Jump to content

Båthenger og båt, klarer Passaten å da maksvekten?


janrob

Recommended Posts

Hei!

 

Etter å ha solgt min 16 fot askeladden med dertil henger (etter noen års bruk), har jeg nå kjøpt større båt. 900 kg + ca. 150 kg motor er minstevekt. Bilen er en passat stv. 130 hk tdi 4-motion. Hengeren er ikke kjøpt, men blir vel en egenvekt på mellom 350 og 500 kg. Tillatt totalvekt på bil er 1700 kg, og jeg havner nok på mellom 1600 og 1700 kg med båt og henger.

 

Noen som har erfaring på om dette i det hele tatt vil fungere? Eller blir jeg stående uten å komme opp på en del av de middels bratte slippene (og brattere)?

 

Har gått helt greit med de 750/800 kg jeg har hatt i min askeladden-periode, men dette er jo fort en dobling av det...

 

Tanker?

 

JanRob

Link to post
Share on other sites

Hengeren er ikke kjøpt, men blir vel en egenvekt på mellom 350 og 500 kg.

 

Hvis mulig så hold deg til en henger på maks 350kg for ellers kommer det omreg.avgift ved et eventuelt salg og det er dyrt, svinedyrt! Kan du si noe om hva slags båt/motor du har for 900 kg båt høres mye ut for en motor på 150kg? Min ekvipasje båt/motor/henger veier rundt 1250/1300kg og det er helt kurant å håndtere, men siden jeg har en helt annen bil enn deg så kan jeg ikke kommentere ditt spørsmål nærmere enn dette.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Datra mi har en Nordan 610 med henger ble totalvekten ca 1700 kg jeg brukte en Golf 2,0L four motion på 140 hk som jeg har. Den dro dette uten problem det var nesten så jeg ikke merket båten da jeg dro den fra Oslo til Moelv det eneste var Skedsmobakken og Rudshøgdabakken hvor jeg girte ned en gang.

Mvh DWC

Link to post
Share on other sites

Maks tilatt totalvekt på bilen mener jeg er oppunder 2200 kg. Dermed kan ikke hengerens tilatte totalvekt overstige 1300 kg.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hæ, 1300kg ?? på en såpass sterk bil med 4x4 ??

 

Det "vanlige" er jo at biler kan trekke nært opptil bilens egenvekt, noen biler trekker ofte mer også.

 

1300kg tror jeg er feil. 1800-1900kg kanskje. Men det vil jo uansett fremgå av vognkortet, hvis det sitter tilhengerfeste montert pr i dag :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Maks tilatt totalvekt på bilen mener jeg er oppunder 2200 kg. Dermed kan ikke hengerens tilatte totalvekt overstige 1300 kg.

 

Men så er vi inne på det vanlige kjøret :wink: ... Kan man, kan man ikke? Dengang jeg tok lappen, 14.04.92, kunne jeg kjøre bil og henger inntil 3500 kg, der hengeren ikke måtte være tyngre enn bilen og de to til sammen ikke over 3500 kg. Altså, jeg kunne da kjøre min Caravelle 2,5 TDi som har egenvekt på 1885 kg pluss hengeren jeg nå har. Den har totalvekt 1500 kg, det blir 3385 til sammen, altså under 3500 kg. Men så fant noen "glupe" hoder ut at de skulle forandre bittelitt på regelverket. Og gjøre det slik at det var bilens totalvekt som skulle gjelde sammen med hengerens vekt. Og siden at Caravellen har totalvekt på 2700 kg, kan jeg da bare med vanlig B-førerkort trekke 800 kg lovlig, men med BE-førerkort kan jeg trekke de 2000 kg bilen står oppgitt med i vognkortet.

 

Men, bilen din har nok ingen problemer med å trekke den vekta du nevner. Kan kanskje være litt tungt hvis du skal opp en bratt rampe. Du har 130 hk, jeg har 102 i Caravellen, og merket knapt båten min bakpå. Den er oppgitt til 900 kg, motor 214 kg og hengeren veier 340 kg. Da kan jeg ha 46 liter bensin på tanken, lovlig :wink: ...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Tillatt totalvekt på bilen er 1700 kg. Det har jeg sjekket. Og jeg har BE, så det er ikke noe problem. Det er bratte slipp'er jeg er redd for. Dog litt mindre redd nå :)

 

Har lest litt henger-tråder her inne, men ingen med klar konklusjon på hva som er best. Båten er jo 21 fot, så spørsmålet, i tillegg til slipp-problematikken, er om jeg bør eller ikke bør gå for boogie, samt hvilke modeller som er "best" - jmf. at jeg pr. nå planlegger å ha båten på henger - dermed blir det mye kjøring og ut og inn...

