shelby Startet 19.Januar.2018 Del på Facebook Startet 19.Januar.2018 I vurderingen av ny båt ser jeg på modeller med lett åpning bak (f.eks. Askeladden C65) som jeg innbiller meg at er enkle for barn, bikkjer, gamle foreldre og andre ustøinger å entre båten gjennom. For at denne teorien skal stemme må jeg bakke inn i på plassen, noe som jeg ser at de færreste båter i denne størrelsen gjør. I den forbindelse lurer jeg derfor på hvorfor det er slik? Jeg innser at jeg må legge til et stykke fra for å forsikre meg om at motoren kan tiltes opp uten å gå i brygga og at den kanskje står litt mer lagelig til for uvedkommende som vil inn i båten, men er det andre ulemper? Vanskelig å legge til kanskje? Plassen er på 3,5 meter, båten 2,5 og kapteinen over middagshøyden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle Well Svart 19.Januar.2018 Del på Facebook Svart 19.Januar.2018 Grunnen til det er at båtene i den størrelsen ofte er lette foran, så det skal ikke mye vind eller bølger til før båten er vridd. Jeg har jo C76, og der er baugpropell. Det fungerer veldig bra. Du får trøste deg med at båter med drev er enda verre å bakke med :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Drev eller påhengs er vel begge lette å bakke med? Vi har drev så stusser over denne påstanden. Mener du fast aksling? Ellers er sikkert det riktig ifm vind og baug, større båter er mer stabile. Ingen teknisk grunn til å ikke gjøre dette tenker jeg. Kjør på ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Jeg bytter på det, av og til bakker jeg inn, pga det er lettere å gå inn bakdøren i hekken på båten.. bære tunge ting om bord etc.. Over lengre tid ligger jeg med baug inn, pga ønsker hekken mot nord, mindre sollys gir mindre groe på propeller.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle Well Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Når du bakker med drev er den vanskeligere å kontrollere enn påhengsmotor. Påhengsmotoren lystrer mer. Det kan du også merke at dersom du kjører rett frem i lav fart med drev, vrir båten seg frem og tilbake. Det gjør heller ikke påhengs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Duoprop er bedre enn singelpropell på drev når det gjelder bakking er min erfaring. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 (redigert) Kalle Well skrev for 1 time siden: Når du bakker med drev er den vanskeligere å kontrollere enn påhengsmotor. Påhengsmotoren lystrer mer. Det kan du også merke at dersom du kjører rett frem i lav fart med drev, vrir båten seg frem og tilbake. Det gjør heller ikke påhengs. Nåja.. Det er jo både og. Min mening er at drev og påhengs er lik, her er det heller båttypen som bestemmer. Propellen på drev og utenbords er jo plassert på samme plass, bare motoren som står på forskjellig plass, så ved manøvrerin, så burde det være likt. Jeg har kjørt flere båter med påhengs som vingler en del fra side til side i lav fart slik som med drevbåter. Jeg mener at om du har to like båter, en med drev og en med påhengs, så vil desse oppføre seg veldig likt ved manøvrering. Redigert 21.Januar.2018 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jandrea Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Drev inn i flyteelementene på brygga er jo ikke akkurat noen høydare. Mange havner har derfor forbud mot slikt. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 (redigert) bellen skrev for 1 time siden: Nåja.. Det er jo både og. Min mening er at drev og påhengs er lik, her er det heller båttypen som bestemmer. Propellen på drev og utenbords er jo plassert på samme plass, bare motoren som står på forskjellig plass, så ved manøvrerin, så burde det være likt. Jeg har kjørt flere båter med påhengs som vingler en del fra side til side i lav fart slik som med drevbåter. Jeg mener at om du har to like båter, en med drev og en med påhengs, så vil desse oppføre seg veldig likt ved manøvrering. Ja, det er også min erfaring, det er ikke noen forskjell på drev og outboard... Vinglingen enkelte får, spesielt i gamle mercruiser drev... er slarken som er i styringen, samt at V bunnet båt ikke er like retningsstabil i sakte fart som kjølbåt... Redigert 21.Januar.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle Well Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Jeg er ihvertfall uenig ? Har hatt en 21 Wellcraft med innenbords, og den var vanskeligere å kontrollere ved bakking enn Askeladden C76 som jeg har nå. C76 har også mer v-bunn enn Wellcraften hadde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Ja, men det er to helt ulike båter med ganske ulike skrog. Skal du sammenligne desse to, så må du teste begge med drev og påhengs. Jeg har en Scand 550 med 135 hk påhengs, denne synes jeg er vanskligere å manøvrere enn en Finnmaster 7600. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle Well Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Vi får konkludere med at vi aldri får vite hva som er best, uten å prøve både drev og påhengs på samme båt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Er nå så "heldig" å ha longsideplass. Har tidligere hatt bås og de fleste i sentrale strøk har nok ganske trange båser. Når det er fine forhold fungerer det fint å bakke inn, men de dagene forholdene er vrange blir det fort litt høyere puls når man må ha litt fart når man bakker inn. Blir fort bråstopp om man ikke treffer helt. Går man med baugen inn og har fendret bås vil det være betydelig mindre skadepotensiale om man ikke treffer 100%. Alle skrogtyper/framdriftsløsninger oppfører seg forskjellig og så langt er det vel ingen type som funger optimalt i alle fartsområder. Moderne båter med store motorer går jo gjerne 4 knop på tomgang og da blir det fort vrient å finmanøvrere(mye skyv når man legger inn gir). Vridbart anlegg, evt. sluregir gir helt andre muligheter, men det er det de færreste fritidsbåter som har i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle Well Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Du får jo C65 med baugpropell også, da er det jo enkelt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.