Jump to content

Ladekabeltykkelse ved 100A-dynamo?


OPTIMAL

Recommended Posts

Ser at faghandelen og Maritim nå kan levere en ISKRA 100Amp dobbeltisolert dynamo som lader 14,7 V.

 

Vurderer å skifte på min Volvo KAD 300 nå med Valeo 60 amp, Ladespenning på batteribank 14,1V

Bruker i perioder båten på korte turer fra batplass til uthavn og er avhengig av rask oppladning

av batteriene.

 

Bør jeg skifte til tykkere kabel fra dynamo til batteri.? Ser ut til å være 16 mm2.

 

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Strømproblemet løst ?.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at problemer er løst for mitt vedkommende. Kjøpte i går en slik 100A Iskra men er jo litt forundret over at den ikke er større enn den Valeo på 50A som stod der fra før. Da er det bare å få koblet Sterling regulatoren som jeg har liggende sammen med denne dynamoen.

Men 14 ,7 V er det noe du har målt eller lest i noen brosjyre? Er ikke det litt i meste laget? Jeg har ikke startet motoren etter dette byttet så jeg har ikke lest av noen ladespenning. Jeg bruker den gamle ledninge for det blir vel bare i korte stunder at store mengder med Amper leveres.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på det samme. Dynamoen på min Volvo KAD300 (2004 mod) er ikke mer en 60A og det fører til at batteriene ikke alltid blir helt oppladet. Jeg har ikke noe problem med spenningsfall men ønsker hurtigere oppladning.

 

Jeg har sett på denne Sterling 140A dynamo.

 

Hvordan er det å bytte dynamo i en KAD300 ? Får det noe å si for EDC (elektronikken) ? Er det en stor operasjon å justere turteller etterpå slik at det fortsatt fungerer korrekt ? Noen som har noen andre dynamoer å anbefale (minst 100A, helst 120+) ?

 

 

Øystein

Link to post
Share on other sites

Vanlige blybatterier er ikke i stand til å ta imot mer enn ca 20 A. Det vil si at man må ha 5 stk for å ta imot 100 A.

Ved å øke spenningen vesentlig ut over 14,4 vil jeg tro at batteriene vil bli skadet.

Det finnes spesialbatterier som er i stand til å ta imot mye strøm på kort tid, så kanskje det ville være løsningen.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har lest er gassingsgrensen for moderne bly kalsium / kalsium kalsium batterier

14,6 til 14.8. Jeg vil heller etter fylle med vann engang pr sesong og ha fullt oppladede batterier.

At et batteri ikke tar til seg mer enn 20 Amp var nytt for meg, har mange ganger hurtilgladet med

opp til 50 amp. Bilen min har en 150 amp dynamo. Skal sjekke med tangampermeter neste

gang jeg hurtiglader.

Ellers tror jeg behovet for avanserte regulatorer på en ISKRA dynamo er unødvendig.

Link to post
Share on other sites

En litt interresant greie som kanskje blir over sett er følgende:

100Ax12V= 1200Watt + svinn (varme osv)

60Ax12V=720Watt+svinn (varme osv)

Effekten nesten dobles.

Hva skjer med reimene som i utgangspunktet er designet som en del av motorkontruksjonen og da for et effektuttak på rundt 700W plutselig skal overføre nesten dobbelt så mye? Pappa skiftet, på sine gamle VP30 motorer, fra originalt til 75A. Herregud hvor de reimene hylte. Han strammet og strammet, hylte stadig vekk. Reimkontruksjonen var kanskje ikke laget for slik krefter?

En annen ting er at hvis generatorreima, i tillegg til å drive generatoren, driver f.eks vannpumpe; hva skjer med lagrene i vannpumpen når man nødvendigvis må stramme reima en del hardere for ikke å få slipp?

 

Eller er det ikke noe å bry seg om?

 

mvh

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

a) ... som lader 14,7 V.

 

b)... Ladespenning på batteribank 14,1V

Bruker i perioder båten på korte turer fra batplass til uthavn og er avhengig av rask oppladning

av batteriene.

 

c) Bør jeg skifte til tykkere kabel fra dynamo til batteri.? Ser ut til å være 16 mm2.

a) men det blir ikke mindre. Så, hva gjør du hvis du kjører litt lengre?

For andre er slik farlig, f.eks. hvis man eier Gel- eller AGM batterier.

Disse skades eller øddelegges med en gang, fordi ladesluttspenningen blir ikke regulert.

 

Husk at 14,4V er ved 20 grader. Nå som det ikke er noe temp går det bra med høyere spenning :yesnod:

...og når båten / motorrom eller sommeren blir varmere da går det ikke bra.

