Lotus Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 DET er normalt at en tempereaturkompensert regulator lader med høyerespenning før den blir varm. Det er vel ikke helt riktig? Temperaturkompenseringen for dynamoer med innebygget regulator har intet med det vi forbinder med temperaturkompensert ladespenning å gjøre. Regulatoren er temperaturkompensert for å gi samme ladespenning uavhengig hvilken temperatur dynamoen har. Iskald eller glovarm dynamo? Ladespenningen er konstant, men regulatoren aner filla om omgivelsestemperaturer og batteritemperaturer. Så når en innebygget regulator har temperaturkompensering, så betyr det at den gir samme ladespenning uansett hvilken temperatur dynamoen måtte ha. Det er jo kjekt, men det er jo ikke sikkert at det er riktig ladespenning ut fra batteritemperatur. Hvis man ikke har spenningsfall likevel da blir det for høyt med ISKRA-standard-regulator som har fastinstilling på 14,7.Men for høyt spenning fra standardregulatoren kan ingen regulator og heller ikke PDAR korrigere. Men hvordan kan 14,7V være for høyt med Iskra når det er akkurat passe med Sterling regulator? Min Sterling gir 14,7V Når det gjelder dette med topolet dynamo, er jo det bra for motorer som har minus adskilt fra blokka, men det er det jo ikke så mange som har. Starer og diverse givere er som oftest enpolet. Og er de det, vil en en-polet dynamo gjøre presis samme nytte som en topolet. Og maritim dynamo kontra en vanlig dynamo? Så vidt jeg vet er eneste forskjellen at diodebroa/diodene er lakkert med en eller annen form for saltbestandig lakk slik at de holder både lenge og vel. Ellers er alt annet som oftest likt. Dette gjelder i alle fall Hitachi-dynamoen som jeg har. Kraftoverføringen? For min del har jeg en 80A dynamo med en enkel kilereim. 80A er helt på grensen av hva en kilereim på et 5 cm diameter reimhjul kan klare. Skulle ønske at jeg hadde en bedre reimløsning. Heldigvis har jeg laget meg en god og lettvindt strammeanordning for reima. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Er det noen forskjell på hvordan ladac og pdar styrer ladingen?(Har akkurat gjort om dynamoen min til ekstern styring da det sto en ladac i båten når jeg kjøpte den,viser seg nå at den ikke virker , og vurderer nå og kjøpe ekstern styring. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Svart 22.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2007 Jeg foretrekker båtmotorer uten strøm i blokka. I min gamle Fjord 815 med aquad 40 motor, skiftet jeg over til topolt starter for å bygge om til dobbeltisolert opplegg. Desverre var det elektriske stoppreleet i dieselpumpa enpolet. Svakt av Volvo Penta MARINE på den tiden i 1987. Jeg har hørt at i ISKRA regulatoren sitter en temperaturfølsom motstand som faktisk gjør at en kald dynamo lader med høyere spenning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Jeg foretrekker båtmotorer uten strøm i blokka.I min gamle Fjord 815 med aquad 40 motor, skiftet jeg over til topolt starter for å bygge om til dobbeltisolert opplegg. Desverre var det elektriske stoppreleet i dieselpumpa enpolet. Svakt av Volvo Penta MARINE på den tiden i 1987. Hadde (har?) planer om å endre min VP 41A-motor til 2-polig. Har allerede 2-polig dynamo. Det mangler derfor 2-polig starter og 2-polig givere. Kanskje ikke like aktuelt nå lenger, jf. ovenfor(?). Vil det problemet du nevner med 1-polig stopprele kunne løses med en ekstra rele slik at 12 volt minus kobles til blokka bare når stoppreleet aktiveres? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Men hvordan kan 14,7V være for høyt med Iskra når det er akkurat passe med Sterling regulator? Min Sterling gir 14,7V Ja, men etterhvert går den ned til 13,8V for vedlikehold, som det skal Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Ja, men etterhvert går den ned til 13,8V for vedlikehold, som det skal Ikke på kortere intervaller med motor i gang (1 times tid hver gang), da lader den med høy spenning hele tiden på hvert intervall. Greit å få med seg det for de som stopper motoren f.eks ifm med fiske eller noe annet og starter igjen. PDAR kjører utgjevnninglading etter hver start uansett om det er 5 minutter siden sist man hadde motor i gang. Hvis da strømforbruket er lite så er det etter min mening en fordel å skifte innstilling til lukket type på PDAR (14.4V maks)selv om man har åpen batteritype. