Ian928 Startet 22.Juni.2009 Del på Facebook Startet 22.Juni.2009 (redigert) Vi har vært å kikket på en båt med en 2000 modell Evinrude 115 Ficht. Eier startet opp motor på land med såkalt "brille" for kjøling, og det tok fem-seks forsøk før den startet og fortsatte å gå. Da måtte han også gi gass og ruse opp motoren. Jeg tekte ikke noe over dette da, er jo bare vant til gamle små totaktsmotorer med forgasser, men jeg lurer på om dett er riktig når det er en stor V4 innsprøytningsmotor? Er det på disse motorene som på bil at det skal være bare å vri om nøkkelen og så skal motoren starte og gå pent på tomgang? Må ta med at motoren ikke hadde vært varmkjørt på sjøen i år, men den hadde vært startet en måned før (ifølge eier). Eieren sier også at han pleier å bruke litt startgass når han starter kald motor, dette synes jeg også høres rart ut. Han sier også at det aldri har vært noen problemer av noe slag med motoren, heller ikke med å få start. Kanskje er jeg paranoid? Er det noen med erfaringer med disse motorene spesielt? Redigert 22.Juni.2009 av Ian928 (see edit history) Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Det har aldri vært noen problemer med motoren, bare akkurat den ene gangen du skulle se på den.. Yeah..right, som de sier utaskjærs... Startgass på påhengsmotor.. Se deg om etter en annen motor du, her lukter det feiljusteringer og slapp eier lang vei. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
BAN Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 At han må gi gass er ikke grunn til bekymring. Moderne startsystem kom vel etter 2000? Startgass derimot... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (redigert) ficht = direkteinnsprøytet. Hadde da trodd at den ordnet slikt automagisk...? Når trådstarter nevner startgass, så regner jeg med at det er tomgangsgass på hendelen og ikke startgass på boks han mener... Redigert 22.Juni.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Ian928 Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Takk for svar! Jeg trodde også at han mente startgass på boks! Men det er nok litt pådrag på gassen han mener... Nei da høres det vel greit ut med startprosedyren? En annen ting han nevnte er at propellen har litt for høy stigning, han får maks 5300 omdreininger på full gass, og det skulle visstnok optimalt ha vært ved 5800 omdreininger. Er dette riktig og hvor mye må vi regne med for ny propell? Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (redigert) 1500 - 5000,-- Tør du å handle i utlandet kan du få rimelige stålpropeller. Ett tips kan være her Ebuyersworld Der har jeg handlet selv og det har gått veldig greit. Jeg tenkte også startgass på boks med en gang og det er ikke særlig bra på en totakter. Jeg må også gi litt gass når motor er kald. Dette står i bruksanvisningen. ble litt overrasket over det faktisk da 140 hk jeg hadde startet så lett og uten gass i det hele tatt. Den jeg har nå (Yamaha 130) starter uten frigass men da har jeg nesten tømt batteriet først. Jeg ville også trodd at Ficht systemet styrte dette men jeg må legge til at jeg ikke har erfaring med Ficht maskiner. Ellers er det ikke store forskjellen på "startet for en mnd siden" og "startet for 6 mnd siden". Redigert 22.Juni.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Enig med `Honduras`, her lukter det litt problemer etter min mening. Evinrudes Ficht motorer ble vel aldri noen "vinner" etter det jeg har lest. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Evinrudes Ficht motorer ble vel aldri noen "vinner" etter det jeg har lest. Onde tunger skal ha det til at det var den motoren som fikk salige OMC til å gå bankrot... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Ian928 Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Jeg har søkt om emnet (også på dette forumet) og det er visst store forskjeller på hvilke motorer som hadde problemer. Det ser ut som om 115en ikke hadde så mye problemer men at de større motorene var det mye problemer med. Det er vel alltid et sjansespill å kjøpe gammel påhengsmotor. Kan ta med at nåværende eier kjøpte motoren med "død hjerne" og at denne er skiftet og at han har kjørt ca 50 timer etter dette. Jeg vet ikke om dette slår ut i verken positiv eller negativ retning. Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Kan ta med at nåværende eier kjøpte motoren med "død hjerne" og at denne er skiftet og at han har kjørt ca 50 timer etter dette. Jeg vet ikke om dette slår ut i verken positiv eller negativ retning. Etter det du forteller blir jeg enda mer betenkt. Hvorfor er hjerne skiftet? Syntes det slår ut i negativ retning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ian928 Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Etter det du forteller blir jeg enda mer betenkt. Hvorfor er hjerne skiftet? Syntes det slår ut i negativ retning. Tja, hvem vet hvorfor hjernen var død? Jeg ringte faktisk verkstedet som hadde gjort jobben og han jeg snakket med mente at det ikke var noe med selve motoren som kunne ta livet av hjernen, dette var en feil som skjedde innimellom med alt elektrisk utstyr. Dette er vel i utgangspunktet riktig, men jeg kan jo se for meg at det kan slå høyspent fra tenningen inn på en utgang f.eks og dette burde vel påvirke elektronikken i hjernen. Jeg er enig i at det ikke er positivt at hjernen er skiftet, dette er jo ikke en slitedel! Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post Share on other sites More sharing options...
wilma Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Ficht motoren skal ikke behøve gasspådrag (startgass) for å starte. Dette skal innsprøytningssystemet ordne selv. Når det gjelder OMC konkursen, var nok Ficht motorene en kraftig bidragsyter til dette. Men felles for disse motorene er at problemene opptrådde tidlig, dvs at en Ficht motor som fungerer ok i dag sannsynligvis vil fortsette å fungere ok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.