Jump to content

Brann i oppladbar lykt!


paxo

Recommended Posts

På slutten av vår første sørlandstur, lå vi i Portør og badet og nøt været.

Tilfeldigvis var guttene nede i kabinen (Gameboy?) da jeg hørte de ropte at

det luktet brent og at det røyk av lykta som lå i hylla.

Eldstemann tok den ut og da brant det innenfor bryterne (som var slått av)

men sterk gul flamme.

Jeg dyppet den i sjøen mens den freste og la den på land. Kastet den neste dag.

Husket ikke på å ta bilde av den engang, men det var en grå oppladbar lykt

med en stor reflektor forover og en liten lykt bakover. Klistrelapp med 2500 000 lux(candela?)

på siden.

Det mest skremmende var at lykta har ligget i båten to sesonger på rad. Også når

vi ikke var ombord. Den var ladet opp ca. halvannen uke i forveien og ikke brukt siden.

Branntilløpet kunne altså ha sjedd når som helst, men heldigvis var vi ombord

akkurat da.....

Jeg har nettopp koblet nytt instrumentpanel så gjett hva som hadde fått skylden om

båten hadde brent opp!

Båten vår er ikke spesielt fuktig, men det er tydelig at lykter som er såpass kraftige

ikke bør oppbevares i båt over lengre tid om de ikke er lagd spesielt for det.

 

Ellers kan jeg nevne at også svakere batterier kan gi brann. Ifjor begynte det å ryke i

bilen fra en liten vifte med to tynne batterier som hadde fulgt med Donald.

Den lå i dørlommen og hadde slått seg på, uten å kunne gå rundt.

Den var delvis smeltet...

Link to post
Share on other sites

Problemet her er nok at du har korrodert i bryteren, og dette har til slutt skapt en dårlig elektrisk kontakt. Da strøm skal passere via denne "motstanden" så blir det varmt og brann kan oppstå. Understreker vel egentlig hvor viktig det er å holde hele båten fri for korrosjon med smøring, riktig utstyr som er beregnet for maritime forhold ol. Er en grunn til at det er fornuftig å skru av strømmen når man forlater båten, men lommelykter og andre batteridrevene produkter blir oftest glemt.

 

Har vel nesten ikke sett et eneste produkt på batteri som ikke har eksplodert eller tatt fyr. Er i hvertfall massevis av det i mediene for tiden. Alt fra Ipot, til bærbare PCer, mobiltelefoner, undervannskooter og nå også lommelykter.

Link to post
Share on other sites

Som Larspo trekker frem i innlegg #3 er det maritime milj\øet svært aggressivt hvor sjøluft i seg selv kan fremkalle korrosjon. Jeg har registrert dette flere ganger på kontaktflater som ikke behandles regelmessig (hvert år) enten med å gjøres grundig rent, eller ved å påføre olje eller fettstoffer. Dersom en bryter på eksempelvis lommelykt ikke er av god kvalitet, kan det oppstå motstander som kan fremkalle det fenomen som er beskrevet i innlegg #1.

 

Like fullt er trådstarters erfaring en alvorlig påminnelse om at vi m å følge med på alt elektrisk utstyr ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 2 år senere...

Det har jo vært noen episoder hvor laptopbatterier også har "eksplodert", selv uten at maritimt miljø har vært involvert. Det er heftig mye energi i Li-Ion-batterier.

 

Jeg har noen lommelykter som går på Li-Ion-batterier, noen av batteriene har jeg kjøpt på DX, merket var ironisk nok noe slikt som "TrustFire". Kanskje en tanke å ikke lagre slike batterier i båten, ja ... :-/

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter meg til advarslene!
For et par uker siden kom jeg ombord i POSEIDON II og merket straks den karakteristiske lukten av "svidd isolasjon".
Det var ikke nødvendig å lete lenge før jeg fant en oppladbar lykt, av proffkvalitet, som lå til lading i styrehuset. Den lå tilfeldigvis på diverse papirer, for hvem regner vel med at den skal ta fyr ...? Nå ligger den i bosset!
Jeg kommer fortsatt til å bruke oppladbare lykter, men jeg skal være nøye med at de kun ligger til lading på ikke brennbart underlag!

Altså: vær forsiktig, tenk brannsikkerhet selv i de mest uskyldige sammenhenger!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...