Jump to content

U-båter i Den Norske Marinen og de som tjenestegjorde der.


VannTro

Recommended Posts

Det onrange røret er vel BIBS( bildt in breathing system), ved gass eller det at båten blir fylt med vann så kopler man seg til disse uttakene. Når jeg ser på de bildene som er lagt ut av Springeren så kan ikke det være en kobben klasse, kobben hadde en hoved el-motor, denne ser ut til å ha to. Hvis jeg ikke husker helt feil så var kobben utsryt med Tyske MTU motorer, Springeren har B&W i fra København.Se også bilder i innlegg 2.

 

 

Mykje av det vi ser på bilda til roaldbj kjenner eg igenn, så det er nok Kobbbenklassen, Men der er eindel endringar.

 

Kobbenklassen var uytstyrt md 2 stk 12cyl. V motorer. Maybak Mercedes dieselmotorer Ytelsen huskr eg ikkje.

 

Når det gjeld E-motoren så var det eit statorhus. Men det var to "anker" som stod etter kvarandre på same akslig.

 

Den totale ytelsen på E-motoren var om eg ikkje husker feil 1500HK

Link to post
Share on other sites

Har set gjennom bilda til roaldbj engang til. Mykje er svært likt Kobbenklassen Men eg stusser litt når eg ser torpedorøra. Meinar vi hadde 8 på Kobben, men ser berre 4 på Springaren. På siste bilde ser det ut som der er 2 propeller alså 2 E-motorer som Wicma skriv.

 

Meiner å huske att danskene hadde en u-båt med navnet Springaren då eg var inne midten på 60 tallet.

 

Kan det væra den? Sjølv om mykje av det vi ser er svært likt Kobben.

Link to post
Share on other sites

springeren20juli2009a.jpg

Jeg beklager at jeg har rotet det hele så mye til.

Hadde jeg kunnet lese burde jeg ha sett dette tidligere. Det står mange steder omkring ubåten.

Springeren hadde i sin tid dansk rekord med 29 neddykkede døgn.

 

springeren20juli2009b.jpg

Eksteriørbilde av baugen. Antar at torpedolukene i skroget og forran rørene både kunne åpnes manuelt og hydraulisk?

 

springeren20juli2009c.jpg

Dette er "startstedet" for BIBS (dersom det er korrekt vurdert).

Det er ett system i bakre 1/3 del av båten og et annet i fremre 1/3 av båten. Jeg kunne ikke se noe slikt system i hoveddelen /kommandosentralen.

 

springeren20juli2009d.jpg

Jeg merket meg at denne ubåten har en såkalt oksygengenerator.

 

springeren20juli2009e.jpg

Jeg lurer litt på hva som er virkemåten til denne generatoren.

Har også masse andre detaljbilder fra ubåten - men de får vel vente til senere.

Link to post
Share on other sites

Kikker man på side en i denne tråden, og sammenligner med de bildene som roaldbj har lagt ut av Springeren så er ikke de båtene like.

på første siden er det et godt bilde tatt akten i fra som viser at kobben kun har en fremdriftsmotor. sammenligner man torpedorommene så er de heller ikke like. Bauen på kobben klassen er rundet, mens bilde av Springeren viser en spiss bau.

Link to post
Share on other sites

springeren20juli2009c.jpg

Dette er "startstedet" for BIBS (dersom det er korrekt vurdert).

Det er ett system i bakre 1/3 del av båten og et annet i fremre 1/3 av båten. Jeg kunne ikke se noe slikt system i hoveddelen /kommandosentralen.

 

Bibs har sin start i trykkluft flasker, slik var det på kobben klassen. Det ble brukt hvis luften inne i båten ikke kunne pustes inn, eller båten var fylt med vann. Disse flaskene ble innspisert når båten kom til land. Kan ikke huske om de fylte disse flaskene med båtens kompressor eller om de ble fylt når båten kom til land.

