Jump to content

Kjøleskap og strømforbruk


Trude III

Recommended Posts

:smiley:

 

Hei,

 

Jeg vet dette er et tema som har vært diskutert mye men har ikke klart å finne ut av akkurat dette.

 

Jeg har et Isotherm 65l kjøleskap sansynligvis fra 1998-2000. Jeg måler strømmen under gange til ca. 6,3Amp.

På et døgn går det kanskje 30% av tiden så totalforbruket blir vel drøyt 2 amp./time.

 

Er det slik at nyere skap med Danfoss kompressor trekker mindre strøm under drift eller er det bare at kompressoren går mindre?

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Skapet ditt er over gjennomsnittlig stort. Det øker "kjøletapet" og dermed strømforbruket.

Nå er det vanskelig å gjøre korrekte målinger, man må som første betingelse teste med tomt skap.

Temperatur i skap og omgivelser har selvsagt også mye å si.

Men dersom kompressoren går 30% av tiden vil du sannsynligvis ha endel å hente ved å montere en datavifte. Eller rettere sagt 2 i serie for å få ned lydnivået.

Litt avhengig av bruksmønster kan det også lønne seg å montere ett relé som starter kompressoren når båtmotoren er i drift.

Se dette emnet.

 

Nyere kompressorer skal være mer effektive, men jeg har aldri sett noen uavhengige tester av dette.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke kjøleskap jeg har , men en 180 liters kjøleboks, og den fikk nytt anlegg satt in i vår.

Isotrem 3701 ASU

det har nå gått for batteridrift, uten at det er noe oppi boksa, og uten at lokket har vært åpnet.

totalt strømforbruk på 6 døgn er 40 amp. :eek:

Temp inne i boksa har vært imellom 1.2 grader-4,9 grader.

 

Så dette er enormt mye bedre en hva jeg hadde i fjord, da lå forbruket på 6-7 amp i timen, på det varmeste,

Så det blir spennede og se hva forbruket blir i ferien.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Som vanlig skjønner jeg ikke en dritt av strøm :confused: Etter å ha fått oppgradert til Sterling ombord ser jeg at Engel skapet ikke trekker strøm som nødvendiggjør direkte landtilkobling til E verket. 3,7 A bare ? Før så dro det batteriet flatt på noen timer så noe må ha blitt bedre et sted i systemet. Men likevekten er ikke forstyrret for nå virker ikke Wallasen :cryin:

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke kjøleskap jeg har , men en 180 liters kjøleboks, og den fikk nytt anlegg satt in i vår. Isotrem 3701 ASU det har nå gått for batteridrift, uten at det er noe oppi boksa, og uten at lokket har vært åpnet. totalt strømforbruk på 6 døgn er 40 amp. :eek: Temp inne i boksa har vært imellom 1.2 grader-4,9 grader.

Hvordan klarte du å måle forbruket så nøyaktig over 6 døgn? Vuderer å anskaffe en batterimåler med shunt som jeg kan koble til spesiefikke strømforbrukere ombord for å måle forbruk.

Link to post
Share on other sites

Som vanlig skjønner jeg ikke en dritt av strøm :confused: Etter å ha fått oppgradert til Sterling ombord ser jeg at Engel skapet ikke trekker strøm som nødvendiggjør direkte landtilkobling til E verket. 3,7 A bare ? Før så dro det batteriet flatt på noen timer så noe må ha blitt bedre et sted i systemet. Men likevekten er ikke forstyrret for nå virker ikke Wallasen :cryin:

:smiley:

 

OK,

 

Takk for svar folkens!

 

Betyr det at ditt Engel skap trekker 3,7A når det går? I tilfelle er det jo nesten halvparten av mitt skap (6,3A).

 

Jeg tror nok at mitt kjøleskap slurper i seg rundt 50A/time i døgnet. I teorien skulle jeg kunne ligge kanskje 3 dager med 200A/time forbruksbatterier.

