Jump to content

Rpm på Yamaha 75 hk 99 mod?


Hantoen

Recommended Posts

Hei.

Jeg driver og prøver litt propeller på båten min, og i den forbindelse så lurer jeg på hva boken sier om

turtallsområde på full pinne? Motoren er en Yamaha 75 hk 99 mod. (75 ceto).

:sailing:

 

Jeg har prøvd to prop, med den ene får jeg 5000 omdr, og den andre 5600 omdr.

I begge tilfellene 1 i båten og uten noe særlig oppakning. Båten er nystoffet og nylig sjøsatt.

 

Rago!! :flag:

Link to post
Share on other sites

4500-5500 på 75 ceto. Den på 5600 hadde jeg valgt... - Turtallsperra skal slå inn på mellom 5800-6200 rpm.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Godt å se at du har byttet avatar Rago. :wink:

 

Jepp.... Føler meg mere vél i de gamle klærne... - Det var som å få av seg et trangt slips..... :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ville også gått for den som ga 5600. Med mer last og litt groe så detter den fort etpar hundre omdreininger...

 

Hva slags båt og hvilke propeller er det snakk om?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ville også gått for den som ga 5600. Med mer last og litt groe så detter den fort etpar hundre omdreininger...

 

Hva slags båt og hvilke propeller er det snakk om?

Båten er en Wester 18.

Propellene er original Yamaha alu. Dim 13,5*15 og 13 5/8*13.

Sistnevnte ga 5600. Hører at motoren jobber lett med denne, men er det noe i veien for å bruke den andre???

Den vil vel ligge på 4800 utover på sesongen med et par pers ombord.

Boka sier jo fra 4500?? Hva kan gå galt :confused:

Link to post
Share on other sites

**

Boka sier jo fra 4500?? Hva kan gå galt :confused:

 

En 2-takter liker ikke å jobbe tungt, hvis du ikke kommer opp i oppgitt turtalls område jobber motoren for tungt.

 

Følger:

 

Økt bensin forbruk.

Økt slitasje på motor ( avleiringer, kjøle problemer )

STOR sjangse for motor havari ( brente stempler +++++ )

 

 

Sikt deg inn på det som er oppgitt som MAX WOT turtall ( båt lett lastet ), ved flere ombord synker WOT turtallet

( dog må IKKE synke ned til under MIN anbefalt WOT turtall ).

 

Det er i de fleste tilfeller bedre å få 500 rpm OVER max turtall, enn 100 rpm under min anbefalt .

2-taktere liker turtall, jobber lettest, oppnår korrekt forbrenning og temp .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En 2-takter liker ikke å jobbe tungt, hvis du ikke kommer opp i oppgitt turtalls område jobber motoren for tungt.

 

Følger:

 

Økt bensin forbruk.

Økt slitasje på motor ( avleiringer, kjøle problemer )

STOR sjangse for motor havari ( brente stempler +++++ )

Sikt deg inn på det som er oppgitt som MAX WOT turtall ( båt lett lastet ), ved flere ombord synker WOT turtallet

( dog må IKKE synke ned til under MIN anbefalt WOT turtall ).

 

Det er i de fleste tilfeller bedre å få 500 rpm OVER max turtall, enn 100 rpm under min anbefalt .

2-taktere liker turtall, jobber lettest, oppnår korrekt forbrenning og temp .

 

Arne Kjetil

 

Takk for godt svar. Da blir det nok 5600 omdr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...