Jump to content

Mine erfaringer med Dessalator Duo. (Watermaker)


Catlina

Recommended Posts

Roaldbj etterlyser brukererfaringer med watermaker, her kommer først noen FAQ fra Dessalator sine hjemmesider:

FAQ

 

Spørsmål

Svar

Hvordan blir sjøvann omgjort til drikkevann?

 

Ved omvent osmose.

 

Hva er omvent osmose?

 

Sjøvann under høyt trykk pumpes gjennom membraner som virker som molekylære siler, bare ferskvann får passere.

 

Hvilken Watermaker skal jeg velge?

 

Avhengig av om du skal på langtur, eller i kystnære farvann. Hva slags strømkilde er det om bord.

 

Trenger jeg generator?

 

For kystnære farvann kan en 12 eller 24 volts watermaker brukes. For langtur vil det være fornuftig med en generator som også kan brukes til andre ting. En har da valget mellom ren 230 V watermaker, eller en DUO som er en kombinasjon mellom 230 V og 12 eller 24 V.

 

Hvor mange personer ombord.

 

Opp til 5 personer er en D60 (60 l/t) tilstrekkelig. For mer enn 5 personer vil en 230 V watermaker med større kapasitet være mer passende.

 

Hvor mye plass krever en installasjon av watermaker?

 

Hvis det er god plass ombord kan en kompaktversjon av Dessalator vær den rette. Hvis størrelse og vekt er avgjørende vil en versjon med fjernkontroll være mer passende.

 

Hva menes med kompaktversjon?

 

I kompaktversjonen er kontrollenheten og høytrykkspumpen med motor montert som en enhet på en metallramme.

 

Hva menes med fjernkontrollversjon?

 

Kontrollpanelet og de øvrige delene er atskilte enheter og kan derfor monteres på forskjellige steder.

 

Er det bedre å installere en charter versjon enn en automatisk versjon?

 

For personlig bruk er en automatisk versjon enklere å bruke. Charterversjonen passer best for charterbåter.

 

Hva menes med charterversjon?

 

Denne serien leverer drikkevan til tankene automatisk, takket være en elektronisk overvåking so analyserer vannet.

 

 

 

 

Egne erfaringer:

 

 

Det beste vedlikeholdet er jevnlig bruk,om vinteren må den konserveres, for membranene tåler ikke kulde,dette gjøres lettest ved å kjøre gjennom vegetabilsk glyserin og vann,ellers hvis båten brukes om vinteren må det være en varmekilde i nærheten av membranet.

 

Vannet er av utmerket kvalitet,men "mangler" klorsmak,grunnet manglende klor bør heller ikke det samme vannet produsert av watermaker oppbevares på tanken i lengre tid.

Hvis watermaker ikke skal brukes under en lengre periode kjøres en patron med konserveringsstoff gjennom systemet.

 

Hvis systemet skulle bli forurenset av en eller annen grunn kjøres en desinfiseringsprosess,det tar ca 15 minutter.

 

Watermakermembraner tåler ikke oljeforurenset vann,så hvis den brukes mye i sterkt forurenset vann kan det være en ide med en oljeutskiller.

 

Om vinteren kan det være vanskelig å fylle vanntanken fra ordinære slanger i marinaene, så man slipper bæring med vann hjemmefra,

Flaskevann er dyrt.

Har blitt fortalt at charterbåter i Karibien noen steder har måttet betale mer pr.liter for vann til vanntanken enn for lokal rom!!!

 

I uthavner er det jo vanlig å måtte bryte av å ligge på "drømmeplassen" for å gå til land for vannfylling,fler og fler marinaer tar også betalt for vann som også ofte er av dårlig kvalitet.

Har hendt flere ganger i uthavner at vi har laget noen hundre liter vann til nabobåter.

 

For seilbåter som er vektsensitive er ofte tanken på kanskje 500 liter fylt opp til enhver tid for sikkerhets skyld,for man vet jo aldri når neste mulighet til å fylle kommer.