Hvis det finnes skap som bruker 1A/time i snitt burde jeg kunne klare meg dobbelt så lenge uten lading..

 

Men det fine kjøleskapet mitt ser jo ut som nytt.. ille og måtte skifte det ut.

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

At kompressoren til kjølskap trekker forskjellig med strøm er ikke noe nytt. Isotherm kan f.eks trekke 2.5A eller 5A med samme type kompressor på forskjellig skap/bokser. Det er fordi de går på forskjellig turtall. Gjennomsnittsfobruket skal imidllertid ikke være veldig forskjellig på samme størrelse skap/boks og ved samme temp setting.

 

Nyere skap har nok imidlertid både bedre isolering og mer effektive kompressorer enn eldre (ganle) skap. De nye skapene er ofte satt til lavere turtall på kompressor og bruker 2-3 A ved drift. Eldre kunne bruke mye mer (6-7A), og enda større startstrøm.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planlegger å måle forbruket på kjøleskapet i løpet av sommeren - ca 7 uker feietur. Er det da en brukbar fremgangsmåte å 1) koble en shunt på minussiden på strømtilførselen til kjøleskapet og 2) videre måle spenningsfallet på shunten og 3) måle spenningen på forbrukssiden. Vil da amperetimetelleren måle totalt forbruk uavhengig av ladng ombord?

Link to post
Share on other sites

Mitt Isoteherm kjøleskap på 85 liter med Danfoss kompressor trekker 2,7A. Dette inkluderer 2 pc-vifter i serie. De trekker ca 0,15A til sammen. Kompressoren trekker med andre ord drøye 2,5A.

 

På en varm sommerdag med diverse ting inn og ut av skapet, bruker det fort 50Ah/døgn.

Står det med døra lukket i et døgn, trekker det kanskje 30Ah. Jeg har det varmt bak skapet.

 

I teorien skal det trekke 20Ah/døgn ved omgivelsestemp 20 grader og temp i skapet +5 grader.

 

Med 4 grader i skapet, 40 i omgivelsene, 5 liter 25 grader vann/øl/juice/melk inn og kalde greier ut er fasiten 50Ah i minus pr. døgn, noen ganger mer om jeg handler i butikker som ikke har kalde drikkevarer.

Så har du de dagene der kjøleskapet er temmelig tomt og du fyller det fullt igjen. Kjørte du inn med jolla, eller tok du båten inn og fikk ladet litt i samme slengen?

 

 

Vann har varmekapasitet 4,2J/sekund/grad/gram. Du bruker altså 1W i et sekund for å varme et gram vann en grad. Tilsvarende for å kjøle.

 

Kjøleskapet er en omvendt varmepumpe. La oss anta at den har virkningsgrad 3:1.

Samtidig lekker det varme tilsvarende 20Ah i døgnet ved 20 grader omgivelse.

Ved 30 grader omgivelse lekker det drøye 30Ah i døgnet.

 

Grovt regnet betyr det videre at for hver liter væske du putter inn i kjøleskapet og kjøler fra +25 til +5 så koster det deg omlag 0,75Ah.

 

En sixpack med øl inn. 2,25 Ah ut av batteriet. En femliters dunk med vann inn, 3,75Ah ut av batteriet.

 

Omgivelsestemp 20 grader og ingen ting inn eller ut av skapet: 20Ah/døgn.

Omgivelsestemp 40 grader og ingen ting inn eller ut av skapet: 47,5Ah/døgn. (det blir fort 40 grader bak skapet om luftsirkulasjonen er dårlig.)

Ting inn og ut av skapet: 10Ah/døgn.

 

Med andre ord: Selv et moderne kjøleskap bruker mye strøm selv med helt vanlig bruksmønster.

Jeg regner 50Ah/døgn og det stemmer temmelig bra for et 85 liter kjøleskap med moderne kompressor.

 

 

Hva gjør man for å spare strøm? 10 grader redusert omgivelsestemp gir 15 Ah innspart pr døgn.

