Jump to content

Lodding av kabelsko


arkmarin

Recommended Posts

Når en bruker vanlig kopperledning (ikke fortinnet) ombord vil den med årene oksydere og få et sort belegg. Dette gir dålig ledningsevne, slik at motstanden øker i hvert koplingspunkt med spenningsfall som resultat. Jeg har av den grunn begynt å fortinne den delen av leningen som skal inn i kabelskoen. Etter at kabelskoen er klemt på plass bruker jeg loddebolten og lodder ledningen fast i tillegg. Det går meget bra uten at plasten på kabelskoen smelter eller blir ødelagt. Jeg må ofte gå opp en dimensjon i kabelsko for å få inn den fortinnede ledning, men det ser jeg ikke på som noe problem. Er det mulig, så lodder jeg heller ledninger sammen, enn å bruke kabelsko, da kabelskoene også oksyderer med årene.

 

Jeg mener at dette er et godt råd for alle, men er mottakelig for synspunkter på min praksis.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gang i tiden hørt at man ikke skal lodde ender på ledninger som kan bevege seg(som det jo ofte gjør i en båt pga.bølger m.m.), da kordelene lettere kan brekke av. Så jeg lar vær å lodde, eller legger over en krympestrømpe for å flytte belastningen vekk fra loddepunktet.

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post
Share on other sites

Lodding i skru/klemforbindelser er dårlige greier fordi kobberen i seg selv har en fjærende effekt og holder derfor oppe kontaktpresset mens loddede ledninger er helt døde...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

BMP og DC650, Jeg er helt enig i det dere skriver, men les en gang til hva trådstarter egentlig skriver. Han lodder ledningen fast i skoen, så skrur han skoen fast, det er jo forsåvidt greit. Har du først kabler som ikke er fortinnet og de har korrodert og blitt sorte så virker dette som en grei løsning. Å prøve seg på a krype en korodert kobberledning gir ett dårligere resultat.

Link to post
Share on other sites

Lodding i skru/klemforbindelser er dårlige greier fordi kobberen i seg selv har en fjærende effekt og holder derfor oppe kontaktpresset mens loddede ledninger er helt døde...

Dette er jeg klar over, å klemme en kabelsko fast på en ledning en har fortinnet selv en dårlig løsning, men jeg klemmer den fast slik at den skal holde seg der mens jeg lodder den fast. Det er da loddingen som holder ledningen og ikke klemmet fra kabelskoen. Jeg fortinner aldri endene på en ledning som skal skrues fast.

Link to post
Share on other sites

Fortinning og lodding av kabelsko er ikke tillatt. Men omvendt så går det; avmantling kabel - pressing av riktig kabelsko med riktig pressverktøy - og så lodding. Om en da bruker krympestrømpe over loddingen og et stykke innover kabelen, skal mekanisk stabilitet være ok. Men ikke fortinn kabelen før den klemmes. Lodd etterpå!

 

Apropos skøting av kabel; det finner skøtehylser med loddetinn og forsegling. Du putter ledningene inn, varmer opp med en lighter og du har en loddet og tett ledningsskøt.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Og hvor i Norges lover står det? Det finnes da kabelsko som er laget for å lkoddes :yesnod:

Står ikke i Norges lover, men i Norsk Elektroteknisk Komite (NEK). Her snakker vi vel "vanlige" kabelsko - som forståes festet med klemverktøy. Her SKAL en IKKE fortinne kabelen før pressing! Jeg husker ikke paragraf eller hvordan ordlyden var, men det var et spørsmål i forbindelse med en fagprøve og spørsmål fra "forskrifter om elektriske installasjoner"

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt lodder man etter at kabelskoen er presset, det kan lønne seg å holde kabelskoen i en god tang etter at loddingen er utført. Da går det raskere og er mindre fare for at isolasjonen smelter. Man kan ikke bruke heldekkene kabelsko hvis man skal lodde (de med isolasjon helt frem over kontakten).

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruker enkelte utinnet ledning i båt?

 

Fordi man ikke bor i nærheten av en Maritim butikk eller andre som selger fortinnet mangetrådet ledning? Dette er ikke noe man finner hvor som helst...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som tidligere skipselektriker må jeg si at det er MILEVIS kvalitetsforskjell på vanlig kobberkabel og fabrikktinnet kabel. Fabrikktinnet kabel holder i båtens levetid og vel så det, mens kobberkabel får skader raskt, selv om en lodder etter klemming.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Ein riktig dimensjonert kabelsko, som vert pressa på, legg seg so tett rundt koparen at der ikkje er plass til luft, og dermed heller ingen oksydering i pressflata. Å lodde på dette, vil trekkja loddetinn eit lite stykke inn i ledaren, som vert veldig stiv til det punktet der tinnet sluttar. Dette gir so ein brå overgang, ein bruddanvisning, der vibrasjon angrip og brekkar ledaren. Dette vert eit større problem enn oksydering nokonsinne kan bli. Legg og merke til at ein oksydert ledar er skinande blank akkurat der den har vore i klem i kontaktpunktet under ein skrue, om skruen har vore passelig teita.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Ja, vi kan sikkert krangle opp og ned i mente...men det som det er litt fokus på, pga div branner, er altså at om du fortinner kabelen for så å klemme den, så kan varmgang i kabelen og/eller kabelskoen gjøre at tinnet smelter og kabelskoens tak på kabelen blir svekket, med overgangsmotstand og varmgang - eller brann som resultat...

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hos meg går det kun på press- eller skrukoblinger. Har jeg behov for noe ekstra beskyttelse mot fukt er det Tectyl ML som gjelder. Denne er veldig penetrerende når den sprøytes på og etter noen timer/et døgn er der omtrent stiv som som parafinvoks.

 

Problemet med lodding av mangetrådet ledning er at tinnet trekker langt inn i ledningen og i overgangen mellom tinnet og ikke-tinnet ledning blir en bruddanvisning som tåler lite vibrasjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, vi kan sikkert krangle opp og ned i mente...men det som det er litt fokus på, pga div branner, er altså at om du fortinner kabelen for så å klemme den, så kan varmgang i kabelen og/eller kabelskoen gjøre at tinnet smelter og kabelskoens tak på kabelen blir svekket, med overgangsmotstand og varmgang - eller brann som resultat...

Hva gir minst elektrisk motstand, en presset kabelsko eller en loddet forbindelse? Når de er nye er det kanskje ingen forskjell, men hva etter 10 år, 20 år?

 

Da jeg var flymekanikerlærling i SAS lærte bla.a. hvordan vi skulle lodde elektriskutstyr. Vi skulle da først fortinne den ledningen som skulle loddes, deretter fylte vi hullet i koblingskontakten med tinn, for deretter å sette ledningen inn i hullet. Da var meget viktig å ha ren og god loddebolt, ikke for varm, og loddingen skulle bli sølvblank, som tegn på rett temperatur under loddingen.

Link to post
Share on other sites

Riktig loddeprosess det, men å forene lodding og pressing - det er der problemet ligger.

 

Viktig med mekanisk forbedring i form av krympestrømpe og strekkavlasting uansett koblingspunkt!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...