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd. Tjenestegjorde selv på kobben-klassen (Skolpen på 90-tallet). Skal prøve å komme med litt mer informasjon. Batteriene ble aldri tappet helt. Dette kan skade batteriene, blant annet pga. ompolarisering. Batteriene ble heller aldri "kokt", ihvrtfall ikke med vitende vilje. Jeg klarte å gjøre det på noen celler når vi lå til land og kjørte årsrutine? Jeg hadde det litt travelt og fikk de i ladebua til å lade vel hardt, hydrogenalarmen gikk, og da fikk jeg fart på meg. Jeg fikk skrudd på full gass på avtrekksviften, stengte alle ventiler rundt om i båten (slik at ventilasjonen ikke skulle dra "falsk" luft), ringte opp og la ut lading, og satte meg foran hydrogenmåleren og ventet. Mener alarmen gikk på 2 % og nivået fortsatte å stige (tror vi lærte at på 4,5% var det selvantennelig), det kom opp i 3 % før det begynte å synke igjen. Da ver jeg rimelig lettet:) Batteritanken måtte uansett grundig rengjøres etterpå, og jeg var ikke så høy i hatten. Husker ubåt-tiden som en kjempefin tid, som mange har påpekt var det en sammensveiset gjeng, hvor befal og menig ikke gjaldt på "fritiden". Husker godt at vi måtte lære hele luftsystemet utenat, og at alle ventilrattene hadde forskjellig utforming, for å kunne kjenne de igjen i mørket.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ser nu på en reprise på tv om 100'års jubileumet til den Norske ubåtflåten.

Fikk et lite glimt av da vi på KNM Tana fant KNM Uredd.

Vi fant denne på ca. 100 mt. dybde ved hjelp av vår trådstyrte miniubåt (Pluto var den døpt).

Der var en del dramatikk rundt dette da denne surret seg inn i bardunene til ubåten og at været ble veldigt dårligt da gutta i gummien skulle ombord igjen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en på http://ww2germanmilitaria.com. Der skal selger ha 600$. I følge http://uboat.net/men/decorations/badge.htm så måtte man ha 2 krigspatruljer bak seg for å få utmerkelsen. De har listet 347 offiserer som har mottatt denne (kan sikkert ha vært noen flere). Og noen av disse igjen ble jo på et senere tidspunkt senket med "all hands lost". Så mange av medaljene er det ikke igjen.

Link to post
Share on other sites

Wow kul tråd

 

Og en del skrekk og gru, tenker tilbake på genaratorsjau, generatorne lå bak motorne og der var det trangt....

Måtte være litt slangemenneske da :-) Og torpedosjau, etter fyring av torpedo skikkelig grisejobb....

Klarte faktisk å snu inne i torpedorøret. gikk inn med hodet først og kom ut med hodet :-) ble noen veddemål etter det :-)

Verste drittjobben var batterisjauet med fylling av vann og vask av batteritoppene, å ligge på en liten vogn time etter time var noe eget ja...

Men mange gode minner og da :-)

Link to post
Share on other sites

......Verste drittjobben var batterisjauet med fylling av vann og vask av batteritoppene, å ligge på en liten vogn time etter time var noe eget ja...

Men mange gode minner og da :-)

 

Ble ikke det meste av den jobben utført av gutta på på pussestua på Haakonsvern eller de menige landbaserte elektrikerne på Ramfjordnes inn for Tromsø ????

Link to post
Share on other sites

.. tenker tilbake på genaratorsjau, generatorne lå bak motorne og der var det trangt....

Måtte være litt slangemenneske da :-) Og torpedosjau, etter fyring av torpedo skikkelig grisejobb....

Jeg var 2. elektriker på Uthaug og senere 1. elektriker på Utsira. Alt vedlikeholdsarbeid på kobbenklassen ble utført av verkstedpersonell, enten i Ubåtbunkeren på Laksevåg eller på Mjellem & Karlsen Verft i Solheimsviken (noe ble også utført på Ramfjordnes). Når vi kom inn til Bergen for vedlikehold, gikk mannskapet på land og dro hjem, mens verkstedfolkene overtok båten. Unntaket var når båten var operativ og lå på Haakonsvern. Da gikk vi vakter ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Kaster litt liv i denne igjen.