Det samme gjelder hvis batteriene får den effekten, da kan batteriene varme seg opp.

 

Fastinnstilling på mer enn det som batteriene behøver er ikke bra.

 

Forresten hadde jeg en prat i går med en fagmann for båt og bilelektrikk.

Jeg hadde behov for en standardregulator.

Da fikk jeg en med fastinnstilling til 14,7 Volt også.

Etter at jeg spurte hvorfor at han har slik i sortimentet fikk jeg svare

" de fleste har mye spenningstap uansett, da blir det ikke mer enn ca. 14,2 til 14,5 Volt på batteriene"

...... :confused:

 

Vel.

Hva gjør folk som har alt i orden, med ingen spenningstap og batterier som ikke takler mer enn f.eks. 14,44 Volt?

Det finnes verken noe henvisning i embalasjen eller "frivillige" av forhandleren at man kan sprenge alt med det.

 

How ever: nå leste minst Dere advarselen fra meg.

 

c) Anbefaling fra meg: Ja, uansett om den går rett på batteriene eller bare på starteren.

I begge tilfeldighetene blir ladingen (også uten eksternt høyeffektregulator) sikkert mye bedre.

 

Ellers tror jeg behovet for avanserte regulatorer på en ISKRA dynamo er unødvendig.

Først og fremst er det også på ISKRA bare W-regulatorer.

Dette betyr at heller den bare etterleverer strøm.

Det betyr at man ikke får mer ut (eller rasker lading) hvis dynamoet ikke blir tvunget til det,

selv om dynamoet kan levere mer strøm.

 

W-regulering er W-regulering.

Om denne reguleringen finnes på en 35 eller 300A-dynamo spiller da ingen rolle.

Og med det er antakelsen din ikke riktig.

Men omvent får du se at den kraftigere dynamo koker batteriene dine mye raskere,

men uten å slutte med det fordi den er jo innstillt på 14,7 Volt.

Og hvis du ikke får disse 14,7 Volt av ISKRAEN på batteriene dine, da sliter noe annet akkurat i dette øyenblikket.

 

Men hvis du ikke tror på det, da kan du jo sjekke uttalelsen min på Amperemeteren / Ah-telleren din etterpå.

Så sant du har en.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Effekten nesten dobles.

Hva skjer med reimene som i utgangspunktet er designet som en del av motorkontruksjonen og da for et effektuttak på rundt 700W plutselig skal overføre nesten dobbelt så mye?Eller er det ikke noe å bry seg om?

Riktig det du spørr om.

Kraften må overføres og mer kraft betyr mer flate.

Derfor bruker man vanligvis dobbeltreimer eller flatreim fra senest 80A.

 

Mer stramming av reimene blir bare mer slitasje og kraftbehov.

Lagrer, som du spørr om, sliter ganske kraftig pga. øket reimspenning og takker dette med rasker slitasje også.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Joerg, Har noen konkrete spørsmål som passer inn i denne tråden, den 140 ah dynamoen ser jo interessant ut, er den veldig dyr?

a: Hvor mye strøm kan ett std. batteri på 115ah ta imot, jeg har 3 stk i båten, om de er tomme (ca 60% av full?) kan de da ta imot så mye strøm at din 145ah dynamo kan lade opp alle på en time?

b: Hvor stort turtall må motoren ha for at dynamoen skal lade bortimot fullt (hva er utvekslingen mellom reimhjul/svinghjul og dynamoens hjul?)?

c: Jeg har VP dynamo på 60 ah og Ladac regulator, dersom denne skal lade opp de to forbruksbatteriene mine etter en lang natt i uthavn, hvor lenge må motoren gå da?

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moderne batterier har lav indre motstand og tåler mer før batteriet koker.

Japanske biler har i mange år hatt ladespenning på ca 15 v

 

Armerikanske biler har gjerne 105 amp dynamo med enkel kilerem

( Hadde en Suburban for en del år siden ) Ikke slureproblem.

 

Ser derfor ingen problem med ISKRA 100 amp med 14,7v ladning.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er kurven for ladespenning/temperatur for et

vanlig åpent bly/syre batteri (kilde Ladac).

 

volt-temp.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

a): ..den 140 ah dynamoen ser jo interessant ut, er den veldig dyr?

b): Hvor mye strøm kan ett std. batteri på 115ah ta imot, jeg har 3 stk i båten, om de er tomme (ca 60% av full?) kan de da ta imot så mye strøm at din 145ah dynamo kan lade opp alle på en time?

c): Hvor stort turtall må motoren ha for at dynamoen skal lade bortimot fullt (hva er utvekslingen mellom reimhjul/svinghjul og dynamoens hjul?)?

d): Jeg har VP dynamo på 60 ah og Ladac regulator, dersom denne skal lade opp de to forbruksbatteriene mine etter en lang natt i uthavn, hvor lenge må motoren gå da?

