Jump to content

Turtallsproblem/kvelning av Volvo KAD 300


Førstefender

Recommended Posts

Hendelsesforløp, til en venn, beskrevet under:

"Fikk den tilbake fra xxxx etter 2 runder kjøle rens. Temp tipp topp på marsj fart. 90gr ca. Når vi nærmet oss bryggene i skikkelig dritt vær ga turtallet seg. Den ville ikke mer. Når jeg roet gass pådraget kom den seg litt. Viss jeg prøvde å gi på igjen ville den ikke øke turtallet. Den var litt variabel på å lystre på gass og kom aldri opp i turtall å snakke om. Siden det var ganske rufsete i ekstrem været ville jeg bare få den til brygga. Testet den igjen etter å nulla diagnose knappen. Men viser ingen feil melding. Og får fortsatt ikke turtal. Min foreløpige konklusjon er at det muligens er dieselen. Måleren viser ned mot det røde. Så ganske tom. Ellers kan det være noe med noe elektronikk eller at de på xxxx har åpnet noe eller skrudd ting feil i sammen. Prøvde en liten tur før jeg tok den opp, og når jeg da kommer opp mot 3000omdr. Begynner den igjen med å gi seg og ikke ville mer. Skal ringe dem på xxx til uka, men skulle vel tru det var lite de kan rote til når de har holdt på med kjøle systemet."

 

Jeg var 95% sikker på at det var tette dieselfiltere som forårsaket problemene, men de var nesten (dessverre) gullende rene.

Hva kan forårsake lignede problem på en KAD 300?

Hvis han har problemer med turbotrykk eller MAP sensor vil vel han få feilmeldinger?

 

Jeg tenker kanskje dieselfødepumpe, evt andre problemer med dieseltilførsel.

 

Kan det være elektronikken i gasshendel? Han har ingen problemer med rusning i fri til 1500omd, hvor den skal kutte.

Nå er båten på land, så feilsøkning er litt vanskelig, men noen som har tips hvor vi bør begynne lete? Mars/April er her snart :) 

 

Link to post
Share on other sites

Ja enig, jeg har tenkt det jeg også. Båten ble kjøpt i høst så han kjenner ikke båten godt. kan hende tankmåler ikke er til å stole på.

Siste turen før opptak derimot var det stille vann og han oppnådde 3000omd, før den "gav seg" som han beskriver, så da blir jeg litt usikker på denne teorien.

 

Link to post
Share on other sites

Har selv opplevd noe likt dette, for et 3 år siden gikk turboen i stykker. dette ga lite kraft og turtall. stoppet på rundt 3000rpm. ny turbo og alt ok. i fjor fikk jeg noe av det samme problemet igjen. har ikke bekreftet feilsøkingen min ennå, men ladeluft temperaturen sensoren er defekt. denne er raskt å sjekke. ved feil på denne vil motoren gi lite diesel å gi lite kraft.

Link to post
Share on other sites

Snakket med han i kveld, han har åpnet tanken, og det var nok diesel til at det ikke skulle være det som gav problemer.

 

Hvordan finner jeg ut om temp sensor er feil? Kan den bare ohm`es?

Noen som vet riktig motstand for de forskjellige sensorene?

På Mercruiser er temp føler i MAP sensor, er det en egen på Volvo?

Link to post
Share on other sites

Er det enkel eller dobbelt installasjon på denne? (kan kryssbytte deler)

Gjør som beskrevet over , test det enkleste først.

Var borte i lignende symptomer på en sealine f37 med dobbel kad300.

Vi trodde det var turbo, motorstyring/ EDC  (turbotrykksføleren sitter i EVC boks)

Der var det dieselpumpa som var synderen,  (høytrykk) ikke helt ukjent problem på kad 300.

 

 

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, SoBo said:

Er det enkel eller dobbelt installasjon på denne? (kan kryssbytte deler)

Gjør som beskrevet over , test det enkleste først.

Var borte i lignende symptomer på en sealine f37 med dobbel kad300.

Vi trodde det var turbo, motorstyring/ EDC  (turbotrykksføleren sitter i EVC boks)

Der var det dieselpumpa som var synderen,  (høytrykk) ikke helt ukjent problem på kad 300.

 

 

Er enkel installasjon, så må nesten teste de komponentene vi kan med multimeter (ohme).  

Hvis dette ikke fører frem, kommer vi til å gjøre enkle tester feks med diesel fra kanne når båten kommer på sjøen.

Turbo også kan vi jo ta en visuell sjekk av og kjenne  etter slark.

 

Har jo lest endel som får problemer med potimeter for gasshendel, kan den gi slike symptomer? eller er det virker/virker ikke?

 

Var ikke klar over at dieselpumpa var en svakhet på KAD 300, får håpe det ikke er den for eier sin skyld..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...