 

Mouche: Båten er en OceanMaster 620 på 900 kg, og motoren er en Suzuki 140 hk firetakter, mener jeg fant ut at motoren veier 190 kg ja.

 

JR

Link to post
Share on other sites

Har du 4x4 er det ingen slipp med fast dekke du ikke kommer opp av, ta det helt rolig. Jeg har flere biler med 4x4 og har ALDRI hatt problemer med å komme opp, ikke der det er sand heller. Har også rygge ned til sjøkant og strender, men da bør man være litt obs uansett.

 

Jeg har en Toyota med 4x4 og en Chevrolet Suburban til å trekke med.

 

Bruttern trakk opp båten sin på slippen i Sandvika, båten hans og henger er nesten 3000kg. Og der er det sand og betong, og bratt. Mange som sliter der, spes med forhjulstrekk.

 

Brutter dro båten sin rett opp uten noen problemer i det hele tatt. Han trekker med en Ford Exursion, også 4wd.

 

Så du kan ta det helt kuli, holder kløtsjen kommer du lettere opp en du tror :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg har nesehjul på min henger og det er utrolig praktisk. Da kan jeg trille båten/henger dit jeg vil når den ikke er på bilen :)

 

Hengeren til brutter er vel over 8 meter lang, selvsagt boggi, og veier ca 650kg. Den er IKKE lett å flytte på uten bil. Står båten på er det selvsagt umulig å flytte den for hånd :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Askeladden 525 Exell med 90hk. Dette veide med full tank i båten 980 kg. Dette dro jeg med Volvo V50 Diesel og senere Passat 130TDI uten 4 motion. Begge biler med manuell gearkasse. Ikke noe problem selv med meget bratt bakke opp tilhuset, så bratt at jeg måtte ta av skiltplaten bak for ikke å ta nedi i overgangen mellom vei og min oppkjørsel.

 

Dette dro jeg på Denne hengeren.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Brodern - bilene du nevner er jo ganske store og sterke biler da (Suburban / Excursion). Det er ikke helt min passat. Men for all del - dette høres lovende ut!

 

Har vel innfunnet meg med at egenvekten på hengeren blir over 350 kr, og dermed omregistrering hvis jeg kjøper brukt. Sett litt på Finn, men hengerne der ligger jo ute for 25000+, og hvis omreg er i tillegg, er vi jo på nypris med en gang. Latterlig.

 

Har hørt at Svela sine hengere får mye skryt. I så fall b18x som er aktuell. Men den har jo ikke boggie... Vanskelig...

 

JR

Link to post
Share on other sites

Du får Brendrup 8220 B med totalvekt 1500kg også. Da veier hengeren 350kg.

Disse hengerene er utrolge bra ved utsett/opptak grunnet "vuggen" som sitter bakerst. Da få du en lett henger med høyt totalvekt og liten nettovekt. Link :HER

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men husk på totalvekta! Kan du med BE ha mer totalvekt på hengeren enn det som står som tillatt i vognkortet, hvis du ikke overskrider vekta bilen kan trekke? Altså kun har feks totalt med båt og henger 1695 kg på 1700 tillatt vekt selvom hengeren har totalvekt 1800 kg?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Sett på hengere fra TIKI ?

 

Jada, jeg har det, derfor tipset. Hengeren min har akselen langt bak og er veldig stabil etter bilen, den har også ei vugge som gjør det lettere å få båten ut og inn.

 

du trenger ikke boggi på en så lett båt, er min mening da. Finner du en tilhenger med hjulgangen langt bak er den helt suveren etter veien, men du bør ha nesehjul da. Og det blir litt mindre (halvparten faktisk) servicekostnader på hengeren. Tenker da på dekk og bremser etc som jo må byttes av og til :)

 

Men min mening da.

 

Men Toyotaen min er ikke så stor, det er en Tercel. den drar lett opp 1000kg fra slippen den også. 4x4 er helt genialt sånn sett :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Kjetil S - det er aktuell/reell totalvekt som teller, ikke teoretisk. Så så lenge jeg holder meg til 1700 kg, altså innenfor kravene bilen har, er det ok - selv om hengeren i teorien tåler mer.

