Jump to content

Wiking 28, bygge hardtop og fjerne akterkabin


Zarkoxi

Recommended Posts

Er det en flybridge du har tegnet? Eller er det en hardtop? Tegningen ligner forøvrig litt på Nord west 900. En hardtop behøver ikke være så høy som på tegningen. En flybridge derimot vil bli mye høyere om den skal kunne brukes. Det trengs mer høyde innvendig, og høyden på flybridge må også være høyere. Du ville i beste fall kunne lage en flybridge der du ikke kan stå oppreist, og der knærene dine stikker høyere enn rekken når du sitter. Ikke særlig praktisk i bruk. Stabiliteten ville også bli mye dårligere, da tyngdepunktet kommer alt for høyt i en så liten og lett båt. For ikke å snakke om hvordan det vil oppleves å sitte der i litt sjøgang. Jeg ser at akterkabinen også er tatt bort. Her er det nok enklere å ta utgangspunkt i en annen båt. Skal du ha flybridge ville jeg satset på noe over 35 fot. Båten forøvrig er jo en gammel klassiker. Her kan du nok få til et godt ansiktsløft med litt foliering/lakkering og en litt enklere hardtop. Vindskjermen du har på din er etter min mening den peneste varianten som Wikingboat kom med. 

 

Nord west 900 fly

Bilderesultat for nord west 900

Redigert av Ttor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger jo en med hjemmesnekret hardtop på Finn nå; https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=111474721 Ikke helt som tegningen din, men den kan jo gi en ide om hvor høyt dette kommer til å bli.

 

Personlig syntes jeg Wikingen er en utrolig flott båt slik den er, og med litt prosjekt og modernisering kan den bli en knallbåt. Men klart, smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at hardtoppen blir så stor og ser ut som en flybridge er for å få høyde inne til personer på 185-200 cm høy, eg sjøl er bare 173 men om eg skulle ville selge båten engang blir det lettere om det er bra høyde. Skulle kjøpe en annen båt med bare 165-170 cm høyde inne som føltest ut som at du måtte krype så den ville eg ikkje kjøpe. Tyngdepunktet blir nok litt høyt ja, men får prøve å lage det i noen tynne plater å plastre. Kanskje finne en stor motor og noe ekstra å ha i kjølen vil hjelpe. Fjerner akterkabinen fordi den ville ikkje blitt brukt av meg, og den er bare i veien. Får også meir plass inne i styrhuset :) Den var faktisk tegnet for å se ut som en nord west siden eg synest dei er ganske tøffe og simple ;)

Redigert av Zarkoxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hebbe, har sett den for en stund siden og tok en titt igjen no. Ser veldig bra ut det han har fått til. Mange gode bilder av flott arbeid. Sånne tråder vil selfølgelig hjelpe dei som skall ta for seg eit lignande prosjekt. Så eg kommer nok til å se på mangen slike mens prosjektet mitt former seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...