Jump to content

Ankerkjetting. Kor lang er "ein lås"?


Ask

Recommended Posts

mente å ha hørt at det var 10 favner , men fant det tryggest å sjekke...: 

 

Sitat
Lås er en gammel maritim lengdeenhet som angir lengden mellom to sjakler på en låsekjetting. Eksempelvis blir ankerkjetting normalt levert i lås à 15 favner som er sjaklet sammen til ønsket lengde. Ett lås blir da lengden kjetting leveres i, det vil si cirka 27,5 meter.8. jun. 2017

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Må bare løfte denne tråden. Fantastisk video.

 

Min far var sjøkaptein, og engang, kanskje i 1965, hadde han last fra Halifax tror jeg, over stillehavet, og til Japan. De fikk ett forferdelig uvær, og det meste av mannskapet lå rett ut store deler av turen. På brua ble sjøkapteinen overlatt til seg selv i lange perioder. Unntaket var gnista, som sørget for radiokommunikasjon, men også kaffe og brødskiver til en sulten, og formodentlig, nervøs kaptein. Da de etter flere uker ankom Japan, skrev min far i Dekksdagboka....Stopp i maskinen, la ankeret falle, tre sjakler i vannet, endelig framme...

Gnista skule vise seg å bli min mor noen år senere...

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 1 time siden:

Sjakkel? Lås mener dere vel? Har tilgode å se sjakler på ankerkjettingen.

 

Hvert lås blir skjøtet med sjakler, det vanlige nå er å bruke en kentersjakkel som ser ut som en standard kjettingløkke.

Alle løkker kjettingen er like ved denne skjøtemetoden. Før ble også D-sjakler brukt til å skjøte ankerkjetting, hvis denne metoden brukes er det overgangsløkke med stolpe og stor endeløkke uten stolpe på hvert lås.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...