Jump to content

Båthenger og båt, klarer Passaten å da maksvekten?


janrob

Recommended Posts

Vanntro - har hørt mye dårlig om Brenderup-hengerne.

 

Siden jeg faktisk har i alt tre hengere fra Brenderup, en varehenger og to båthengere, samt hatt to Brenderup hengere tidligere og en Fogelsta (samme eier/produsent) så ble jeg litt nysjerrig på hvilke problemer jeg har? La meg legge til at jeg ifjor/forfjor solgte to Brenderup hengere og en Fogelstahenger som jeg hadde hatt i åtte/ti år og ikke gjort en ting med disse og aldri hatt noen problemer med de!

 

Det jeg ville anbefalt deg er å vurdere å montere en el-vinsj for det veier jo litt det du skal trekke opp på hengeren. Er mye morsommere å se båten komme opp på hengeren helt av seg selv med et lite trykk på en bryter enn å leke vinsjgorilla!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vanntro - har hørt mye dårlig om Brenderup-hengerne. Hva synes du om din x-henger?

 

JR

 

Jeg har ikke noe galt å si om min X-henger. Den var fin å ha hangende bak(med båt på), lett å håndtere med en aksel og nesehjul, ekstremt enkel å få båten sentrert midt på hengeren grunnet "krybba" som sitter bak og styrer båten perfekt, kan leveres med spylesystem for bremser, alle "deler" kan justeres opp/ned/sideveis, hangeren kan trekkes ut/skyves sammen i lengderettning + flytting av aksel.

Kort og godt en super henger jeg ikke hadde noe problem med. Jeg har også en Brendrup varehenger med dobble lemmer. Den fungerer også perfekt og er meget solid. Har også tipp-funksjon som jeg bruker for enklere avlasting av hageavfall etc.

 

Brendrup hengere får beste skussmål av meg i hvert fall.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kan du med BE ha mer totalvekt på hengeren enn det som står som tillatt i vognkortet, hvis du ikke overskrider vekta bilen kan trekke? Altså kun har feks totalt med båt og henger 1695 kg på 1700 tillatt vekt selvom hengeren har totalvekt 1800 kg?

Her ligger vel noe av forskjellen mellom bare B og BE. Med bare B er det summen av tillatt totalvekt på henger og trekkbil som gjelder mht grensen på 3500 kg. Det spiller ingen rolle om summen av båt og henger "bare veier" 1500 kg dersom hengeren er lov å laste opp til eksempelvis 2000 kg.

 

Med BE må man vel fremdeles forholde seg til hva som står stemplet som maks hengervekt i den aktuelle trekkbilens vognkort. "Nærmere 2 tonn" aktuell tilhengervekt på en Passat er vel ikke lov??? Har selv en bil med 230 Hk og egenvekt på 1575 kg. Den har i følge vognkortet ikke lov å trekke tyngre henger enn 1500 kg. Dette vet jeg ikke er spesielt mye da det finnes biler av ca samme størrelse og vekt som har lov å trekke 1700 kg. Men å trekke hengere med aktuell vekt på 2 tonn eller "nesten 2 tonn" på biler med 1400 til 1700 kg egenvekt høres for meg mye ut???

Link to post
Share on other sites

"Nærmere 2 tonn" aktuell tilhengervekt på en Passat er vel ikke lov???

 

For all del.. det var overhodet ikke lovligheten jeg kommenterte på, kun et eksempel på hva bilen kan håndtere.

Jeg gjorde det i forb. med opplag og vil på ingen måte oppfprdre noen til å dra denslags overlast etter veien, det skal jo tross alt kunne stoppes og..

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hode full i surrium... :diving::confused:

 

Hva kan man trekke med lappen B

*fyll ut*

 

 

 

Hva kan man trekke med lappen BE

*fyll ut*

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bratte slipp'er jeg er redd for.

 

Ingen problem å dra en stor tilhenger med hva som helst av biler.

Kunne sikkert dratt trådstarters båt og hengerkombo med Ford Fiesta, hvis det bare var lov.

Problemet er bakkestart i båtutsettingsrampa.

Nettopp. Har selv båt og henger som ligger i grenseland hva som er godkjent å dra med seg. For et par år siden dro jeg opp båten og måtte slure kraftig med clutchen. Gikk bra, men det luktet svidd lang lei. Etter den opplevelsen har jeg nå ordnet med hjelp av en kjenning som har en god gammel Pajero med lavgirserie. Han drar opp båten de første kritiske meterne fra sjøen. Etter det hekter jeg på egen bil. Ingen problem da.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Med klasse B kan du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhengerover 750 kg med klasse B dersom

 

tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

 

Med klasse BE:

Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.

 

Hvilke tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg som du kan trekke med ren klasse B, er omtalt på forrige side: Klasse B (personbil).

 

Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningenei personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt).

Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...