En liten watermaker veier ca 25 kg og lager vann når du trenger det.Ca 30- 40 l/t avhengig av saltinnhold og vanntemperatur.

Ideell vanntemp er ca 22grader,under dette synker produksjonen med noen prosent,ved meget saltholdig vann som i Middelhavet synker også produksjonen.

Strømforbruket er på ca 30 A ved 12V,min egen watermaker som er av DUO typen lager minimum 100 l/t den går enten på 12 eller220V,under seil eller ved motorkjøring brukes 12V motoren og ved generatordrift eller landstrøm brukes 220V motoren.

!2 V motoren drar ca 65 A og 220V motoren ca 1100W.

 

Membranene skal holde i ca 10 år,men grovfilteret bør byttes hver 6.måned,dette er imidlertid et billig filter til ca en hundrelapp.

 

Jeg har laget en 3-veisventil med en slangenippel ved innløpet fra watermaker til vanntank,så ved en eventuell situasjon hvor den ordinære vannpumpen har lagt av er det mulig å tappe vannet direkte fra watermaker.

Mange steder er det strengt forbudt å vaske båt med havneslangen,utrolig hvor møkkete en båt blir etter et par ukers ferie,fint å ha egen supply, har laget en overgang fra utedusjen akter med vanlig Gardenakobling så nå kan ankeret spyles når det tas opp fullt av mudder eller båten kan vaskes,lett også å fylle tankene til nabobåtene .

 

Det beste ved watermakeren er at båtsesongen har blitt forlenget i begge ender, også mye lettere å få med damene på tur med ubegrenset vann ombord,med vaskemaskin så trenger en ikke ha med hele garderoben på ferie eller løpe rundt og lete etter myntvaskerier.Vask klær eller sengetøy,tauverk når det trengs.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har aldri hatt noen ombord som har merket noen saltsmak,husker ikke spec akkurat her og nå , men membranet skal fjerne 99,5 av uønskete stoffer . Noen har sagt at de savner klorsmaken!!!

Saltinnholdet overvåkes automatisk hele tiden via konduktiviteten for å hindre at vann med saltinnhold skal slippe inn på tanken. En automatisk diverterventil lar watermakeren lage vann over over en viss tidsperiode etter oppstart av watermakeren før vannet slippes inn på tanken.tror saltinnholdet måles over ca to minutter før kvaliteten godkjennes.

Link to post
Share on other sites

Dette høres bra ut. Ser ut for du har fått deg en bra unit.

Du sier noen savner klorsmaken? Vann fra osmosen skal ikk inneholde klor - har du egen dosering for klor?

Blir ikke vannet lagret over lengre tid, vil jeg ha foretrukket "klorfritt" vann :smiley:

Skal vannet lagres, må klor tilsettes, ca 0.4-0.6 ppm. Over tid, fordamper kloren, og du får ingen klorsmak på vannet, men den har gjort nytten, ved å drepe event. bakterier.

Link to post
Share on other sites

Dette med klor var nok bare en spøk, tror ikke noen liker den smaken.Prøver å unngå å la vannet som er laget av watermakeren å stå i tanken over lengre tid.Hvis det står over flere uker så skal det kjøres en kjemikaliedose gjennom systemet, samme kjemikaliene som brukes i næringsmiddelindustrien til å rengjøre f.eks maskiner i kjøttproduksjon.Kjører også samme prosedyren hvis jeg ikke skal bruke watermakeren over en lang periode.Det er meget enkelt- stenger vanninntaket og tilsetter en rensepatron i stedet for filter innsatsen i 5 my filteret.Når vannet har sirkulert gjennom systemet med kjemikaliene 10 minutter så er systemet konservert for 6 måneder hvis det ikke skal brukes.

Når man starter opp watermakeren igjen så kjøres den på "tomgang" i 20 minutter før vannmolekylene presses gjennom membranet og går inn på vanntanken.

