Jump to content

Mercruiser 1,7TDI - hvorfor ulik effekt i bil og båt?


stefan

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg hva som er gjort med 1,7 litern siden den yter 85kW som båtmotor , men kun 55kW når den står i bil ? :crazy:

Har lett etter åpenbare forskjeller i spesifikasjonene, men finner ikke hvor forskjellen ligger. Bakgrunnen for dette er planer om å marinisere selv, ( har marinisert 3,0 Dyna tidligere med godt resultat ! ) men jeg vil jo ikke sitte med en motor på 85 hk. når orginal-marinisert ligger på 116 - 120 hk.

Link to post
Share on other sites

Nå begir jeg meg ut på et felt jeg har lite greie på. (flere her som gjør det tidvis)

Det kan jo ha noe å gjøre med at effekten på bilen iht DIN måles på hjulene og ikke på svinghjulet. Det er litt mere leamikk mellom motor og hjul på bil enn mellom motor og propell i en båt.

Air condition og servostyring spiser også noen prosenter av effekten.

Det er kanskje ikke så ulikt når det kommer til stykket?

Link to post
Share on other sites

Mener det er slik at effekt måles på svinghjulet på biler

og på propellen på båter.

Eller er det ikke slik på innenbordsmotorer?

 

Ellers er det vel en annen kamaksel som fører til høyere effekt.

Og så er det sikkert elektronisk styrt også.

 

Har ihvertfall hørt at Mercruiser bruker top of the line komponentene til GM når de mariniserer.

Altså kamaksler og lagringer som vanligvis brukes i konkurranseoppsett.

Sikkert flere komponenter også.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Mener og ha lest at en kan ta ut høyere effekt på båtmotorer da de stort sett går med et jevnt turtall noe som belaster motoren mindre selv med høyere effektuttak.Så båtmotorene som er bygd på bilmotorer er simpelthen mere "trimmet" gammelt eks.Volvo b20 har vel 130 hk i båt og 90-100 i bil

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som har noe mere å tilføye om denne. Ser den annonsert som bilmotor med oppgitt effekt på 86hk årsmodell 93??.

I denne tråden er den oppgitt til 75hk. Det er jo en snerten motor men for meg blir 75hk litt i minste laget.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...