Jump to content

Kartplottere, Ipad, erfaringer


BØstrøm

Recommended Posts

I 2015 kjøpte jeg Raymarine kartplottere, 2 stk, en 12 tommer inne, med touchfunksjon, og en mindre ute, uten touchfunksjon, samt radarantenne, switch, osv til dette. 

 

På min forrige båt hadde jeg en Garmin 6012, ved styreposisjon i

Cocpit. På begge var/er det vindinstrument, autopilot, ekkolodd, osv. 

 

Fordelen med Raymarine er at kartene kan deles mellom plotterene. Borsett fra det, synes jeg kartene er mindre intuitive (navionics); enn Garmin sine.(har forstått det slik at de kjører sitt eget kartsystem). Når jeg går ut og inn på Navionics, forsvinner dybdedata, stedsnavn osv, på en slik måte, at jeg er usikker på om det er dit jeg skal. Kjenner meg rett og slett ikke igjen på visse zoomområder. Dette gjelder på kartplotterene. Når jeg gjør det samme på Ipade, med Navionicskart, har jeg full kontroll. Funker bedre enn både Raymarine og Garmin i kartfunksjonen. Imidlertid funker Ipad dårlig i Cocpit. Uleselig i sol, samt strømløs etter 10 minutter hvis det er kaldt.

 

Touchfunksjonen på den ene Raymarineplotteren er en vits.  Har man prøvd rosiner, går man ikke tilbake til druer har jeg hørt(en som hadde en mye eldre kone), og slik føles touchfunksjonen på Raymarine også. 

 

Det skal sies at jeg aldri har oppgradert kartene, eller prøvd/klart å synkronisere plotter og Ipad, selv om jeg har fått masse mailer om dette. Orker rett og slett ikke, etter jobb, og etter å ha foret 3 barn, tatt oppvaska osv, og trykke meg frem etter engelsk bruksanvisning. 

 

Jeg har konkludert med at Garmin passer meg best, og gjerne 2 plottere ved styreposisjon.En for høyt zoomnivå, ved rattet, og gjerne en stor plotter for oversikt, som jeg ikke trenger å betjene, eventuelt slave av plotter ved innvendig styreposisjon.

 

Slik det er nå, i ukjent farvann, griper jeg raskt til Ipaden, som raskt sørger for å få meg orientert.  På plotterene, trykker man seg bort, og bruker mye lengre tid. 

 

Bare jeg som har det sånn?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har rimelig samme hardware som deg, eS127 og en e7d samt iPad/iPhone, men må si at jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Dette er rimelig avanserte saker så litt plunder må det nødvendigvis være. Touch funksjonen synes jeg fungerer som andre touch skjermer. Oppgraderer alle mine Raymarine produkter fra "Master" MFD. Kartene kan jeg være enig i at det er litt "barnesykdommer" med. Har gitt opp å oppdatere den fra iPad så her tar jeg kartbrikken ut og setter i PC. Men nå har jeg aldri trykket noe særlig i Garmin så jeg kan ikke sammenligne dem sånn umiddelbart. Synes engelsk mange ganger er det enkleste i bruksanvisninger, men mener det finnes en på norsk også? Men nå er engelsk det språket jeg bruker i jobben, så jeg legger vel egentlig ikke merke til om det er engelsk eller norsk :) Jeg tror jeg er en avansert bruker men må innrømme at det er flere ganger jeg må inn i manualen og lese litt. Det fine er at den også ligger på selve plotteren. 

 

Redigert

 

Leste litt nøyere det du skrev og mange av de problemene du opplever er det innstillinger for og kan justeres noe. Tror nok du må sette av tid og sette deg foran plotteren med manualen i handa, trykke litt og gjøre deg kjent men menyene. Når du kommer inn i det så opplever i alle fall jeg det som ganske intuitivt. Men trykke det må du. Personlig så har jeg et par ganger trykket meg helt bort og vært nødt til å resette hele systemet :giggle:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alidal skrev 3 minutter siden:

 

Og hvor ofte må du gjøre det på ipad/iphone? :smiley:

 

Må innrømme at jeg bruker Google noen ganger også for iPad/iPhone. :smiley:

Synes det mange ganger er raskere å lese en å lete etter det jeg vet er der :)

 

Men når det gjelder selve kartene så er det mange flere innstillinger på MFD en på eplet. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes også at Raymarine (har a128) er ekstremt dårlig på å vise AIS (kun en liten trekant med en farge som nesten går i ett med bakgrunnen).

Mulig det er noen innstillinger jeg ikke har funnet, men mener å ha finlest manualen etter beste evne for å finne en løsning....

 

Jeg benytter også Tiki Nacionics på PC og der vises tydelig både fart, retning,avstand, tid til passering og også antydning av svingretning på AIS målene med en liten hake på fartsretningspilen.

 

 

Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en a68 fra 2015 som jeg synes fungerer bra, men anger litt på at jeg ikke gikk en størrelse opp (men fikk en veldig billig da jeg kjøpte). Jeg bruker min sammen med papirkart. Aldri hatt problem med touch-screen. Anbefales å ha siste versjon av software, de første versjonene av lighthouse var ikke helt gode IMO. Det er mange funksjoner som kan/må settes til din smak så hvis ting ikke vises som du ønsker kan det være du kan justere på dette i menyen. At det er forskjellig detaljering på forskjellige zoom-nivåer gjelder da alle kartplottere inkl. Ipad- med mindre man har raster-kart da, det fine med avanserte kartplottere er at du kan sette mye av hvor mye detaljer du ønsker å se selv. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en C120 som jeg nå bytter ut med en E125 samt Ipad som backup, alt med Navionic kart.

Som de fleste har jeg jo mest erfaring med det jeg bruker selv og jeg er strålende fornøyd også med radar og AIS systemet som virker prikkfritt på min.

Grunnen til at jeg oppgraderer til E125 er for å få WIFI så jeg kan få alle plottedata inn på Ipaden siden plotteren står bak ved styreposisjonen.

På forrige båt hadde jeg 2 stykk E80 med samme type kart som jeg også synes var strålende, men smaken er vel som baken :-) eller at det er noe med oppsettet ditt som gjør at det ikke fungerer som det skal. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...