Link to post
Share on other sites

Dette med klor var nok bare en spøk
:smiley:

 

Var inne på nettet og så på "vidunderet" ditt. Det var en kjekk liten sak.

Fra min erfaring med osmose, er svakheten membranet. Ser det skal vare i 10 år, men det ville jeg ikke satset på (kommer selvfølgelig an på hvor mye den går; min erfaring går på konternuerlig drift). :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at membranene tidligere har vært det svake punkt, de ble tidligere laget av cellulosemateriale og da var levetiden relativt kort.I de senere år er det et komposittmateriale som brukes og det har økt levetiden på membranet. I følge Du Pont som etter hva jeg vet har nærmest monopol på produksjon av membraner så skal det holde 10-15 år med riktig bruk.

Hemmeligheten er å presse vannmolekylene gjennom med jevnt høyt trykk (60 - 65bar). Noen såkalte lavtrykkswatermakere har litt lavere energiforbruk men trykket over membranet veksler hele tiden med den konsekvens at membranet har kortere levetid.

Link to post
Share on other sites

Har gåt og lurt på og kjøpe meg en slik watermaker men er ikke kommet så langt at jeg har bestilt noen ennu. Den jeg har set på en en slik:

KATADYN SURVIVOR 160E 12 VOLT 6.7 GPH 18 AMPS. Den er til salgs på ebay fra USA for 3.499 dolar.

I dag har jeg to vanntanker på 150l og en dieseltank på 150l tenkte jeg kunne omgjøre den ene vanntanken til dieseltank om jeg anskaffet en watermaker. Men så kommer ale disse spørsmålene om hvordan et slikt system vil virke.

1. Hvordan er driftssikkerheten.

2. Kan den kjøres 4-5t i døgnet uten at det må kjøres en masse oppstarts og avstengningsprosedyrer.

3. kan den stå en uke uten at den må konserveres.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke mye om Katadyn,men de kommer såvidt jeg vet uten instrumentpanel og slanger og filtre,skjønner ikke hvordan man kan vite statusen på watermakeren uten instrumentpanel? Katadyn er vel også en såkalt lavenergiwatermaker med varierende trykk over membranet.

Henvendte meg til Katadyn for noen år siden flere ganger, men fikk aldri respons.!!!!

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at membranene tidligere har vært det svake punkt

 

Ja de er nok kommet langt videre på dette feltet.

 

Som nevnt tidligere, saltgehalten som en får fra et osmose anlegg el langt høyere enn fra et evarporerings system. Det som jeg vil frem til her, er at dette vannet ikke egner seg til teknisk bruk, så kan en unngå det, ikke bruk dette på kjølevanns-systemet på motoren.

Et salt-innhold ~500 ppm vil en ikke kjenne når en drikker det, men en vil fort få avleiringer i motoren. Det er mulig en vil kjenne antydning til saltsmak når en koker vannet (feks. kaffe-vann).

 

Ellers så denne uniten du har installert meget interessant ut :smiley:

 

Må komme med en rettelse. Jeg vet ikke hvor høyt saltgehalten vil bli ved de nye membranene, men så langt unna ~500 ppm tror jeg ikke de har klart - Har søkt etter teknisk beskrivelse på denne uniten, men kan ikke finne noe :smiley:

Redigert av flex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er utdrag fra installasjonsbeskrivelse fra Dessalator: "Not all particles dissolved in sea water can be eliminated .The system is designed to reject 99% of the TDS(Totally Dissolved Solids) approximately 2% of the 35.000 PPM/TDS will pass through the membrane. This guarantees drinking water with a TDs value of 500. Please note that the drinking water produced by your reverse osmosis system is essentially sterile".

