Jump to content

Moring og tv-antenne (urelatert)


Mimieg

Recommended Posts

Som den ferske båteier jeg er, fyrer jeg løs med noen spørsmål dere kanskje kan hjelpe meg med:

 

Skal legge ut moring på hytta til båten, og har tenkt å la den ligge der om sommeren. Vi har badebrygge, og vi har tenkt at moringen skal ligge et stykke forran denne slik at vi fortøyer båten med baug i moring og akter i brygga. Jeg har en kompis som kan støpe moring i betong, men når jeg leser litt om vekt på båten i forhold til hva moringen må veie blir jeg litt bekymra... Båten er på ca 5,5 tonn. Sjøbunnen er leire. Hva tror dere vi trenger? 

 

Tv-antenne: Det sitter en antenne i masta på båten, men forrige eier har ikke benyttet den og vet heller ikke hvordan dette fungerer eller hva slags antenne det er... Jeg har ikke veldig lyst til å klatre opp i masta ennå, noen ideer om hvordan jeg kan finne ut av dette? Videre lurer jeg på erfaringer med tv i båt. Tenkte rikstv hadde vært lurt (håper kanskje det er en antenne som fungerer til det som sitter i masta...) siden vi kan benytte samme abonnement hjemme og i båten.

 

På forhånd takk for svar,

 

mvh Elisabeth

Link to post
Share on other sites

Lykke til som fersk båteier.

Er det antenne i mastetopper , så er det sikkert en antenneledning i bunn av masten se etter.

 

Moring så er det en tabell i denne PDF  litt annet stoff i den og som er hvert å lese.

https://www.atlantica.se/siteassets/documents/skepparguiden/fortojning/sakerhetsguide-fortojning.pdf

 

Et syre fast øye i  M 4 kvalitet  er bra å ha i moringen.

Bilderesultat for moring vekt

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker samme rikstv-abonnementet i båten som hjemme. Med en glomexantenne i masta fungerer dette stort sett greit, men forholdene kan variere en del fra sted til sted. Regner med at antennekabelen er ført ut av masta ett eller annet sted i båten. Med antenna mi fulgte det en antenneforsterker som er koblet til enden av antennekabelen. Denne må jeg ofte finjusteres litt når jeg kommer til et nytt sted. Men alt i alt fungerer dette bra nok for meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...