5 grader varmere i skapet gir 7,5Ah innspart pr. døgn.

35 grader omgivelsestemp gir en dobling av strømforbruket sammenlignet med hva reklamen sier.

 

Det er mye å spare på å hente kald luft fra kjølsvinet og ha god lufting bak skapet. Veldig mye å spare.

Link to post
Share on other sites

Ja, noe er det nok Bliss. Det er sikkert ikke værre enn en sikring eller et ledningsbrudd et sted så det blir fredagsjobben å få det igang igjen.

 

 

Trude III - forbruket av strøm er hva jeg leser av på batteribank måleren til Sterling. Og det stemmer overhodet ikke med hva inntrykket av forbruket har vært før for helt til nå så har kjøleskapet bare gått når motoren har vært igang. Planene om å bytte til et energi økonomisk skap er nå rykket nedover på prioriteringslisten. Rett skal være rett , noen kriterier er forandret fra ifjor, nemlig optimal lading og dobling av batteribankens . Jeg vil tro at tilgjengelig Ah fra forbruksbanken er mere dobbelt, kanskje tredobblet fra ifjor fordi batteriene bestandig er max ladet og forbruket kan sees helt nøyaktig. Og jeg må nok bare innse at instrumentene som har vært brukt før har enten vært svært unøyaktige eller det de har vist har blitt feil tolket av brukeren.

Link to post
Share on other sites

Vann har varmekapasitet 4,2J/sekund/grad/gram. Du bruker altså 1W i et sekund for å varme et gram vann en grad. Tilsvarende for å kjøle.
Har du varmekapasiteten for luft i hodet også Lotus?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

50 Ah pr. døgn på et moderne kjøleskap var mye mer enn jeg trodde.

Jeg kjøpte en igloo coolmate 40L kjøleboks av strømslukertypen. Den bruker kontinuerlig 6 Ah og har ingen termostat. En sommerdag med skapet nedkjølt fylt med kalde varer er tempen aldri over 5 grader med to timer på og to timer av.

Fikk min far til å lage en timer for 12v slik at det skrur seg av og på. Om natten står det av tre timer og på to.

Dette skapet som er av typen alle fraråder bruker da litt over 60 Ah ved bruk 1 døgn en fin sommerdag og med tempen alltid under 5 grader dersom en starter med kaldt skap og kalde varer.

Litt over 10 Ah mer er ikke verst synes jeg for et skap som koster under 1000 kr.

Link to post
Share on other sites

Hva gjør man for å spare strøm?

Lotus har jo allerede påpekt ganske mye. Jeg vil likevel nevne et par praktiske ting en kan forholde seg til.

 

Til frokost er det nok vanlig å dekke på med smørpakker, ost og melkekartonger på bordet, og la det stå der til måltidet er over. Jeg sier, fyll opp melkeglassene og sett melkekartongen inn i skapet med en gang igjen. Blir den stående og blir oppvarmet noen grader før den settes inn igjen, må skapet gå ekstra for å kjøle den ned igjen. Hvor lenge pr. grad temperaturen har steget, orker jeg ikke regne ut. Men så sier noen kanskje at det blir mange ganger å lukke opp/igjen skapet når det blir mye påfyll av melk, og at den kalde luften "renner ut" av skapet. Men det betyr svært lite. Som nevnt ovenfor har luft bare en firedel av varmekapasiteten til vann. Og da varmekapasiteten er pr. gram (og det er ikke mange gram luft i et kjøleskap, ca. 1 - 2 gr. i et båtskap), skal det svært lite til å få luften kald igjen.

 

Og når du handler, kjøp varer fra kjøledisk og emballer de godt på vei til kjøleskapet. Her er det mye å spare.

 

Tar du deg en øl fra kjøleskapet, så drikk opp hele boksen, sett ikke inn en lunken skvett! :yesnod:

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel vel, jeg synes nå det er godt med et glass iskald melk om morgenen etter diverse iskalde pils om kvelden!

Lars H. :drink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...