Jump to content

Hvilket båtblad?


Dr.blind

Recommended Posts

Jeg har lyst til og abonnere på et båtblad, men klarer ikke bestemme meg for hvilket.

 

Jeg har seilbåt og prøvde bladet seilmagasinet, men det var ikke helt va jeg var ute etter.

Vil ha et blad med utstyrstester, veiledning til å fikse ting selv kanskje, litt om fine steder å dra på båttur, jeg er ikke så interessert i nye båter jeg ikke har råd til :P

 

Er det noen anbefalinger?

 

Link to post
Share on other sites

Practical Boat Owner kan være bladet du ser etter. Oftest forkortet til «PBO». Scroll litt ned på siden så finner du eksempler på artikler de har. Siden bladet er britisk blir det gjerne ikke så mye relevant angående fine steder å dra til, men de er nummer en på praktisk stoff for folk som liker gjøre ting selv. Dette ofte i eldre båter, med gode bilder og beskrivelser. De tester også utstyr og båter, også bruktbåter, både nyere og eldre. De norske seilbladene er greie nok de, men for min del blir det for mye fokus på splitter nye båter og regatta, derfor lite aktuelt å bruke penger på. Har kjøpt en del båtblader opp gjennom årene, men klarte aldri lande skikkelig før jeg oppdaget PBO, som for øvrig også selges hos Narvesen og andre med litt utvalg. Anbefales 

:thumbsup:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I sverige har de sin egen versjon av PBO som heter Praktiskt Båtägande. Er vel samme blad egentlig, men jeg synes ofte den svenske utgaven tar opp mer relevante ting for oss båtfolk i norden. F.eks. var der for noen måneder siden en artikkel om en ny type bergkil.. Sånt tror jeg ikke nødvendigvis du vil finne i den engelske PBO

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Dr.blind skrev for 22 timer siden:

Jeg har seilbåt og prøvde bladet seilmagasinet, men det var ikke helt va jeg var ute etter.

 

Dr.blind skrev for 22 timer siden:

Vil ha et blad med utstyrstester, veiledning til å fikse ting selv kanskje, litt om fine steder å dra på båttur

 

Svært mye av dette er jo felles for motor og seil.
Seil er alene om rigg, seilteknikk og regatta, vi har en tag (emneknagg) for dette:  Seil/rigg/regatta..

 

Båtens Verden har forsøkt en middelvei og fått en seilbåt-avdeling for innhold som er direkte seil-relatert.

Ifølge Båtlivsundersøkelsen er det 4.8 ganger flere motorbåter enn seilbåter i Norge. (Med overnattingsmulighet)
Her på baatplassen er det 5.7 ganger så mange som har oppgitt motor i forhold til seil.
Uventet, i forhold til aktiviteten på forumet ville jeg trodd seil-andelen var større.

Link to post
Share on other sites

Er vel ingen tvil om at Norge er et motorbåtland!!  Jeg har i mange år lest Båtmagasinet.. har for så vidt lært en god del av det.. særlig de artikklene av Eivind Amble, men det var jo på slutten av 80tallet.  ellers så har det så og si vært fraværende med seilstoff i Båtmagasinet.. og en periode på 2000 tallet var det så mye reklame og dårlig stoff at jeg sa opp.. men så ble det bedre og bedre etter hvert..  Nå må jeg si at jeg ikke helt er nytten av slike magasiner, da jeg finner det meste av interesse på nett!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

For en snekkeeier som meg er det ikke mye av interesse å finne i de fleste båtbladene. For et par år siden abonnerte jeg på alle de tre norske, men nå har jeg kuttet ned til Båtens Verden. Et blad jeg synes blir bedre og bedre. Under tvil abonnerer jeg også på Båtmagasinet, da jeg synes det er bedre enn Båtliv.

 

Det svenske Praktisk Båtägande synes jeg også er bra, og kjøper det innimellom. Vurderer å abonnere.

 

Engelskspråklige magasiner kjøper jeg ikke lenger, stoffet der er ikke relevant for meg.

 

Jeg har null interesse av å lese test etter test av båttyper som har null relevans for meg eller noengang kommer til å bli aktuelle for meg. Jeg er mest interessert i praktiske tips om vedlikehold og oppussing, nyheter på utstyrsfronten i den nedre del av prisnivået, og tips om steder å reise til, koselige gjestehavner og uthavner etc.

 

Da finner jeg Båtens Verden og Båtmagasinet som de mest aktuelle for meg.

 

Og som flere andre har nevnt, det finnes mye godt båtstoff på nettet også, men jeg synes nå da det er ganske koselig å krølle meg opp i sofaen med en kaffekopp og lese litt i et fysisk magasin under leselampa...

Link to post
Share on other sites

Hadde abonement ett par år. Synes det var alt for mye reklame. Jeg har derfor valgt et miljøvennlig alternativ: www.hamnen.se 

Dekker de fleste store happenings i norden og verden. Bra arkiv for å drive med båtvedlikehold og båthåndtering. Slipper dessuten å lese så mye da presentasjon ofte er på video. 

Link to post
Share on other sites

Praktisk båtstoff, finner du på dette forumet.

Her tror jeg man får svar, på stort sett alt som har med båt/båtliv å gjøre.

Jeg tror at kunnskapen på dette forumet, er større enn det som finnes i båtbladene.

Er man på jakt etter havneinfo, kan Den Norske Los anbefales. (og den er gratis)

Båtblader leser jeg for å dagdrømme litt, spesielt i vinterhalvåret, når det er drittvær ute.

 

Link to post
Share on other sites

Tommel ned til båtmagasinet i hvertfall! Lite båter med seil der og stort sett bare dyre båter.. 

 

Jeg har en anbefaling: kindle! Jeg søker på sailing med amazon kontoen min så får jeg opp massevis av bøker. Er vel på seilbok 40 ca nå! Alt fra sailing for dummies, stormproofing, til fortellinger om jordomseilinger.. Jeg er hekta ☺️ Vet ikke om det finnes like mye på norsk, men det funker bra for min del. Et pluss er at bøkene koster mellom 1 og 6 dollar stort sett ?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan sende deg et eks. av Båtens Verden. Uten form for abonnement. (Motor og seil)

Det gjelder alle her på Baatplassen.

 

Send meg en IM med navn og adresse. Finner dere bladet lesbart så skaffer jeg dere ett års abonnement til Astorpris kr. 390.- første året. Vanlig pris for 7 utgaver er 490,-.

Lover en ryddig saksgang.

 


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg abonnerer på Båtens Verden og Båtmagasinet - er noe spesielt over det å få papirbladene i posten, og sette seg til i sofaen når ungene er i seng for å bla gjennom... Praktiske spørsmål blir KO besvart her på forumet :giggle:

 

Bladet Båtliv har for mye (for min del) stoff om uhorvelig dyre og urealistiske båter. 

Link to post
Share on other sites

Kenneth82 skrev for 2 timer siden:

Jeg abonnerer på Båtens Verden og Båtmagasinet - er noe spesielt over det å få papirbladene i posten, og sette seg til i sofaen når ungene er i seng for å bla gjennom... Praktiske spørsmål blir KO besvart her på forumet :giggle:

 

Bladet Båtliv har for mye (for min del) stoff om uhorvelig dyre og urealistiske båter. 

Har kommet til nøyaktig samme konklusjon som deg! :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...