 

Har hørt at Tiki også er et "billigmerke", som er helt ok for ut til sommeren og inn til vinteren, men som kanskje faller gjennom på kvalitet og brukervennlighet ved mye bruk?

 

JR

Link to post
Share on other sites

Gir meg ikke helt med disse Brendrup henderene. Her kan du flytte på det meste for å tilpasse hengeren til båten. Du kan også trinnløst flytte akslingen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ingen problem å dra en stor tilhenger med hva som helst av biler.

Kunne sikkert dratt trådstarters båt og hengerkombo med Ford Fiesta, hvis det bare var lov.

 

Problemet er bakkestart i båtutsettingsrampa.

 

Et båtfirma her i byen har samme varebil som meg, bare med laveffektsutgaven av samme motor, de har kun 131 hk TDI. :lol:

 

Uansett, de hadde store problemer med å dra båter opp rampa, for..

 

- Når de skulle ta i gang måtte de ha masse turtall, for TDI motorene trekker ikke på 700 rpm, sånn som gamle dieselmotorer gjør.

- Dermed fikk de hjulspinn på forhjula når de slapp ut clutchen.

- Hjulspinn gjorde at 4-motion slo inn, og dermed koblet bakhjulene inn. Brått. (Det er samme type haldexkobling som i trådstarters Passat)

- Og da droppet turtallet under stoppgrensen for TDI motoren, og motoren kveltes. (kommer TDI under et visst turtall så stopper den uansett, og må restartes)

 

Tror de bare bruker pickup'en med lavserie nå, for Transporteren var ubrukelig. (Selv om Transporter 4-motion har lavere utveksling på de tre laveste gearene)

 

 

Men, dette båtfirmaet gjorde jo dette hele tiden, med større båter enn trådstarter..så det går sikkert greit.

Bare husk, at i Passaten din har du mangedobbelt dreiemoment av hva du hadde i den gaamle bilen for 10-15 år siden, men den stakkars clutchen er ikke særlig sterkere.

Clutchen tåler ikke mye sluring med så sterk motor før den brenner opp. (derfor har bilen din momentbegrenser som ikke tillater fullt pådrag med betjent clutchpedal)

 

Du har 130 hk, jeg har 102 i Caravellen, og merket knapt båten min bakpå.

Dette høres rart ut, men jeg her erfart, gjentatte ganger, at en stor henger merkes mer på en personbil enn på en større varebil, selv om personbilen har hatt flere hestekrefter og dieselmotor.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Har hørt at Tiki også er et "billigmerke", som er helt ok for ut til sommeren og inn til vinteren, men som kanskje faller gjennom på kvalitet og brukervennlighet ved mye bruk?

 

JR

 

Vet ikke om jeg er helt enig i den påstanden. Men ja, de prøver å være "billige"

 

Jeg har brukt hengeren min i 2 sesonger, dette blir den tredje. I disse sesongene har jeg brukt den mye, nesten hver helg, og opptil flere ganger hver uke. Jeg har også kjørt langt med den i ferien i fjor.

 

Hengeren er fremdeles som ny, alt funker, ingenting har løsnet eller røket, og ja, den ser ut som den dagen vi hentet den i butikken.

 

Så dårlig er den ihvertfall ikke. Men selvfølgelig, 2 sesonger er ikke all verden, men ingen feil hittil. Og den er genial til opptak og utsetting. Har elektrisk vinsj så jeg slipper den jævlige sveivinga (og det er lettere å ta opp båten alene)

 

Men siderullene bak er for myke og blir "flate" slik har de alltid vært, så de skal jeg bytte ut. Det snakket jeg med TIKI om på messa i år. De rullene bør være litt hardere, om ikke kompakte mente jeg. Flater ruller ruller ikke :)

 

Men ellers er jeg veldig fornøyd

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 99 mod Passat med 1.8 bensinmotor før og hadde ingen problemer med å dra gamlebåten. Der var vel totalvekt på henger/båt på nærmere 2tonn.. Dro den tilogmed opp en betongrampe på tørt og godt føre. Tdi med 4motion eller syncro for den saks skyld skal ikke ha noe slags problem her. Tut å kjør.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...