet i Vestfold mente at dette var "innafor" ift oppnådd rpm. Selv liker jeg at motorene nå tilsynelatende spiller mer på lag. De følger hverandre opp til 3200-3300. Vi marsjer vanligvis på 2900-3000. Tror dette blir bra.

 

 

Hva er logikken i "innafor" men utenfor specc.? Er speccen. feil i forhold til båten motorene er installert i eller annet?

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problemet på liknande drev, men der viste det seg at det var fleire årsaker til problemet. Hjå meg stoppet også motoren når eg skulle bakke, ikkje forover. Men det levde eg med sommeren hjennom. Det viste seg at  toppmutteren ikkje var skrudd til. Håper mekanikeren din sjekker tannhjulene, hjå meg var det tydelig slitasje etter 25 timer. Det ente med at eg fekk nytt drev på garantien.

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Ventus said:

 

Hva er logikken i "innafor" men utenfor specc.? Er speccen. feil i forhold til båten motorene er installert i eller annet?

 

Mente bare at de på verkstedet mente dette burde være riktig, og at de mente mindre propeller ville bli feil. Jeg sjekket D4-D6 manualen igår, og der står det at max pådrag skal gi et maks turtall i intervallet 3400-3600, og der er jeg nå. Men er det slik at du helst ville ha sett høyere  turtall, og da omkring 3.500 rpm?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det er desverre vanlig at produsentene setter for store propeller på båtene for å oppnå en brosjyreknop eller to ekstra. Grunnlaget for valget er ofte en fjærlett førproduksjonsbåt uten bunnstoff, utstyr og pikk pakk ombord.

Senere selges båten ferdig stoffet og gjerne med mer utstyr enn testbåten hadde. Eierene flytter inn bokstavelig talt med alle tin, tanker og proviant fylles opp, utsyr som hekkanker monteres og det slenges en jolle eller vannscooter på plattformen osv og da jobber motor og drivverk mye tyngre når ekvipasjen skal opp i plan. Er båten undermotorisert (mener egentlig ikke-overmotorisert) vil den også jobbe meget tungt ved marsjfart også.

Turbomotorer greier å levere tilnærmet maksimal effekt, selv et godt stykke under maks rpm. Ergo får du ut hele effekten, men på et lavere turtall. Dette gir et større moment på drivverket samt at EGT (eksostemp) blir høyere og ting som ventiler og turbo vil også leve et tyngre liv.

I tillegg vil man ha mindre kjølekapasitet tilgjengelig da man får pumpet mindre vann gjennom varmevekslerene jo saktere motoren og impellerpumpa går.

 

Greit nok at det i brukermanualen står 34-3600 (ble ikke dette endret senere til 35-3600?). Det jeg har hørt fra noen båtprodusenter jeg har vært borti er at VP sier man skal sikte på så høyt turtall som mulig på en ferdig utstyrt båt ut fra fabrikk. På D4/6 er turtallsperren ca 3640.

For egen del ville jeg ønsket 3550 eller mer ved full oppakket og tanket båt med ren bunn og heller godtatt litt lavere topphastiget og at motorene kan nå turtallsperra ved tom båt etter sjøsetting.

 

Du har en forholdsvis stor og tung båt i forhold til motorpakken som har manglet ganske mye turtall. Jeg tenker at det er en mulighet for at det kan ha bidratt til problemene du har opplevet med motorer og drev.

 

Her er en link til en artikkel fra Tony på SB marine (cumminsguru og forhandler) som forklarer litt rundt dette med belatsning vs levetid på motorer. verdt å lese. På samme siden ser det også noen flere artikkler om propellvalg og turtall.

 

https://www.sbmar.com/articles/engine-life-vs-engine-loading/

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...