Jump to content

hvor kjøpe 2-komponent skum til pontong liten flytebrygge?


Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! Lurer på å lage en liten flytebrygge på hytta. Det ligger en gammel plast vanntank på ca 3x1,5 x 0.8 meter der, så vil bruke den som utgangspunkt!  Blit bare til å fortøye en liten jolle!

Det vil være mulig og ta den opp hver vinter.  Men jeg har lyst til å fylle den med 2K skum, er det noen som vet om en nettside der det er mulig å bestille den type skum som man f.eks bruker til å skumme båter med?

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg ikke Faxen. Det som er litt viktig med et skum til det bruket er at du får celler med lukket struktur slik at skummet ikke vil suge vann. Hvis ikke @VannTro kommer på banen her etterhvert vil jeg anbefale deg å sende han en IM og tipse ham om tråden. Han er nok utvilsomt den her inne på forumet som har mest kunnskap om det temaet. Både teknisk, samt hva som er i handelen. Slik jeg har forstått så er det en utfordring at skum som har tilfredsstillende egenskaper til det bruket kun selges i enorme kvanta.

Link to post
Share on other sites

Vil det ikke være vanskelig å skumme en slik tank uten at den sprekker av ekspansjonen? Hvorfor vil du fylle den? Svar: Sikkert for å unngå at den fylles med vann hvis den sprekker.

Isoporkuler vil kanskje lett gå ut av en sprekk Evt dele den i to, skjære til isoporblokker som passer inni, og plastre delene sammen igjen.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingar skrev for 6 timer siden:

Man må ha utstyr som blander komponentene helt til slutt, før de forlater spylemunnstykket. Slikt utstyr er neppe billig.

Og store flater må holdes fast med jigger slik at de ikke forflytter seg eller misformes  når skummet ekspanderer.

Kan du ikke bar la den være luftfylt?

Nja vet ikke helt det. På starten av 90 tallet var jeg med og isolerte sidevegger i en fabrikktråler med denne typen skum. Sprøyten ble av noen glemt rengjort og var ubrukelig. Da blandet vi rette antall deler i et spann og skyndte oss til plassen det skulle fylles i. Det kom fort så man måtte vite veien. Fyllingen var en knevegg oppetter skutesiden cirka 1,2 meter høy og 40 cm vid så det var plass til å gjøre det på ens lik måte

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev for 15 timer siden:

Man må ha utstyr som blander komponentene helt til slutt, før de forlater spylemunnstykket. Slikt utstyr er neppe billig.

Og store flater må holdes fast med jigger slik at de ikke forflytter seg eller misformes  når skummet ekspanderer.

Kan du ikke bar la den være luftfylt?

Ikke nødvendigvis. Jobbet for endel år siden for et firma som laget galssfiber cover for offshore instalasjoner (på størrelse med hus) Der lagde vi egne avstivere av skum.  Hadde en form på 15 meter lengde ca en meter bredde og halv 80 cm høgde.  den var lagd i finner og dekkt med plast inni.  Her blandet vi noen bøtter med 2K skum og hellt i formen, så heiv vi på et lokk (som hadde 10 cm hull ca hver 2 meter, og festet lokket med tvinger.  Overflødig skum forsvant opp hullene, og avstiverne ble knallbra.  Er noe slikt jeg tengte å gjøre med tanken, den har et ca 30 cm hull på toppen, så overflødig skum burde forsvinne opp der, og ikke deformere tanken!

Link to post
Share on other sites

Lenasmartin20 skrev 56 minutter siden:

Funker nok greit med isopor, men nå var jo poenget at denne plasttanken ligger ute på hytta, så var derfor jeg hadde lyst til å bruke den...

 

Hvorfor ikke bare bruke den som den er da? Om det går hull I den vil du få problemer før eller senere uansett. Ref de utallige trådene her på baatplassen om vått skum I båter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har tidligere kjøpt dette hos Miljø & Teknikk AS. De selger i forskjellig kvanta. Bare å blande i blandebeger/bøtte, så har du ca 1 minutt på deg før det begynner å ekspandere. Skal du gjøre dette gjennom et lite hull, så gjør det i flere omganger.

 

Cellene i dette produktet blir tette, slik at skummet ikke suger vann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...