Jeg var en tur innom Marineuseet i går og legger ut noen bilder fra Utstein.

Vandringen fra båthavna i Horten til Marinemuseet langs Hortenkanalen er en opplevelse i seg selv. I går var det svært mange båter som seilte gjennom kanalen.

Tårnet er prektig. Periskopet kan benyttes inne i båten.

Heldigvis er det laget et greit inngangsparti. Forholdene ombord inviterer ikke akkurat til rullestol - så det er forståelig at inngangspartiet bare har trapper.

Her er ror og propell.

Her er nærbilde av de profilene som ble slipt i propellen for å hindre ressonans ved visse turtall. Jeg var så heldig å treffe idealiseten Bjørn Erik Strønen på Marinemuseet. Han tjenestegjorde som elektriker på ubåtene i en 10-års periode, hvorav 5 år i aktiv tjeneste ombord. Han har forfattet heftet "Kobbenklasse undervannsbåt 1964 - 2002". Han er nå i ferd med å lese gjennom manus til 100-års ubåt historie i Norge som utkommer neste år til 100 års jubileet. Han var et levende leksikon i forhold til ubåtene og livet ombord.

Her er nærbildet av de passive sonaren omkring baugen (plastplate ga gjenskinn). I bakkant av tårnet er tilsvarende passive sonar som dekker 180 grader akterut.

Det er et imponerende antall rørgater omkring i ubåten. Disse går forover til bl.a. torpedorør.

Mannskapet må ha hatt det trangt når de har ventet. Jeg antar at venteperiodene kunne bli mange og lange.

Kokken har ikke hatt alt for stor plass.

Kapteinens lugar.

Kartbordet med inntegnet kurs og kursretninger.

Ikke alt for avansert for de daglige sentrale opplysninger - men det virket sikkert.

Trolig siderormannens posisjon ?

Et betydelig antall elektriske tavler gir opplysning om strømsystemet ombord. Jeg har glemt hvor ofte syrevekt ble avlest ombord. Jeg har heller ikke sett hvordan man rent fysisk kobler ut battericeller som ikke er tilfredsstillende.

Her er overvåking av temperatur på begge diselmotorer.

Her er aktre del av ubåten. Jeg antar at det her har vært nødsystemer for styring. Jeg forstod ellers på Strønen at denne type ubåt maksimalt kunne være neddykket i 100 timer. Jeg forstod det også slik at da kvinner kom ombord i ubåtene ble de forlenget med 1 1/2 meter, noe som bl.a. tillot større ferskvannstanker og en dusj. I Utstein skjedde vel ansikts- og håndvask med saltvann? Lurer på hvordan det har vært å foreta "kroppsvask" med saltvann i en tre ukers periode?