Jump to content

Simrad CX44 treg oppdatering


Nor Star 350

Recommended Posts

Hei

Er det noen som kjenner til hvordan jeg kan få denne til og oppdatere seg raskere? Det største problemet er ved og zoome i kartet, har C Map MAX brikke mulig det blir bedre ved og bytte til NT brikke?

Erfaringer mottaes med takk :smiley:

Redigert av Nor Star 350 (see edit history)

Hilsen en som venter på sjøsetting

Link to post
Share on other sites

Simrad CX44 er treg. Oppdateringen blir noe raskere om du bruker NT+ brikke eller slår av mange av ekstrafunksjonene i MAX brikken.

 

Men, den største ulempen (synes jeg) er at "streken" (båtens posisjon og kurs) forsvinner under grafikkoppdateringen noen ganger. Streken kan bli borte opp til flere sekunder. Dette skal være fikset i siste system-SW; versjon 4.30.

En Simrad forhandler kan oppgradere denne system-SW. Dette koster ca. 500kr.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en CA44 med NT-kort. Den er langsom - men ikke ubærlig langsom. Mit gæt er at processoren er den samme eller næsten den samme i CA og CX-serien og derfor tror jeg ikke, at du kan få din max-brik til at køre hurtigere - men at NT-kortene vil fungere OK.

 

Der sker jo rigtig meget på processor-fronten lige nu, så mit råd ville være at holde ud med den gamle løsning lidt endnu og så skifte til en helt ny generation plotter når du har/får råd. Det er i hvert fald min plan.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg løfter denne tråden. Har noen spørsmål i samme gata.

 

I min nye båt sitter det en slik plotter. (Simrad CX44) Stor og flott å se på, og helt greie kart, men fryktelig treg ved oppdatering av kartbilde, og ved hver oppdatering forsvinner båtsymbolet noen sekunder. Ikke bra i trange farvann. Zooming tar også fryktelig lang tid. Ekkoloddet fusket også, men det kan være groe på svinger så det sjekkes senere. Men i og med at båten har autopilot som er knyttet til plotteren ville det være en fordel å beholde hele pakka. Er det noen som kan fortelle hvordan jeg kan forbedre ytelsen til plotteren?

 

Hvis ikke så er saken den at jeg fikk berget min Garmin 4008 fra forliset, og kan evt. bytte Simraden med denne. Den plotteren vet jeg at fungerer utmerket. MEN,vil denne kunne integreres med Simrad autopilot? I så fall, hva må til?

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten at jeg vet hvilken Simrad Autopilot du har Møkkalasset, så skulle jeg tro at den kan kommunisere via NMEA 0183, og da burde den kunne knyttes til din Garmin plotter. Det er jo kun ruter og waypoints du skal overføre til Autopiloten.

 

Leser litt mer og finner ut at Garmin GPSMAP 4000/5000 serien kan knyttes til NMEA2000 nettverk. Og, om din Simrad Autopilot kan kommunisere på SimNet, så kan det være lettere. NMEA2000 og SimNet kan ihvertfall kobles sammen elektrisk (har det selv og har knyttet motordata - Autopilot - VHF ++ sammen med Kartplotter). Men, alt dette er Simrad produkter, så jeg kan ikke nok om dette til å si med sikkerhet at relevante data for Autopilot er kompatible mellom Simrad Autopilot og Garmin plotter.

 

Men, det burde være så sannsynlig at du burde prøve. Du trenger antagelig litt kabel / plugg overganger SimNet - NMEA2000. Det får du hos en Simrad forhandler, eks. Seatronic

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

Det siste året som båtbyggerene i distriktet kjørte CX44 som den store plotteren så oppdaterte vi softwaren til en bedre versjon på fabrikken. Hva du har kan du se i velkomst bildet når du slår på maskinen. Pronav i Egersund kan oppdatere ellers så har jeg den versjonen liggende på en gammel jobb PC enda.

NT kart blir bedre ,eller å gå inn i avangsert brukermeny å fjerne en del unyttige kartopplysninger er også en fordel.

 

Om du velger å kjøre en Garmin inn i steden er det ikke noe problem da du bruker NMEA 183 i steden for SIMNETT som komunikasjon. Jeg har en eller tol ganger byttet en Simrad mot en garmin 4010 å det funket veldig bra for våre kunder.

Bortsett fra et par uvesentlige detaljer mot AP26 som du sannsyneligvis har.

Er ikke helt sikker på hva jeg husker av menyer siden jeg ikke har kjørt opp disse annlegga siden 2010 men det er bare å hive seg over boka !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

... AP26 som du sannsyneligvis har.

 

Om det er Simrad AP26 du har, så kan den kommunisere på SimNet og da NMEA2000. Har Simrad AP26 selv, og den fungerer veldig bra. Er rimelig godt kjent med oppsett og kalibrering av denne. Hadde Simrad CX44 før med denne Autopiloten, har oppgradert til Simrad NSE12 og 4G radar. Kommunikasjon fortsatt over SimNet mot Autopiloten. Da jeg slo på den nye kartplotteren første gang, autokonfigurerte systemet seg selv og alt virket perfekt. Tom motordata fra 2 VP D4 motorer via VP's NMEA2000 gateway :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så har jeg vært en tur i båten.

 

Software: 3.06

Bootsector: 5,01

C-map Library Version: 6.01.02

 

Autopiloten er en Simrad AP26

 

Fant ikke hvor i menyen jeg kunne ta bort unyttige kartopplysninger, men har nå jeg tatt med manualene hjem, så kanskje jeg finner ut av det.

Link to post
Share on other sites

Så har jeg vært en tur i båten.

 

Software: 3.06

Bootsector: 5,01

C-map Library Version: 6.01.02

 

Autopiloten er en Simrad AP26

 

Fant ikke hvor i menyen jeg kunne ta bort unyttige kartopplysninger, men har nå jeg tatt med manualene hjem, så kanskje jeg finner ut av det.

 

Softwareversjon 3.06 er steinalder, til og med på denne plotteren. Jeg mener siste softwareutgave skal være 4.30. Dette kan du sikkert få oppgradert hos en forhandler eller Pronav.

 

CX44 vil aldri konkurrere med nyere plottere på hastighet, men dette er likevel en av de beste plotterne jeg har hatt med tanke på kvalitet og muligheter.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var inne på pronav sine sider, men kan ikke finne softwareoppdatering til CX44 for nedlasting. Mulig pakka er kodet så jeg ikke forstår den.

Du finner den heller ikke der, fordi det er ikke en SW som en bruker kan laste inn. Kartplotteren må åpnes og denne SW på legges inn med utstyr som normalt kun serviceverksteder e.l. har tilgang på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...