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Hvis da strømforbruket er lite så er det etter min mening en fordel å skifte innstilling til lukket type på PDAR (14.4V maks)selv om man har åpen batteritype. Ja, som eksempel. Men hvis man er ofte på slik korte turer da kan man legge strømforsyningen til PDAR (ekstrakabel) på en bryter på dashbordet. Så kan man slå av og på høyeffektregulatoren når man ønsker. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 PDAR kjører utgjevnninglading etter hver start uansett om det er 5 minutter siden sist man hadde motor i gang. Hva betyr det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Når det gjelder hvor mye strøm en dynamo kan levere med orginalregulator så testet jeg litt i fjor ved bruk av baugthruster. Resultatet overrasket en del. Dynamoen leverte godt og vel 80A målt med Fluke tangamp. meter. Det var faktisk mye mer enn jeg trodde den ville klare med orignalregulator. Til sammenlikning leverte den tiilnærmingsvis likt med PDAR tilkoblet. PDAR var imidlertid bedre på raskt regulere ladespenningen høyere. Så for å få ladet mye nedtappede batterier raskere så vil en god regulator som gir korrekt ladespenning vær en fordel å ha. Å hevde at en 80 amp dynamo ikke klarer å levere mer enn 20-30A med original regulator er derimot helt feil når det gjelder strømlevering ved store parallelle belastinger. I hvertfall ut fra det jeg har målt sammen med bekjente som har opererert thruster under målingene. Strømlevering uten annen belastning enn å lade et nedtappet batteri blir nok imidlertid litt annerledes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Hva betyr det? Det betyr at PDAR regulerer til maks ladespenning (14.8V for åpne syrebatterier) i begynnelsen av ladeprossesen. Varigheten varierer, men det går fort en time eller mer før den veksler til vedlikholdspenningsnivå (13.8V). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Å hevde at en 80 amp dynamo ikke klarer å levere mer enn 20-30A med original regulator er derimot helt feil når det gjelder strømlevering ved store parallelle belastinger. I hvertfall ut fra det jeg har målt sammen med bekjente som har opererert thruster under målingene. Strømlevering uten annen belastning enn å lade et nedtappet batteri blir nok imidlertid litt annerledes. Helt riktig, det er det en W-regulator gjør. Den leverer mer strøm etter forbrukere slår inn, når de forbrukere "suger". Det samme gjelder også når batteriene er uttapte, som originalregulatoren kjenner på dynamoets B+, når innstillt regulatorspenning ikke lengre tilsvarer spenningen der. I så fall skønner W-regulatoren batteriene som "sugende" forbrukere og etterleverer strøm etter spenning. Men ikke mer. Poenget er at strømmen tar av så snart spenningen øker, og dette parallelt. Og pga. at spenningen økes raskere på B+ enn ladingen på batteriene foregår, lader en standardregulator dårligere fordi strømmengden følger ikke tilsvarende. Og derfor finnes det den såkalte "timer" på PDAR som holder ladingen opprett etter beregning, som foresten ikke "må" værer en time. Dette er helt avhengig av batteriene. Men det er absolut ikke skadelig for bly/syre-batteriene hvis disse kommer til å gasse litt. Ellers finnes det vel ingen regulator her som kan hantere dette bedre og som tilbyr mer muligheter. I hvert fall tilbyr en PDAR i forhold til andre alle muligheter man bare kan tenke seg. Den har bl. mye annet mulighet for spesiellt innstilling til alle type batterier, med det også for aktuellt omtalt innstilling på 14,4V slik at batteriene ikke gasser hvis man starter ofte mens man likevel får fullt effekt fra dynamoet, og man kan slar regulatoren av og på per enten installert bryter eller også med fjernstyringen/display som kan kjøpes i tillegg, slik at man kan velge helt fleksibelt hva man egentlig har behov for. Mer fleksibelt kan en god regulator vel ikke være. Og hvis jeg ser at mange klarer å kunne tenke seg å kjøre en fastinstillt regulator med permanent 14,5 til 14,9V, uten videre spørsmål om hva batteriene egentlig er beregnet for, da behøver man nesten ikke å diskutere om hva som er bedre. Ønsker alle en like jobbig dag som jeg får i dag, med liksom mye morro Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.