Hei h2o.

Altså.

 

a) nei, faktisk billig og med pakketilbudet dynamo/PDAR koster dynamoet ca. kr. 2500,-

Men (alt har jo en "men": først må man sjekke om både opphengingen og reimdrev passer.

Det går rask at forandringer her koster mer enn dynamoet og PDAR tilsammen.

 

b) Nei. Dette er ofte en vantro som selgere gjerne bruker (eller ikke si/vet noe om) for å selge.

En batteri må ses både fysisk og kemisk, forresten hadde vi en avhandling om dette allerede.

Jeg har bare dårlig tid for å lete etter linken (MARWIN: hvor er den?)

Lading av en batteri er avhengig av bl.a. tid, varme og omsettning av reaksjonen.

Men gjennomsnittlig sett antar jeg ca. 20 til 30A / t.

Men dette er ikke poenget.

Poenget er den delen som kaller seg utjevningslading.

Bortimot 80% går det ganske rask, men de siste 20% av ladingen behøver ikke strøm.

Der trenger batteriet stabilt og (tilpasset) høy spenning.

Akkurat den prosessen tar lengst tid.

Uten eksternt regulator opp til 3 - 4 ganger så lenge enn hovedladingen.

Med fornuftig regulator (hos bly/syre-batterier) ca. 1 til 3 timer, avhengig batteriet.

En standard-70A-dynamo med bra regulering klarer altså ladingen av batteriene dine like bra som en større.

Fordi du har jo bare noen få Ampere som skal etterlades.

 

c) Utvekslingen er avhengig av både motorens dreietall og diameter av reimskiven.

Klikk her, der kan nedlastes databladet til dynamoene.

Der se du også hele effektkurven.

Med PDAR blir ladningsfoløpet selvfølgelig enda bedre, fordi Ampere er ikke alt.

 

d) Jeg studerer ikke Ladac, men kan snakke om PDAR.

En lang natt i uthavn betyr vel gjennomsnittlig 40 til 80Ah som skal etterlades.

Så tror jeg at vi snakker om gjennomsnittlig ca. 1,5 timer pluss ca. 1,5 timer utjevningslading,

avhengig av både tilstands og type batteriene som kan variere litt.

 

Men uten fornuftig regulator blir det rikelig mer.

Hvis kundene spør om hvor mye mer det er for å lade til 100%, da svarer jeg ofte standardmessig:

Uten PDAR kjører man fra Larvik mot Skagen og en god stykke tilbake.

Med PDAR blir det en tur mot mellom Tønsberg og Drammen.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Armerikanske biler har gjerne 105 amp dynamo med enkel kilerem

( Hadde en Suburban for en del år siden ) Ikke slureproblem.

Tar deg en Amperetang og en kalkulator.

Da vet du hvorfor at man kan montere også en "200A" dynamo med bare en reim.

Dette er avhengiv av belastningen som trekkes,ikke av det som står på dynamoet.

Dynamoet på bilen din måtte sikkert aldri levere mer enn 35A i en minutt.

Og dette gjelder de fleste biler, og derfor ble det aldri noe forandret med reguleringen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Den glemter jeg.

Moderne batterier har lav indre motstand og tåler mer før batteriet koker.

Japanske biler har i mange år hatt ladespenning på ca 15 v

Ser derfor ingen problem med ISKRA 100 amp med 14,7v ladning.

Men vi kjører ikke bil, men båt.

De fleste har ikke "moderne" batterier, som forresten ikke finnes for min skyld,

og derfor ser jeg ganske mange problemer.

 

Men man kunne jo bli enige om at man ikke uttaler slik for allminnelig,

fordi det finnes folk som kunne tro på og får skade av det.

 

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vi kjører båt , men mange av de praktiske problemer er de samme særlig som dynamoreimsluring

og ladespenning. Med gammeldagse batterier merner jeg bly antimon batteriene som var ledende

på markedet for 10-15 år siden. De er stort sett borte nå og overtatt av hybrid ( Bly lavantimon og

bly kalsium eller bly kalsium legeringer i både positive og negative plater.

 

Ellers er Jorgs påstand at det holder med 35 amp dynamo snål når Volvo på sine nye motorer har

originalmontert dynamoer på over 100 AMP.

 

Hensikten er uansett å holde batteriene oppladet med spenning på over 12.5 v for å hindre

sulfatering og svekkelse av batteriet. 12,7 v er fulladet. Målt ca 1 time etter ladning.

