Jump to content

Når er barn store nok til oppblåsbar redningsvest?


Bergen

Recommended Posts

Eldstejenten er i ferd med å passere 30 kg og må derfor få ny redningsvest. Hun er straks 9 år, relativt svømmedyktig (har tatt 200m merket) og vi praktisere bruk av rednigsvest i båt hele tiden med mindre en oppholder seg i cabinen. Jeg vurdere å gi henne en vest av typen automatisk oppblåsbar.

Hva er erfaringene fra andre. Er 9 år en passende alder for overgang til slik vest?

Link to post
Share on other sites

Eldstejenten er i ferd med å passere 30 kg og må derfor få ny redningsvest. Hun er straks 9 år, relativt svømmedyktig (har tatt 200m merket) og vi praktisere bruk av rednigsvest i båt hele tiden med mindre en oppholder seg i cabinen. Jeg vurdere å gi henne en vest av typen automatisk oppblåsbar.

Hva er erfaringene fra andre. Er 9 år en passende alder for overgang til slik vest?

 

Jeg holdt på å kjøpe ifjor til vår datter. Fikk bekjed på Baltic standen at de burde veie over 40 kg. Hun bruker nå en vanlig vest. Har kjøpt den inn men brukes til gjester forløpig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det en må huske er at en oppblåsbar vest er et teknisk produkt og som sådan skal det ha ettersyn, minst en gang hvert år. Det som er viktig er at når vesten har blitt blåst opp en gang, må det skiftes deler for at den skal blåse seg opp neste gang.

Det som hadde skjedd for noen år siden da slike vester fikk ufortjent mye negativ omtale fordi et barn falt i vannet uten at vesten blåste seg opp var at kullsyrepatronen var punktert.

Derfor er det viktig at de som har slike vester vet at patronene må byttes hver gang de har blitt "brukt". Når alt dette er sagt, kan jeg bare anbefale slike vester, fordi de er komfortable å bruke og det gjør det svært enkelt å bruke slike vester.

Link to post
Share on other sites

Vi skulle kjøpe en slik "vest" til jenta på 7, men fikk beskjed på butikken at de (Baltic) var trukket tilbake. Altså de for barn. Grunn?

Vi ville ha den der kragen, fordi vi mente at det ville bli alt for varmt og omstendig "å bo" i en vanlig redningsvest.

Ble anbefalt å kjøpe en kajakvest istedenfor. Så da gjorde vi det. Den er ganske lett og ser ut til å funke å ha på. Så får vi se når det blir sommer og varmt.

Når barnet er ved bevissthet og går i vannet, er den helt grei. Skal vi ut i ruskevær, får hun på vanlig ordentlig redningsvest, sele og line.

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut for at vi bør vente noen år til før overgang til oppblåsbar type ...

Personlig er jeg negativ til oppblåsbare vester uansett alder. Det eneste unntaket er når alternativet er "ingen vest" overhodet. Barn leker i båt og i annen sammenheng på/ved sjøen og da blir det fort behov for en erstatning når patronene har løst seg ut. Man kan heller aldri være 100% sikker på at de fungerer når man har behov for det (alder/irring, dårlig tetting, feil-produksjon, fyskisk skadede patroner/utløser, etc.).

 

Våre barn fikk seilervest (uten krage) fra de var i svømmedyktig alder. Disse finnes i spenstige farger og også med motiver som fenger både gutter og jenter samtidig som de er relativt behagelige å ha på. Totalt syntes jeg dette er et akseptabelt kompromiss i forhold til sikkerhet og komfort og de kan brukes aktivt som flyteplagg.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er kanskje at far IKKE har oppblåsbar vest! Hvis avkommet faller overbord under fart, er nok ryggmargsrefleksen stilt inn slik at han (far) hopper på sjøen tvert. Hvis da vesten hans blåser seg opp er han ikke til mye hjelp. Kanskje satt litt på spissen? Jeg har ikke barn, og har ingen egen erfaring med dette. Men brutter påstod den gang han var nybakt far at dette var en reel mulighet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Selv om jentungen altså ikke nå får slik vest er jeg personlig ikke i tvil om at oppblåsbar er å foretrekke med bakgrunn i at de er så mye lettere å mere bekvem å ha på seg og med dette blir de brukt . At det er fare for å ta på seg en vest som er utløst anser jeg som lite sannsynlig. Å sjekke salttabeletten og veie patronen er heller ikke veldig omfattende å gjøre en gang i året (selv om jeg kansje slurver litt her :blush: )

 

 

At den ikke er egnet for lek/bading i vannet blir jo en selvfølge og dette er nok et argument for at driftskostnadene på en barnevest kan bli omfattende.

