Førstefender Startet 20.Januar.2018 Del på Facebook Startet 20.Januar.2018 Hendelsesforløp, til en venn, beskrevet under: "Fikk den tilbake fra xxxx etter 2 runder kjøle rens. Temp tipp topp på marsj fart. 90gr ca. Når vi nærmet oss bryggene i skikkelig dritt vær ga turtallet seg. Den ville ikke mer. Når jeg roet gass pådraget kom den seg litt. Viss jeg prøvde å gi på igjen ville den ikke øke turtallet. Den var litt variabel på å lystre på gass og kom aldri opp i turtall å snakke om. Siden det var ganske rufsete i ekstrem været ville jeg bare få den til brygga. Testet den igjen etter å nulla diagnose knappen. Men viser ingen feil melding. Og får fortsatt ikke turtal. Min foreløpige konklusjon er at det muligens er dieselen. Måleren viser ned mot det røde. Så ganske tom. Ellers kan det være noe med noe elektronikk eller at de på xxxx har åpnet noe eller skrudd ting feil i sammen. Prøvde en liten tur før jeg tok den opp, og når jeg da kommer opp mot 3000omdr. Begynner den igjen med å gi seg og ikke ville mer. Skal ringe dem på xxx til uka, men skulle vel tru det var lite de kan rote til når de har holdt på med kjøle systemet." Jeg var 95% sikker på at det var tette dieselfiltere som forårsaket problemene, men de var nesten (dessverre) gullende rene. Hva kan forårsake lignede problem på en KAD 300? Hvis han har problemer med turbotrykk eller MAP sensor vil vel han få feilmeldinger? Jeg tenker kanskje dieselfødepumpe, evt andre problemer med dieseltilførsel. Kan det være elektronikken i gasshendel? Han har ingen problemer med rusning i fri til 1500omd, hvor den skal kutte. Nå er båten på land, så feilsøkning er litt vanskelig, men noen som har tips hvor vi bør begynne lete? Mars/April er her snart :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Med nesten tom tank og de symptomene som beskrives så høres dette ut som at den ikke får nok diesel. Dårlig vær og nesten tom tank gir sviktende tilførsel. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 20.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Ja enig, jeg har tenkt det jeg også. Båten ble kjøpt i høst så han kjenner ikke båten godt. kan hende tankmåler ikke er til å stole på. Siste turen før opptak derimot var det stille vann og han oppnådde 3000omd, før den "gav seg" som han beskriver, så da blir jeg litt usikker på denne teorien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Tja, lite diesel i tanken, men nok til å gi på... bauen løfter seg, dieselen begynner å bevege på seg, skvalper rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensc74 Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Har selv opplevd noe likt dette, for et 3 år siden gikk turboen i stykker. dette ga lite kraft og turtall. stoppet på rundt 3000rpm. ny turbo og alt ok. i fjor fikk jeg noe av det samme problemet igjen. har ikke bekreftet feilsøkingen min ennå, men ladeluft temperaturen sensoren er defekt. denne er raskt å sjekke. ved feil på denne vil motoren gi lite diesel å gi lite kraft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Kan jo være noe som delvis blokkerer stigerøret i tanken. Hadde prøvd det enkle først og kjørt den fra en 20L kanne og/ eller blåst tilbake i tank med trykkluft. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 20.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Snakket med han i kveld, han har åpnet tanken, og det var nok diesel til at det ikke skulle være det som gav problemer. Hvordan finner jeg ut om temp sensor er feil? Kan den bare ohm`es? Noen som vet riktig motstand for de forskjellige sensorene? På Mercruiser er temp føler i MAP sensor, er det en egen på Volvo? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensc74 Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 ladeluft tempen skal gi ca 6 K ohm ved 20.C legge ved ei verkstedhandbok. se side 14. håper den kan hjelpe deg noe. Verkstadshandbok_Br_nslesystem_EDC_I_SE.zip Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 20.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 (redigert) Hjertelig takk jensc74, skal begynne søke litt før sesongen så kanskje vi kan unngå at deler av sesongen blir spolert.. Redigert 20.Januar.2018 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensc74 Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 ja det er best å ha båtene klare til sommeren. kom gjerne tilbake med hva som evt var\ er feil med motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 21.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 13 hours ago, jensc74 said: ja det er best å ha båtene klare til sommeren. kom gjerne tilbake med hva som evt var\ er feil med motoren. Ja tråden vil bli oppdatert, nok av tråder hvor konklusjon ikke blir beskrevet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Er det enkel eller dobbelt installasjon på denne? (kan kryssbytte deler) Gjør som beskrevet over , test det enkleste først. Var borte i lignende symptomer på en sealine f37 med dobbel kad300. Vi trodde det var turbo, motorstyring/ EDC (turbotrykksføleren sitter i EVC boks) Der var det dieselpumpa som var synderen, (høytrykk) ikke helt ukjent problem på kad 300. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 21.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 28 minutes ago, SoBo said: Er det enkel eller dobbelt installasjon på denne? (kan kryssbytte deler) Gjør som beskrevet over , test det enkleste først. Var borte i lignende symptomer på en sealine f37 med dobbel kad300. Vi trodde det var turbo, motorstyring/ EDC (turbotrykksføleren sitter i EVC boks) Der var det dieselpumpa som var synderen, (høytrykk) ikke helt ukjent problem på kad 300. Er enkel installasjon, så må nesten teste de komponentene vi kan med multimeter (ohme). Hvis dette ikke fører frem, kommer vi til å gjøre enkle tester feks med diesel fra kanne når båten kommer på sjøen. Turbo også kan vi jo ta en visuell sjekk av og kjenne etter slark. Har jo lest endel som får problemer med potimeter for gasshendel, kan den gi slike symptomer? eller er det virker/virker ikke? Var ikke klar over at dieselpumpa var en svakhet på KAD 300, får håpe det ikke er den for eier sin skyld.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.