Det gjør du bedre med en stor dynamo. Jeg ser at ISKRA regulatoren er temperaturkompensert

men dette hjelper kun i kort tid til dynamoen blir varm. Men da har sikkert den høye ladespenningen

varmet opp batteriet slik at det tar ladning lettere. Kjemiske reaksjoner i batteriet går raskere

som alle andre kjemiskeprosesser når det er varmt.

 

ISKRA LEVERER NÅ EN 350 AMP DYNAMO 12 V TIL DEN NYE MERCEDES MAYBACH MODELLEN.

Så det er tydelig det er AMPERE som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Øystein

 

Sterling 140 amp dynamo. Jeg ser ingen steder at den er dobbeltisolert. Hvis ikke kan det skape

galvaniske korrosjonsproblemer for motor og båt.

 

Ellers er det viktig at dynamoer som monteres i båt er beskyttet mot salt sjøluft. Ellers vil

dynamoen se stygg ut etter få år. Jeg ser at ISKRA marine dynamoene er beskyttet med

spesiallakkering.

Link to post
Share on other sites

Ellers er Jorgs påstand at det holder med 35 amp dynamo snål når Volvo på sine nye motorer har

originalmontert dynamoer på over 100 AMP.

 

...spenning på over 12.5 v for å hindre sulfatering og svekkelse av batteriet.

...Det gjør du bedre med en stor dynamo.

 

ISKRA LEVERER NÅ EN 350 AMP DYNAMO 12 V TIL DEN NYE MERCEDES MAYBACH MODELLEN.

Så det er tydelig det er AMPERE som gjelder.

:rolleyes: mulig at ikke jeg skjønnte dette alt så riktig.

Men til å komme ned på mitt nivå kan du jo spørre noen, som kan dette bedre,

om forklaring hva W-regulering egentlig betyr.

 

Ved samme anleddningen kan du jo spørre hva omtalt "Maybach-Mercedes-350A-dynamoet" leverer,

når spenningen på dynamoets B+ har kommet til 14,1 Volt etter 10 minutter.

Det samme spørsmål kan du stille ang. VVP/Valeo-100A, eller om hvilken dynamo som helst.

 

Og hvis du fortsatt er overbevist om teorien din etterpå, og hvis du er også "sportiv", da kan vi jo vedde litt.

Som jeg tilbyr så ofte :smiley:

Også du kan gjerne velge en hver dynamo som du bare har, med W-regulering.

Jeg stiller opp med en 35A dynamo, med vanlig DAR.

Så lader vi en batteribenk med vanlige 240 til 300Ah og sjekker med Ah-telleren PMP1 om hvilken dynamo blir først ferdig med 100% lading.

Det vi vedder om kan i så fall du bestemme.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Øystein

 

Sterling 140 amp dynamo. Jeg ser ingen steder at den er dobbeltisolert. Hvis ikke kan det skape

galvaniske korrosjonsproblemer for motor og båt.

 

Ellers er det viktig at dynamoer som monteres i båt er beskyttet mot salt sjøluft. Ellers vil

dynamoen se stygg ut etter få år. Jeg ser at ISKRA marine dynamoene er beskyttet med

spesiallakkering.

Jaså :confused:

Hvor mange båter vet du om som har komplett dobbeltisolert anlegg?

Og hvis det er viktig for en at dynamoet ikke ruster da kan man kjøpe lakk som klarer varme.

F.eks. klar eksoslakk for motorsykkler, koster kr. 50,- og gjør akkurat det samme.

Men i så fall holder det også med en dynamo fra biltema, der det ikke kan leses "maritimt" på og som bare koster halvparten.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da har motoren vært i gang og det er vel best å få installert regulatoren ganske så fort. 14,7 V og helt opp til 14,9 så jeg på voltmeteret når motoren gikk.

Det er vel for høyt.

Da kommer vi til det jeg sa før.

Hvis man ikke har spenningsfall likevel da blir det for høyt med ISKRA-standard-regulator som har fastinstilling på 14,7.

Men for høyt spenning fra standardregulatoren kan ingen regulator og heller ikke PDAR korrigere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

INFO om ISKRA AAK

 

http://www.iskra-ae.com/eng/docs/alternators.pdf

 

 

Leveres med W monofunksjonsregulator og EX multifunksjonsregulator.

 

 

Motorene mine har iallefall ikke b- i blokka.

 

Jeg har også vurdert å sette inn LACAC regulator og vil sikkert gjøre det , hvis mot

formodning originalregulatoren ikke greier jobben.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...