 

Denne sommeren har vi produsert flere tusen liter drikkevann som vi også har delt med andre båter i uthavner og vi har ikke fått noen klager på vannsmaken - heller tvert om.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, det skulle bare mangle :smiley: , og som manualen sier, 500 ppm. Ved denne saltgehalten, vil en ikke kjenne usmak. Dette er et ypperlig vann til husholdning. Bedre enn dette vil du ikke få av noen anlegg som leveres til lystbåter. Skal en ha bedre vannkvalitet, er det snakk om "mye" større anlegg, og som krever atskillig mere utstyr.

Jeg mener dette er det beste du vil få. Men som nevnt tidligere - unngå å bruke dette i kjølevanns-systemet på motoren.

Du kan være godt fornøyd med dette "vidunderet". :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Eftersom det anges i trådstarten att det var Roaldb som undrade så vill jag bidraga med lite funderingar när det gäller watermaker i medelstor motorbåt.

 

Det satt en HRO watermaker i den Princess 40 som jag har nu när jag köpte den begagnad.

 

Efter en del funderande över behovet i typisk skandinaviskbaserad motorbåtsfart - dvs normalt inom en radie på några hundra sjömil och mestadels i kustnära farvatten - beslöt jag att montera ut och sälja anläggningen.

 

Grunderna för mitt beslut var:

 

  • Tog för mycket värdefullt stuvutrymme
  • Skulle efter vad jag förstod efter suvey på internet kräva ganska mycket mek med filter och konservering
  • Skulle ge ganska dyrt vatten varför man troligen skulle komma att fylla kranvatten när tillfälle ges.
  • De med min användarprofil således regelbundet förekommande driftsuppehållen skulle innebära återkommande arbets- och kostnadskrävande konservering.
  • Kändes lite osäkert att fylla dricksvattentanken med vatten med osäker/okänd kvalitet

Jag vill understryka att mina funderingar baserades på mitt båtanvändande. Skulle man ge sig ut på långsegling så förstår jag att man gör helt andra prioriteringar.

 

Här är en bild på dom uppskattningsvis 50 kg grejor som jag plockade ut ur båten och sålde.

 

hro_watermaker_1.jpg

 

Jag klipper in en artikel som jag hittade från långseglarhåll. Hoppas inte baatplassens server blir överfull.

 

 

Do you add a watermaker that requires charging the batteries to make water or add a watermaker that is engine driven and makes water while charging the batteries?

 

Last month during the Seattle Boat Show, a man asked us about watermakers during the provisioning seminar. We managed for years without a watermaker. We carry 120 gallons of water — considerably less than most new boats in our size range — and, we have salt water plumbed to the sinks in the galley and forward head. When we installed a watermaker about ten years ago, it did simplify life.

We use an engine driven watermaker rather than a battery driven one. Surprising on a sailboat? Not really. Most cruisers use their engines, at least some of the time, for charging batteries through the alternator. One of the most important things about a diesel auxiliary is to use it under load and make it work when it is running. Idling along, charging the batteries is something we all do, but it isn't healthy for the life of the engine.

When we added the watermaker, the fact that we frequently used the alternator as a means for charging the battery caused us to think about what made the best use of what was on the boat. Add a watermaker that required charging the batteries to make water or add a watermaker that was engine driven and would make water while we charged the batteries. The latter option made sense to us. In addition, the engine driven unit, an ASC, had a variety of components. Rather than installing a single large unit, we could install various parts in available nooks and crannies without trying to create new space.

It took some creative thinking and design to install the system, but ultimately we had the system installed. The high-pressure pump is in the engine box, the secondary filters are in the aft head, the primary filter is under the sole, and the control panel is mounted above storage drawers in a recessed area where it is accessible and visible. The membrane is mounted on the coaming interior accessed through the starboard lazarette, and the wastewater dumps into the cockpit sole and drains just above the scuppers so we can monitor the flow. The product water flows from the membrane in the coaming into the water tanks that are located under the settee berths on both sides of the main cabin. Although designing and installing the system was time-consuming, it paid off in using unusable space and providing eight gallons of water per hour.

