Jump to content

Ladekabeltykkelse ved 100A-dynamo?


OPTIMAL

Recommended Posts

DET er normalt at en tempereaturkompensert regulator lader med høyere

spenning før den blir varm.

 

Det er vel ikke helt riktig? Temperaturkompenseringen for dynamoer med innebygget regulator har intet med det vi forbinder med temperaturkompensert ladespenning å gjøre. Regulatoren er temperaturkompensert for å gi samme ladespenning uavhengig hvilken temperatur dynamoen har. Iskald eller glovarm dynamo? Ladespenningen er konstant, men regulatoren aner filla om omgivelsestemperaturer og batteritemperaturer.

 

Så når en innebygget regulator har temperaturkompensering, så betyr det at den gir samme ladespenning uansett hvilken temperatur dynamoen måtte ha. Det er jo kjekt, men det er jo ikke sikkert at det er riktig ladespenning ut fra batteritemperatur.

 

Hvis man ikke har spenningsfall likevel da blir det for høyt med ISKRA-standard-regulator som har fastinstilling på 14,7.

Men for høyt spenning fra standardregulatoren kan ingen regulator og heller ikke PDAR korrigere.

 

Men hvordan kan 14,7V være for høyt med Iskra når det er akkurat passe med Sterling regulator? :smiley:

Min Sterling gir 14,7V

 

 

Når det gjelder dette med topolet dynamo, er jo det bra for motorer som har minus adskilt fra blokka, men det er det jo ikke så mange som har. Starer og diverse givere er som oftest enpolet. Og er de det, vil en en-polet dynamo gjøre presis samme nytte som en topolet.

 

 

Og maritim dynamo kontra en vanlig dynamo?

Så vidt jeg vet er eneste forskjellen at diodebroa/diodene er lakkert med en eller annen form for saltbestandig lakk slik at de holder både lenge og vel. Ellers er alt annet som oftest likt. Dette gjelder i alle fall Hitachi-dynamoen som jeg har.

 

 

Kraftoverføringen?

For min del har jeg en 80A dynamo med en enkel kilereim. 80A er helt på grensen av hva en kilereim på et 5 cm diameter reimhjul kan klare. Skulle ønske at jeg hadde en bedre reimløsning. Heldigvis har jeg laget meg en god og lettvindt strammeanordning for reima.

Link to post
Share on other sites

Er det noen forskjell på hvordan ladac og pdar styrer ladingen?(Har akkurat gjort om dynamoen min til ekstern styring da det sto en ladac i båten når jeg kjøpte den,viser seg nå at den ikke virker :headbang: , og vurderer nå og kjøpe ekstern styring.

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker båtmotorer uten strøm i blokka.

 

I min gamle Fjord 815 med aquad 40 motor, skiftet jeg over til topolt starter for å bygge om til

dobbeltisolert opplegg. Desverre var det elektriske stoppreleet i dieselpumpa enpolet.

 

Svakt av Volvo Penta MARINE på den tiden i 1987.

 

 

Jeg har hørt at i ISKRA regulatoren sitter en temperaturfølsom motstand som faktisk gjør at en

kald dynamo lader med høyere spenning.

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker båtmotorer uten strøm i blokka.

I min gamle Fjord 815 med aquad 40 motor, skiftet jeg over til topolt starter for å bygge om til

dobbeltisolert opplegg. Desverre var det elektriske stoppreleet i dieselpumpa enpolet.

Svakt av Volvo Penta MARINE på den tiden i 1987.

Hadde (har?) planer om å endre min VP 41A-motor til 2-polig. Har allerede 2-polig dynamo. Det mangler derfor 2-polig starter og 2-polig givere. Kanskje ikke like aktuelt nå lenger, jf. ovenfor(?).

Vil det problemet du nevner med 1-polig stopprele kunne løses med en ekstra rele slik at 12 volt minus kobles til blokka bare når stoppreleet aktiveres?

Link to post
Share on other sites

Men hvordan kan 14,7V være for høyt med Iskra når det er akkurat passe med Sterling regulator? :smiley:

Min Sterling gir 14,7V

Ja, men etterhvert går den ned til 13,8V for vedlikehold, som det skal :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, men etterhvert går den ned til 13,8V for vedlikehold, som det skal :smiley:

Ikke på kortere intervaller med motor i gang (1 times tid hver gang), da lader den med høy spenning hele tiden på hvert intervall. Greit å få med seg det for de som stopper motoren f.eks ifm med fiske eller noe annet og starter igjen.