Morro å se at tråden fanger interesse og at så mange av dere kan "mimmre" fra da dere tjenestegjorde på U-båt.

Om noen skal på langtur i sommer hadde det vært morro å sett noen bilder av U 995, ex KNM Kaura som i dag står som museums undervannsbåt ved marineminnes-merket på Laboe i Kiel.

Min gode nabo var i flere år kaptein på denne. Det har vært mange gode historier å få servert "over gjerdet" når jeg nevner U-båter. Det hadde vært veldig morro å vist han noen bilder av "båten hans" om noen var i Kiel og tok litt bilder som kunne postes i denne tråden.

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

kjempetråd!

jeg var sonaroperatør på Sklinna fra 76-77 og missa årsmerket med en uke !

på den tiden hadde de råd til skikkelig kjøring og der det ikke var baser bodde vi på hotell

noen lurte på prisen på torpedoene og såvidt jeg husker kostet en øvelsestorpedo dengang 750K og en live 1200K!

opplevde 1,5 måned i sjøen med å angripe konvoier utenfor danmark i forb. med natoøvelse

til slutt var vi så cocky at vi gikk inn i fullt solskinn uten at de så oss!

på vei til Wilhelmshafen oppdaget jeg en russisk atom ubåt som skygget oss nedover

ellers hadde vi et fjortendagers tokt på 72grader nord neddykket på 183 meter med 3 grader forover helling for at Straza kunne lokalisere russiske sonarbøyer som var forankret på bunnen

disse tracket all skipstrafikk og rapporte tilbake til Murmansk der de analyserte signalene

12 dagen sprakk periskop pakningen og vi tok nødoppstigning: full pinne max grader stigning og slapp uft fra flaskene og inn i oppstigningstankene..det var DRAMA!

masse kule minner om god mat og masse party og spenning

mvh

Leif

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Artig tråd som jeg har komentert før! Virker som om mange båtinteresserte har hatt fine år i den norske Marine! Selv ver jeg på Hauk klasse MTB, men tror jeg er en av få som har sykla på dekket til en Ula klasse Ubåt hehe. Minnes tida i Marinen som veldig interessant og lærerikt ikke minst. det meste av navigasjon og sjømanskap har ihvertfal jeg lært der. Rekner med tidene har forandra seg lit i dem sista åra og nå er jo alt hightech, men midlene kansje blitt dårigere tatt i betraktning av utviklinga..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei.

 

Er det noe finnes tysk ubåt museum i Norge? Imponert på tysk ubåt under krigen.

 

At-le :blush:

 

 

Kort start:

 

Den nærmeste tyske ubåten tror jeg er U995 (Typ VII) som faktisk har vært i norsk tjeneste sammen med 4 eller 5 andre av samme type. Historien om disse er å finne på Marinemuseet i Horten.

 

For de som kaster blikket mot øst ved innseilingen til Kiel står U995 utstilt på land or det er mulig å besøke den på samme måte som den i Horten.

 

Det er et minnesmerke over tyske falne ubåtmannskap i Laboe der ubåten ligger. Minnesmerket er nokså diskret selvsagt. ca 30 000 tyske ubåtmanskaper mistet livet under krigen. Minnesmerket ligger nærmest under bakken men minnesmerket er formet som et ubåttårn i murstein egentlig et utsiktspunkt.

 

Forøvring, fenomenale sandstrender hele veien helt til Finland?

