Jump to content

Markedspris på AQAD41


KSE

Recommended Posts

Takk for raskt svar!

Ca. 100.000,- tror jeg. Kanskje ikke så galt, men det er mye penger likevel. Får en ganske bra V8 bensin til den prisen. Dessuten får jeg nok plassproblemer (Fjord 21 Weekender). Regner med jeg må kutte i- eller flytte drivstoff tanken.

 

Men det hadde nok vært en bra motor..... :rolleyes:

 

Har 280 drev i dag. Vet dere om man må endre på hullet i "akterplaten" ved skifte til 290 drev?

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Takk for raskt svar!
Ca. 100.000,- tror jeg. Kanskje ikke så galt, men det er mye penger likevel. Får en ganske bra V8 bensin til den prisen. Dessuten får jeg nok plassproblemer (Fjord 21 Weekender). Regner med jeg må kutte i- eller flytte drivstoff tanken.

Men det hadde nok vært en bra motor..... :rolleyes:

Har 280 drev i dag. Vet dere om man må endre på hullet i "akterplaten" ved skifte til 290 drev?


Hei

Hvis du skal bruke 100.000 +++ til motor i Weekenderen din, hvorfor ikke velge den ideelle løsningen? Weekendere skal ha bensin V motor. Ny 4,3 liter innsprøytning bensin 220 hk med SP drev får du splitter ny fra forhandler for ca 130.000 etter litt pruting. Med halve forbruket av en gammel V8 forgasser eller gammel Volvo 170 hk er den ikke galt dyr i drift. Og - nytt er nytt. Om du tar med risikoen for kostbare reparasjoner på en brukt diesel eller høy pris for en ny diesel er en slik bensin V6 sannsynligvis mye bedre økonomi enn en diesel. Og tenkt på støy og vibrasjoner, ombygging av tank, flytting av skott, forsterking av motorfester, hvor lenge er Adam i avgiftsredusert diesel-paradiset, dieseleksos, unødvendig mye støpejern altfor langt bak i båten etc etc.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Weekendere skal ha bensin V motor.

 

Ny 4,3 liter innsprøytning bensin 220 hk med SP drev får du splitter ny fra forhandler for ca 130.000 etter litt pruting. Med halve forbruket av en gammel V8 forgasser eller gammel Volvo 170 hk er den ikke galt dyr i drift.

 

Og - nytt er nytt.

 

Min weekendcruiser skal aldri mere ha en bensiner i maskinrommet. Men V8 er helt ok, bare den går på diesel. Har nettopp montert en Steyr i min norske klassiske Windy 7800.

 

Angående forbruk så tar du skammelig feil. En riktig innstillt forgassermaskin går like billig som en insprøytnings dings, halverer du forbruket så har du nok halvert effekten og.. ;)

 

Nytt er nytt...... Den er jeg enig i.. :D

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Weekendere skal ha bensin V motor. Ny 4,3 liter innsprøytning bensin 220 hk med SP drev får du splitter ny fra forhandler for ca 130.000 etter litt pruting. Med halve forbruket av en gammel V8 forgasser eller gammel Volvo 170 hk er den ikke galt dyr i drift. Og - nytt er nytt. Om du tar med risikoen for kostbare reparasjoner på en brukt diesel eller høy pris for en ny diesel er en slik bensin V6 sannsynligvis mye bedre økonomi enn en diesel. Og tenkt på støy og vibrasjoner, ombygging av tank, flytting av skott, forsterking av motorfester, hvor lenge er Adam i avgiftsredusert diesel-paradiset, dieseleksos, unødvendig mye støpejern altfor langt bak i båten etc etc.

 

Ja, jeg er enig med deg og det er egentlig en V8 bensin jeg er på jakt etter til min båt. Men det er disse driftsutgiftene som får en til å vurdere diesel. Har slått fra meg denne 41 motoren. Den blir for stor og tung. Den er dyr (i forhold til bensin) og i tillegg blir den dyr å montere (mye ombygging). Skal det være diesel må det bli maks 4-5 sylindre (KAD 32 eller AD31P).

 

Hadde en AQ145 montert tidligere. Den ble for liten. V8=mer krefter, roligere gange og sikkert ikke mye mer forbruk (145'en gikk stort sett mer eller mindre for full spiker for å holde båten i plan...)

 

Begynner å spøke litt for sesongen -07. :nonod: Noen som kjenner noen som kjenner noen som har en OK V8 (evt. V6) til salgs?

Link to post
Share on other sites

Kanskje denne: V8 til 25.000,- inkl drev

 

Å fysj å fy. en gammel Ford, tok akkurat ut en sånn av en Fjord Weekender byttet med en Volvo V6 med innsprøytning og duopropp Eieren ble veldigt fornøyd båten gikk faktiskt fortere pluss brukte mindere bensin .

Link to post
Share on other sites

Kanskje denne: V8 til 25.000,- inkl drev

 

Å fysj å fy. en gammel Ford

 

Ja disse fordene har jeg ikke hørt mye godt om. Volvo gikk vel over til GM allerede på 70-tallet. Det er med andre ord en GAMMEL sliter dette. Tror det kan være lurt å styre unna de.

 

Men bruktsalg på svenske internettsider, se det, det har jeg ikke tenkt på. Får sjekke der også.

Link to post
Share on other sites

Min weekendcruiser skal aldri mere ha en bensiner i maskinrommet. Men V8 er helt ok, bare den går på diesel. Har nettopp montert en Steyr i min norske klassiske Windy 7800.

 

Angående forbruk så tar du skammelig feil. En riktig innstillt forgassermaskin går like billig som en insprøytnings dings, halverer du forbruket så har du nok halvert effekten og.. ;)

 

Nytt er nytt...... Den er jeg enig i.. :D

 

I teorien er det sikkert korrekt at en "riktig justert" forgassermotor bruker akkurat som en innsprøytningsmotor.

 

Praksis viser dog at forbruket er et langt lavere for de nye elektronisk styrte innsprøytningsmotorene kontra de gamle forgassermotorene. Kanskje ikke først og fremst pga innsprøytningen, men mer pga avansert motorstyring og mer effektive konstruksjoner med fokus på redusert forbruk og høyere effekt i lettere motorer.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...