Jump to content
Mr_Stian

Bytte til elektrisk dieselpumpe på VP MD21A. Trenger innspill

Recommended Posts

Mr_Stian   
Mr_Stian

Heisann.

Merket en dag litt uti sesongen som var at jeg begynte å få diesel lukt fra motorrommet samt at det lå en liten film med diesel i kjølvannet. Fant nokså fort ut at matepumpen lakk. Den lakk ganske mye faktisk. Jeg har en delemotor stående hvor pumpen så ut til å være i ok stand, så byttet denne. Men det viser seg at denne også lekker. Ikke like mye som den første, men det drypper en og annen dråpe fra den. Så jeg vil sette på en elektrisk pumpe i stedenfor. Men har ett par spørsmål. 

Den gamle pumpen, kan jeg la den stå på? Eller må den av og blendes?

Hvilken elektrisk pumpe trenger jeg? Har forstått jeg må ha en sugepumpe. Biltema har som leverer 120 liter i timen med enten 0,3 eller 0,4 bar trykk. Den minste holder vel?

Så det elektriske. Hvis denne pumpen går uten at motor går, sirkulerer den bare tilbake til tank? Tenker denne pumpen kan kobles på tenningslåsen, men det betyr jo at den vil svive litt mens motoren ikke gjør det. Er det OK?

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Scand Classic Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

index   
index
Svart (redigert)

Jeg har gjort det sånn på min motor. Har fungert fint i 8- 9 år nå. Jeg er på min andre Biltema pumpe riktignok,  den første stoppet etter et par -tre år...

Redigert av index
Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Lars H.   
Lars H.

Jeg har hatt det slik på min Yanmar i en god del år nå. På den gamle mekaniske har jeg bare satte en slange på mellom inn og ut. Jeg har også koblet den elektriske på tenningen, en stor fordel når en skal lufte dieselsystemet. Da slår jeg bare på tenningen til jeg hører at luften er borte (Yanmaren er selvluftende), mye enklere enn manuelt å pumpe for hånd på den gamle. At pumpen sviver de to sekundene fra jeg vrir om startnøkkelen til motoren fyrer, er selvfølgelig ikke noe problem iom. at dieselen da bare sirkulerer tilbake til tanken.

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Trudelutt Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget

Mr_Stian   
Mr_Stian

Fant en video på nettet med en som hadde gjort dette. Han hadde montert pumpen på egen bryter. Her og blir bare diesel sirkulert tilbake til tank så det går fint. Får kjøpe en biltema pumpe å sette i. Kanskje bare kjøpe en å ha i reserve med en gang! :)

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Scand Classic Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

index   
index
Svart (redigert)

Ville ikke ha gått for egen bryter, det blir bare en ekstra feilkilde. Kople rett til tenning, enkelt og greit.

Har lurt på å ha en ekstra på lur jeg også ja, de er jo uansett ikke så dyre.

Redigert av index
Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn