Jump to content

Bakke DC inn mot brygga?


shelby

Recommended Posts

I vurderingen av ny båt ser jeg på modeller med lett åpning bak (f.eks. Askeladden C65) som jeg innbiller meg at er enkle for barn, bikkjer, gamle foreldre og andre ustøinger å entre båten gjennom. For at denne teorien skal stemme må jeg bakke inn i på plassen, noe som jeg ser at de færreste båter i denne størrelsen gjør. I den forbindelse lurer jeg derfor på hvorfor det er slik? 

 

Jeg innser at jeg må legge til et stykke fra for å forsikre meg om at motoren kan tiltes opp uten å gå i brygga og at den kanskje står litt mer lagelig til for uvedkommende som vil inn i båten, men er det andre ulemper? Vanskelig å legge til kanskje?

 

Plassen er på 3,5 meter, båten 2,5 og kapteinen over middagshøyden. 

Link to post
Share on other sites

Grunnen til det er at båtene i den størrelsen ofte er lette foran, så det skal ikke mye vind eller bølger til før båten er vridd. Jeg har jo C76, og der er baugpropell. Det fungerer veldig bra. 

Du får trøste deg med at båter med drev er enda verre å bakke med :)

Link to post
Share on other sites

Drev eller påhengs er vel begge lette å bakke med? Vi har drev så stusser over denne påstanden. Mener du fast aksling? 

 

Ellers er sikkert det riktig ifm vind og baug, større båter er mer stabile. Ingen teknisk grunn til å ikke gjøre dette tenker jeg. Kjør på ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev for 1 time siden:

Når du bakker med drev er den vanskeligere å kontrollere enn påhengsmotor. Påhengsmotoren lystrer mer. 

Det kan du også merke at dersom du kjører rett frem i lav fart med drev, vrir båten seg frem og tilbake. Det gjør heller ikke påhengs. 

Nåja.. Det er jo både og. Min mening er at drev og påhengs er lik, her er det heller båttypen som bestemmer. Propellen på drev og utenbords er jo plassert på samme plass, bare motoren som står på forskjellig plass, så ved manøvrerin, så burde det være likt. Jeg har kjørt flere båter med påhengs som vingler en del fra side til side i lav fart slik som med drevbåter. Jeg mener at om du har to like båter, en med drev og en med påhengs, så vil desse oppføre seg veldig likt ved manøvrering.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 1 time siden:

Nåja.. Det er jo både og. Min mening er at drev og påhengs er lik, her er det heller båttypen som bestemmer. Propellen på drev og utenbords er jo plassert på samme plass, bare motoren som står på forskjellig plass, så ved manøvrerin, så burde det være likt. Jeg har kjørt flere båter med påhengs som vingler en del fra side til side i lav fart slik som med drevbåter. Jeg mener at om du har to like båter, en med drev og en med påhengs, så vil desse oppføre seg veldig likt ved manøvrering.

 

Ja, det er også min erfaring, det er ikke noen forskjell på drev og outboard...

 

Vinglingen enkelte får, spesielt i gamle mercruiser drev... er slarken som er i styringen, samt at V bunnet båt ikke er 

like retningsstabil i sakte fart som kjølbåt...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nå så "heldig" å ha longsideplass. Har tidligere hatt bås og de fleste i sentrale strøk har nok ganske trange båser. Når det er fine forhold fungerer det fint å bakke inn, men de dagene forholdene er vrange blir det fort litt høyere puls når man må ha litt fart når man bakker inn. Blir fort bråstopp om man ikke treffer helt. Går man med baugen inn og har fendret bås vil det være betydelig mindre skadepotensiale om man ikke treffer 100%. Alle skrogtyper/framdriftsløsninger oppfører seg forskjellig og så langt er det vel ingen type som funger optimalt i alle fartsområder. Moderne båter med store motorer går jo gjerne 4 knop på tomgang og da blir det fort vrient å finmanøvrere(mye skyv når man legger inn gir). Vridbart anlegg, evt. sluregir gir helt andre muligheter, men det er det de færreste fritidsbåter som har i dag. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...