 

Angående flytevest som jeg helt klart ser som et fornuftig alternativ til min datter, tilfredstiller disse kravene til redningvester ombord eller må jeg da ha dette i tillegg :confused:

Link to post
Share on other sites

Juridisk holder det med flytevest/seilvest og det er vel greit i fjorder hvor man minsten kan holde seg stabil i vannet med hendene, men hvis du også ferdes i værutsatte områder eller høst og vår med kaldt vann ville jeg nok anbefalt en skikkelig redningvest hvor man har hode over vann selv om bølgene er store eller man blir bevistløs i kaldt vann.

 

Selv har jeg faktisk seilvester til hele familien når vi er i Oslo og redningvester til alle når vi er i samme båt ved hytta i havgapet. Heldigvis har jeg dog ingen erfaring med å mise barn over bord....foreløpig...

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har både oppblåsbar vest og seilervest. Jeg synes faktisk seilervesten er mye bedre og bruke og bevege seg i.

Synes ikke det er så godt og behagelig å ha en lang stiv pøse rundt halsen... :rolleyes:

 

Jeg tror det er bedre og gi henne en skukkelig seilervest som også kan brukes til bading og lek, samtidlig som den er veldig behagelig og bruke.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det står som alle sier her fra 40 kg på baltic vestene.

 

Men jeg har sett plastimo oppblåsbare vester for barn, med blomster i forskjellige farger og sånt. Relativt små vester. Jeg kan undersøke hva vekt angivelsen på vesten er ,den er nok under 40 kg. men jeg syns da ikke det er så forsvarlig, da håper jeg det er stropp under beina, så den ikke forsvinner over hodet på barna som er små og veier under 40 kg. Hvis den blåses opp, noe den ikke skal gjøre da, får vi håpe.

Link to post
Share on other sites

Flere andre vester...og andre sier 30 kg.

Kva vestar har 30 kg-grense?

 

Eg har same problem som andre. Alle i famlien har oppblåsbare, bortsett frå minstemann på 11. Han er ein tynn "stake" som ennå ikkje har nådd 40 kg. Også han har flytevest (seglarvest) som kan brukast til leik og ombord under gode forhold. Men eg meiner av prinsipp (sjølv om ikkje lova krev det) at heile det faste mannskapet også skal ha ein eller annan form for REDNINGSvest med hovudstøtte. Akkurat no er guttungen i ein "mellomfase". Den gamle tradisjonelle redningsvesten har blitt for liten og han manglar nokre få kilo før han er 40. Sjølvsagt kan eg kjøpa ny tradisjonell redningsvest, men den er mindre behageleg å ha på og i løpet av eit års tid vil han sikkert vera stor nok for oppblåsbar uansett.

 

Eg ser oppblåsbare vestar som eit godt og trygt alternativ, under føresetnad av skikkeleg tilsyn og vedlikehald. Etter mi meining er dei vel så behagelege å bruka som flytevestar, men gir betre trygleik (sidan dei er REDNINGSvestar med hovudstøtte). Hadde det berre vore mogleg å finna ein som passa til ein 11-åring på omlag 35 kg...? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte nye vester til Barna i fjor.

Jeg fikk da opplyst at det ikke lenger gikk på vekt, men på målet rundt brystet ( dette var redningsvester med krage)

Dette høres jo for så vidt fornuftig ut, da en vest som f.eks er beregnet til 20Kg, også vil holde en på 30 kg flytende.

Jeg kjøte 2 ulike størrelser, men de hadde samme oppdrift.

Mener forøvrig at vest som snur personer atumatisk er ett must, selv innaskjærs. Det er jo ikke sikkert at personen som faller i vannet er i stand til å snu seg!

Dersom du f.eks seiler unnavind med 6 kn, genakker og storseil. Hvor lang tid vil du bruke på å starte motor, ta ned genakker og gå tilbake til den personen som ligger i vannet?

Minuttene går fort!

 

Ett kompromiss kan være å ha seilervester e.l til bruke ved havn under lek etc...

Link to post
Share on other sites

Fikk Båtmagasinet i posten i dag. Der lå det et reklamebilag fra Regatta, de har oppblåsbare vester for barn i størrelsen 18-40 kg, med skrittstropp og selefeste.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...