After visiting aboard boats with the battery-operated system, I discovered there was another reason I liked our watermaker: it doesn't make noise. I spent an afternoon with friends while their 12-volt watermaker whined in the background. It was not a loud noise but it was definitely penetrating sound after a couple of hours.

Common to all watermaking systems regardless of what powers them, is the matter of maintenance. You need to thoroughly understand this process, as it is an ongoing effort. Two major projects are part of watermaker ownership.

First, the disposable filters have to be changed regularly. Using the watermaker at anchor often uses up lots of filters. Typical problems are water polluted by oil or effluents. The filter may be useless in 15 minutes. Less known is the problem created by organic matter in the water. The minute vegetation and animal life that cloud the water but doesn't obviously pollute will use up a filter almost as quickly as oil or sewage.

When the filters are dirty, you have no choice but to change them. This may be a nuisance but is neither difficult nor time consuming.

Not using your watermaker will create another project that is much more involved.

Pickling your watermaker is essential if you are not going to use it. Depending upon the manufacturer's instruction and the size of the unit, the watermaker may be okay sitting idle for several days or you may need to pickle the membrane after 72 hours. The membrane is the heart of your watermaking system. If you don't maintain it properly, you will be faced with replacing it. We purchased our watermaker from another cruiser who had failed to pickle the unit. The new membrane that we purchased with a wholesale account cost $400.

The general process for pickling requires flushing the system to clean any residue from dirty water that passed through it. This means running the system using chemicals from a mix you put in a bucket. The key to making this part of the process work is using product water, that is, water the watermaker made. Any other water will ruin the membrane. Municipal water supplies have chemicals that should not be introduced in the system.Whenever we start up the watermaker, we decant the first new water into a five-gallon jug. In an emergency, we are always prepared for the pickling process although we might not have planned on it. As a rule, we always pickle the watermaker before going into a marina unless we know it is going to be just an overnight. If we leave the boat to travel or sightsee for several days, we pickle the watermaker. If we have sufficient warning, we try to pickle the watermaker before going into heavy weather. It is one less thing to contend with when you are reefed down and need to concentrate on wind and waves.

The other consideration for us is fuel consumption. On a long passage, we resort to using salt water for many tasks to make sure that our 50 gallons of fuel will see us through any emergencies. We use a towing generator on long ocean passages to charge our batteries; in addition, using salt water for cleaning, bathing, and some cooking, has served us very well. Having a watermaker is a luxury for us. In terms of priorities, it comes after good sails, a clean bottom, first-rate rigging, and a dependable auxiliary. We did our first 60,000 miles without one, and we would not let the lack of a watermaker keep us from cruising.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt denne tråden med stor interesse.

Jeg må si at jeg er veldig usikker på hva som blir valget mitt, dvs om jeg investerer i WM (watermaker) eller ei.

Det er tre ting jeg må avklare.

Det første er behovet. Jeg kan godt tenke meg å ha så mye ferskvann ombord at jeg kan koble dette til toilettene for å forebygge urinsteindannelse en gang for alle. Det vil også være fint å ha så stor tilgang på ferskvann at jeg kan spyle båten etter at den er nedsølt av saltvann i kraftig sjø.

Det andre er en oversikt over aktuelle WM systemer. Jeg kan ingen ting om fordeler og ulemper med forskjellige aktuelle enheter.

Det tredje er vedlikeholdssystemene. Jeg seiler sammenhengende 7 uker om sommeren. I tillegg er jeg hyppig i båten 2 - 3 uker forut for hovedseilasen og omlag 4 uker etter seilasen, dvs. omlag 14 uker sammenhengende bruk av båten. Så langt jeg kan se av innleggene her på BP er det Catlina som har mye erfaring med WM. Jeg traff en seiler på Anholt i sommer med en Fantasi 44 seilbåt (du verden for et smykke). Han hadde WM men benyttet det ikke. Jeg har forståelse for innlegget til Ebonita og skal reflektere mye over dette.