 

Filmklipp både uten- og innenfra U995 mm: http://youtu.be/8FpS48p3KOk

 

Her er 995 sin historie:

 

 

At the end of the war on 8 May 1945 she was stricken at TrondheimNorway. She was surrendered to the British [1] and then transferred to Norwegian ownership in October 1948. In December 1952 U995 became the Norwegian submarine Kaura and in 1965 she was stricken from service by the Royal Norwegian Navy. She then was offered to the German government for the ceremonial price of one Deutsche Mark. The offer was turned down; but the Boat was saved by the German Navy League, DMB, where she became a museum ship at Laboe Naval Memorial in October 1971.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-995

 

U995_2004_1.jpg

 

 

 

 

Laboe Denkmal:

 

Ehrenmal_Laboe-01.jpg

 

 

I Bremerhafen ligger den mest moderne ubåten tyskerene bygde under 2 verdenskrig Uboot Wilhelm Bauer Type XXI. Den var beregnet utstyr med hydrogenmotor og skulle kunne være neddykket i 3 måneder. Forøvrig ubevæpnet utenom torpedoer. 

Den virker utrolig moderne og for et utrent øye ser det ikke ut til å være stor forskjell på den i Horten og denne med unntak av elektronikkens utvikling. Den hadde også remdrevet "smygdrift" dvs små elektromotorer som drev propellakslingene via reimer (mange) for sakte og stille framdrift.

Det er sjøfartsmuseum der ubåten ligger. mye annet interessant å se og.

 

 

Wilhelm Bauer (originally designated U-2540) is a Type XXI U-boat of Nazi Germany's Kriegsmarine, completed shortly before the end of World War II. It was scuttled at the end of the war, having never gone on patrol. In 1957, it was raised from the seabed off Flensburg Firth and recommissioned in the West-German Bundesmarine in 1960. Finally decommissioned in 1980, it is the only floating example of a XXI U-boat.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_Wilhelm_Bauer

 

800px-U-Boot_Typ_XXI_U-2540_%28%22Wilhel

 

 

 

Skal ikke påstå at U461 i Peenemunde er rosinen i pølsa - det er den definitivt ikke men det er første og eneste gangen jeg har vært inne i en russisk ubåt og den er et utstilt museum man kan besøke.

Det jeg vil si er at jeg aldri har vært inne i en trangere ubåt og jeg tror ikke at det var mulig å stå oppreist noe sted med unntak av i "grisebingen"

Dårligere håntverk enn i denne tror jeg man skal lete lenge etter.

 

 

Das Unterseeboot U-461 gehört zum sowjetischen Projekt 651. Es ist 85,9 m lang und verdrängt getaucht 4.127 t. Heute ist es ein Museum in der Museumslandschaft Peenemünde auf Usedom und kann zu unterschiedlichen Zeiten besichtigt werden.

Als Waffe gegen US-Flugzeugträger-Kampfgruppen entwickelt, wurde das Boot Anfang der 1960er-Jahre gebaut und 1965 unter der Bezeichnung K-24 in Dienst gestellt, später in B-124 umbenannt. Das diesel-elektrisch angetriebene U-Boot war auf seinen Übungs- und Patrouillenfahrten im Nordatlantik mit vier Marschflugkörpern und Torpedos unterwegs. Zum Abfeuern dieser Waffen musste das U-Boot auftauchen.

Seit 1988 im Reservestatus, wurde das U-Boot 1991 außer Dienst gestellt. 1998 brachten zwei Schlepper das in U-461 umbenannte Boot nach Peenemünde.

 

dsc02835.jpg?w=700&h=

 

1156670607.jpg

 

 

 

 

Peenemunde er jo kjent for utviklingen av V1 missilet og V2 rakettene og når en først er der er det vel verdt å stikke innom museet for disse. Det er vegg i vegg. Det er og en utstilling av russiske fly og helikoptere i Øst-Tysk tjeneste på samme sted.

 

u-boot-museum-peenemunde.jpg

 

flugpl01.jpg

 

filmklipp fre Peenemunde: Ubåt/jager/fly/helikopter/v2 mm

 

 

Det finnes en egen utstilling om Filmen Das Boot i Bavaria Filmstadt i Munchen der filmen ble spilt inn. Forute "røret" - innerskroget som var rekonstruert og montert på en hydraulisk jigg finnes det en mengde rekvisitter og annet interessant. Men BF er mye mer enn dette og verdt et besøk om man er på de kanter.

