Jump to content

Kartplottar i seilbåt, er 7 tommar, for smått? Ok pris?


Ask

Recommended Posts

Jeg har en Raymarine ES75 i min seilbåt, helt ok størrelse.

Med det oppsettet jeg først hadde plan om så var 7" maks jeg fikk plass til på pidestallen.

Oppsettet ble endret underveis så jeg angrer på at jeg ikke heller gikk for 9" nå som jeg har plass til det..

Men på en annen måte så er/var prisforskjellen på 7 og 9" veldig stor. Hardwaren er ikke så mye dyrere på en 9" enn en 7".

 

Jeg kjører i tillegg en iPad ved siden av, merker det er den som blir mest brukt.

I dårlig vær så legger jeg iPad under dekk og bruker kun plotter.

 

Mener A75/78 låg på rundt 8000,- på "kampanje" når jeg kjøpte min ES75 i fjor, så før prisen er nok i det leiet.

Jeg tror man "aldri" betaler veil for plottere..

 

En annen ting å tenke på er om du vil ha en plotter med kun touch eller om du vil ha knapper i tillegg.

Jeg er glad jeg har begge deler, men det har vært diskutert i "plotter-tråder" før så ta ett søk :)

 

Mitt råd er å kjøpe så stor plotter som du har plass og råd til.

Bedre med en plotter på 7" enn ingen..

Link to post
Share on other sites

Har faktisk berre 5 tommar skjerm ombord i båten. Ein gammal Garmin 520. Går greitt, men blir litt inn og utzooming. Skulle eg kjøpt ny, så hadde det nok blitt ein 7 eller 9 tommar. Ein seilbåt går ikkje så veldig fort.... Har i tillegg iPad som eg tidvis brukar, men ikkje så ofte. Synes det er best med fastmontert utstyr. Sidan du har god plass, ville eg gått for 9 tommar.

 

Blir 50 år om ikkje så lenge, og må nok innrømme at synet har endra seg ein del siste åra. Det kan hende at det gjer at lysta til å få større plottar aukar:rolleyes:

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en E7 plotter og en 9" garminplotter i cockpit, og må si det er mye lettere å se detaljer i sistnevnte. Det aller beste er imidlertid å ha en tablet for navigasjon, og bruke plotter til å ha oversikt når man står til rors i trangt farvann. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter rådet over om å ha den største du får plass til og har råd til.

 

Men selv har jeg bare en liten 5-tommer.  Vanlig navigasjon gjør jeg med papirkart og bruker plotteren som støtte når det trengs.

Det fungerer fint det òg, men det hadde ikke gjort noe om den plotteren var bittelitt større.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...