En faktor for oss er at vi ferdes mye i deler av Danmark hvor det er mye kalk i vannet, noe som gir kalkavleiringer i ledningssystemet. Nå kan dette fjernes relativt enkelt med eddik. Men som sagt: jeg er i tenkeboksen. Vi har mye uutnyttet plass ombord (i flere avlukkede områder av båten er det faktisk plass til å ligge og sove), så akkurat den saken bekymrer meg ikke så mye.

Link to post
Share on other sites

Det første er behovet. Jeg kan godt tenke meg å ha så mye ferskvann ombord at jeg kan koble dette til toilettene for å forebygge urinsteindannelse en gang for alle.

Hei roaldby

Du kommer ikke til å bli kvitt urinsteindannelse ved å bruke fw. på toalettet.Skal du bli kvitt dette, må du slutte å urinere i toalettet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Interessant å lese om amerikanerens erfaring på innlegg # 16. Det virker som han mildest talt var overforsiktig. Hvis han seiler i varmere strøk er det ofte helt andre vekstforhold for organismer i vannet.Olje er ikke noe problem ,vanninntakene er stort sett langt under vannlinjen og oljen flyter som kjent på overflaten. Jeg følger instruksene til punkt og prikke og vedlikeholdet er minimalt. Dessalator sine watermakere har den smarte fidus at hver gang du stenger watermakeren flusher den automatisk systemet i 2 minutter med det sist produserte vannet. Jeg skifter 5my filteret en gang i sesongen.Det er et standard vannfilter som koster ca kr 100. En dose kjemikalie til langtidskonservering ca kr 80. Det er alt. Har seilt ca 8000 NM med denne watermakeren og fyller sjelden marinavann.I Danmark er det mye kalk i vannet og i Sverige er det dyrt og dårlig betalingsvann mange steder,i Norge er de fleste vannanlegg stengt i vintersesongen. Båtsesongen er sterkt utvidet så lenge jeg lager mitt eget vann.

Har også hørt at det kommer et EU direktiv som forbyr flushing av toaletter med saltvann fordi dette sinker nedbrytingsprosessen av skiten hvis den går inn på tank, går skiten direkte ut spiller det ingen rolle,men det er et tidsspørsmål før det bli forbudt..

Link to post
Share on other sites

Har også hørt at det kommer et EU direktiv som forbyr flushing av toaletter med saltvann fordi dette sinker nedbrytingsprosessen av skiten hvis den går inn på tank, går skiten direkte ut spiller det ingen rolle,men det er et tidsspørsmål før det bli forbudt..

 

???? Denne har jeg ikke hørt - har du noe konkret skriv?

Skulle tro at nedbrytnings-prosessen ville bli den samme om "skiten" går via en tank eller direkte ut. :smiley:

Dette går også imot det som "US coast guard" praktiserer - der skal all sewage kloreres før den går overbord -etter treatment unit.

Redigert av flex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare "bryggeprat",men vedkommende som hadde opplysningene påstod hårdnakket at det var tilfelle.. At saltvannet virker konserverende på innholdet i tanken er vel ingen nyhet? Den naturlige nedbrytingsprosessen bør komme i gang så fort som mulig. De færreste lystbåter har noen "sewage treatment" Meningen på sikt er nok at lystbåttanker skal tømmes i landbaserte anlegg.Da passer det dårlig med saltvannsinnblanding.

Link to post
Share on other sites

I Danmark er det mye kalk i vannet og i Sverige er det dyrt og dårlig betalingsvann mange steder,i Norge er de fleste vannanlegg stengt i vintersesongen.

Hvor har du varit da i Sverige, kan ikke huske jeg har betalt for vann noenstans......

 

i vartfall ikke synligt........i Tyskland däremot har jeg betalt for vann!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...