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

 

I Bremerhafen ligger den mest moderne ubåten tyskerene bygde under 2 verdenskrig Uboot Wilhelm Bauer Type XXI. Den var beregnet utstyr med hydrogenmotor og skulle kunne være neddykket i 3 måneder. Forøvrig ubevæpnet utenom torpedoer. 

Den virker utrolig moderne og for et utrent øye ser det ikke ut til å være stor forskjell på den i Horten og denne med unntak av elektronikkens utvikling. Den hadde også remdrevet "smygdrift" dvs små elektromotorer som drev propellakslingene via reimer (mange) for sakte og stille framdrift.

Det er sjøfartsmuseum der ubåten ligger. mye annet interessant å se og.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_Wilhelm_Bauer

 

800px-U-Boot_Typ_XXI_U-2540_%28%22Wilhel

 

 

 

 

 

 

den 5 mai 1945.....alltså de siste dagene av krigen fikk alle tyske ubåter ett telegram med høyeste kryptering;

att gå mot Norge................   untatt båter i tyske og danske havner og båter sør Latitud 5510 Nord, de skulle

utføre 'Regenbogen', dvs gå ut på dypt vann o senke båten.

 

så samme dag går U3503 (en klasse XXI) og 3 andre båter fra Helsingør mot Norge......

en bit opp i Kategatt blir hun attakert av fly ........og søker seg inn mot Gøteborgs skjærgård,

der svenske marinen prøver o få han o gi seg !

 

men han vill ikke gi seg, til tross for att krigen er tapt.....så han skyter ut torpedene og dumper førrråden,

og sen så senker han båten innenfor Vinga på 18m dyp.

 

året etter lyfter svenske marinen båten, får den inn i Gøtaverkens flytedokke........

 

og dissikerer båten inn i minste detalje.......da dette er det seneste og moderneste i ubåtsverden !

 

og på så vis monteres bla snorkeln over i en svensk ubåt.

 

U3503%20i%20flytdocka.jpg

 

U3503 i Gøtaverkens dokk

 

Dk%20snorkelprov%201948.jpg

 

her er snorkeln fra U3503 montert på svenske ubåten Draken

 

 

mer detaljer her 

http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=11626&hilit=vinga&sid=86f90a8ddf7ec0e34f55f34e115dcf73

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Interessant. Ble denne XXI hugget opp eller finnes den fortsatt i Sverige?

 

Jeg har et filmopptak fra innsiden på den XXI som ligger i Bremerhafen og som jeg vil prøve å få lagt ut på YT senere.

XXI var en kraftig forbedring fra VIIc som ligger i Kielfjorden og det er lett å se ved samenligning ikke minst er det relativt sett mye mer romslig i XXI.

De tekniske løsningene ikke minst batteriteknikken virker veldig oppgradert og for min del (elektro og mekanisk ingeniør bakgrunn) virker XXI teknisk veldig lik Kobbenubåten som ligger i Horten med unntak av at XXI er vesentlig større og romsligere.

 

Så langt jeg vet ble XXi aldri satt inn i aktiv tjeneste før krigen sluttet.

Wilhelm Bauer var i et testprogram da krigen sluttet. Den ble og senket av mannskapet ved krigsslutt og senere hevet. 

 

Sammenliknet med  U461, den russiske ubåten fra 1964 og som ligger i Peenemunde så Wilhelm Bauer flere tiår nyere ut innvendig.

 

Litt morsomt å tenke på at at britene hadde knekt de fleste av enigma krypteringskodene som de tyske ubåtene brukte tidlig i krigen så de visste nokså sikkert det meste om ubåtenes bevegelser og instrukser. Ref bla filmen "The Imitation Game" fra 2014.

 

Her er en del bilder fra interiøret på Wilhelm Bauer (ikke min film):  

 

Korreksjon, den ser faktisk mer moderne ut enn Kobben ubåten.....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...