PDAR kjører utgjevnninglading etter hver start uansett om det er 5 minutter siden sist man hadde motor i gang.

Hvis da strømforbruket er lite så er det etter min mening en fordel å skifte innstilling til lukket type på PDAR (14.4V maks)selv om man har åpen batteritype.

Link to post
Share on other sites

Hvis da strømforbruket er lite så er det etter min mening en fordel å skifte innstilling til lukket type på PDAR (14.4V maks)selv om man har åpen batteritype.

Ja, som eksempel.

Men hvis man er ofte på slik korte turer da kan man legge strømforsyningen til PDAR (ekstrakabel) på en bryter på dashbordet.

Så kan man slå av og på høyeffektregulatoren når man ønsker.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hvor mye strøm en dynamo kan levere med orginalregulator så testet jeg litt i fjor ved bruk av baugthruster. Resultatet overrasket en del.

 

Dynamoen leverte godt og vel 80A målt med Fluke tangamp. meter. Det var faktisk mye mer enn jeg trodde den ville klare med orignalregulator. Til sammenlikning leverte den tiilnærmingsvis likt med PDAR tilkoblet. PDAR var imidlertid bedre på raskt regulere ladespenningen høyere.

Så for å få ladet mye nedtappede batterier raskere så vil en god regulator som gir korrekt ladespenning vær en fordel å ha.

 

Å hevde at en 80 amp dynamo ikke klarer å levere mer enn 20-30A med original regulator er derimot helt feil når det gjelder strømlevering ved store parallelle belastinger. I hvertfall ut fra det jeg har målt sammen med bekjente som har opererert thruster under målingene.

Strømlevering uten annen belastning enn å lade et nedtappet batteri blir nok imidlertid litt annerledes.

Link to post
Share on other sites

Å hevde at en 80 amp dynamo ikke klarer å levere mer enn 20-30A med original regulator er derimot helt feil når det gjelder strømlevering ved store parallelle belastinger. I hvertfall ut fra det jeg har målt sammen med bekjente som har opererert thruster under målingene.

Strømlevering uten annen belastning enn å lade et nedtappet batteri blir nok imidlertid litt annerledes.

Helt riktig, det er det en W-regulator gjør.

Den leverer mer strøm etter forbrukere slår inn, når de forbrukere "suger".

Det samme gjelder også når batteriene er uttapte, som originalregulatoren kjenner på dynamoets B+,

når innstillt regulatorspenning ikke lengre tilsvarer spenningen der.

I så fall skønner W-regulatoren batteriene som "sugende" forbrukere og etterleverer strøm etter spenning.

Men ikke mer.

 

Poenget er at strømmen tar av så snart spenningen øker, og dette parallelt.

Og pga. at spenningen økes raskere på B+ enn ladingen på batteriene foregår,

lader en standardregulator dårligere fordi strømmengden følger ikke tilsvarende.

Og derfor finnes det den såkalte "timer" på PDAR som holder ladingen opprett etter beregning,

som foresten ikke "må" værer en time.

Dette er helt avhengig av batteriene.

Men det er absolut ikke skadelig for bly/syre-batteriene hvis disse kommer til å gasse litt.

 

Ellers finnes det vel ingen regulator her som kan hantere dette bedre og som tilbyr mer muligheter.

I hvert fall tilbyr en PDAR i forhold til andre alle muligheter man bare kan tenke seg.

Den har bl. mye annet mulighet for spesiellt innstilling til alle type batterier, med det også for aktuellt omtalt innstilling på 14,4V

slik at batteriene ikke gasser hvis man starter ofte mens man likevel får fullt effekt fra dynamoet,

og man kan slar regulatoren av og på per enten installert bryter eller også med fjernstyringen/display som kan kjøpes i tillegg,

slik at man kan velge helt fleksibelt hva man egentlig har behov for.

Mer fleksibelt kan en god regulator vel ikke være.

 

Og hvis jeg ser at mange klarer å kunne tenke seg å kjøre en fastinstillt regulator med permanent 14,5 til 14,9V,

uten videre spørsmål om hva batteriene egentlig er beregnet for,

da behøver man nesten ikke å diskutere om hva som er bedre.

 

Ønsker alle en like jobbig dag som jeg får i dag, med liksom mye morro :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...