Jump to content

Tresfjord 28, lyd i aksling over 2000 rpm


Maen

Recommended Posts

Jeg har en Tresfjord 28 med fryktelig lyd i akslingen.

Lyden kommer og går akkurat som den vil.

Første gang jeg oppdaget lyden kom den konsekvent da jeg oversteg 2000 rpm, sakket jeg av forsvant lyden men kom fort tilbake da jeg oversteg 2000 igjen.

Ganske sikker på at dette ikke har noe med fettkoppen/smørningen på akslingen da jeg har prøvd med mye og lite smørning men det ikke har noen påvirkning på lyden. 

Virker også som lyden kommer fra lengre bak i båten.

Den er litt varierende og varierer likt med turtallet på propellen (som en stein i dekket på en bil).

Volumet er likt hele tiden og den er enten av eller på. Kan beskrives som om akslingen skraper mot grus eller sand, fæl lyd.

Håper noen av dere her på forumet kan svare meg på hva dette kan være, har planer om å ta ut akslingen om et par uker for å se om jeg kan finne ut noe da. 

Da jeg skulle ta opp båten i november og ikke hadde vert ute med båten på et par måneder var hørte jeg til og med lyden i revers og ved meget lavt turtall.

Båten kjører ca 6 Knop når filmen er tatt.

 

Her er en link til film av lyden 

 

Redigert av Maen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd noe lignende selv. Men basert på tidligere tråder på forumet her kan mulige årsaker være løs akselanode, fremmedlegeme rundt propell/aksling, slitt cutlesslager eller løs propell. 

 

Løs akselanode har vært en gjenganger i tidligere tråder. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenkte at akselanoden var for nære inntaket for vann til den vannkjølte hysen å dykket derfor ned i sommer og skrudde den av og sjekket at propell var i orden. Propellen var ikke løs som jeg kunne kjenne verken da jeg satte utpå eller tok opp båten nå til vinteren. Lyden fortsatte for øvrig etter at akselanoden var fjernet. Cutlesslager eller stevnlager har jeg ingen peiling på så godt mulig det er det...

Link to post
Share on other sites

eller det kan være som det var på båten vi har, der og trudde vi at det var noen av lagrene til aksl, men alt der var i skjønneste orden, det som lagde lyd/vibrasjoner var innfestingen til styresylinder til roret, skiftet foringene på innfesting sylinder så vart lyden og vibrasjonene borte,  der også kom lyden/vibrasjonene ved ca 2000 rpm og oppover til ca 2800-2900 rpm, da vart lyden borte igjen, så verdt å sjekke ut om styresylinder er løs og vibrerer

Link to post
Share on other sites

det kan også være demperplate mellom motor og girkasse, sjekk også om motoren er ordentlig opprettet i forhold til aksling, dårlige motor fester/labber kan også gjøre utslag, det værste er at selve aksl har fått kast på seg, da må alt skiftes av lager og aksling, en ting du kan sjekke er om det kommer vann ut av greasekoppen, det skal komme litt vann der, kommer det ikke noe vann når du har tatt bort litt av greasen i koppen, så kan det være at det har blitt presset inn alt for mye grease inn i aksling og tettet cutless/ stevnlager så dem ikke får den kjølingen dem skal få av vannet i aksling, da har dem blitt utslitte pga varmgang

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Lyden er borte!

Jeg tok ut aksling da båten sto i krybba.

Akslingshylse var full av grease i mange forskjellige farger så her er det brukt mye rart.

Kappet opp cutlesslager og skiftet det.

Tok av pakkboks og skiftet simmerringer samt full service og rengjøring.

Dro en fille gjennom akslingshylsen for å fjerne alt fett og grease.

 

Så fant jeg det jeg tror var årsaken.

Motoren i min Tresfjord 28 bor i en kasse som reduserer støy og hindrer olje i kjølsvinet. Når akslingen går inn i kassen går den gjennom en messing-ring klemt fast med en gummigjennomføring.

Jeg fant ingen logisk forklaring til hvorfor den var der så den ble fjernet.

 

Da alt var montert og båten sjøsatt har det ikke vert antydning til lyd så jeg regner med at noe av det jeg gjor var riktig :giggle:

Jeg setter en knapp på messing-ringen i kassen.

 

 

Link to post
Share on other sites

det er for mye smøring som tar knekker både på hylse og cutlesslager, det skal komme 2-3 drypp pr min under gange, når en presser inn grease en sjelden gang, vri en tørn og skru en kvart tørn tilbake, dette pga at grease skal få litt plass til og utvide seg når det blir en liten lunk, hylsa skal ikke være mere en maks 35-40 grader under full fart 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...