Jump to content

Kan sammeleggbare krabbeteiner brukes til sjøkreps?


nomen

Recommended Posts

Tenkte å prøve meg på å fange sjøkreps til uka,og lurer i den forbindelse på om noen vil dele litt om fangsmetoder med meg (andre).

 

Hadde tenkt å agne de sammeleggbare krabbeteinene mine med makrell som har ligget noen dager,blir det noe greie på?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Dette er rett opp i gata mi. Jeg har amatørfisket sjøkreps i lang tid, gjort alle feilene som er mulig å gjøre, men etterhvert kommet opp med en metode som fungerer (for meg i alle fall).

 

Når det kommer til teiner så skal en sjøkrepseteine etter boka se ca. slik ut. Min erfaring tilsier likevel at en billig krabbeteine fra Biltema er like god, og at man også kan slippe unna med teiner ment for ferskvannskreps. Haken med teinene fra Biltema er at de ruster raskere enn dyrere teiner, men pris/levetid tatt i betraktning så kommer man økonomisk sett forholdsvis likt ut.

 

Man får sjelden mange sjøkreps i hver teine (jeg har aldri fått mer enn tre). Derfor er det vanlig å sette flere teiner på en line. Store båter med kraftblokk på ripa kan sette titalls teiner på samme line, men for oss som må hale for hånd er min erfaring at fem stykker er maks.

 

Teinene kan agnes med mye forskjellig. Jeg bruker stort sett makrell som har ligget og godgjort seg noen dager, men jeg har hørt om folk som bruker både hundemat og tunfisk på boks. Jeg har ikke prøvd de to sistnevnte agntypene men er helt klart av den oppfatning at surt agn fisker bedre enn ferskt. Forklaringen skal visstnok ligge i at krepsen er et åtseldyr, og at den derfor setter pris på råtten mat.

 

Krepsen liker seg på dypt vann. Gjerne fra 60-90 meter (og dypere). Det må også være søylebunn (sandbunn), ikke steinbunn. Det finnes sjøkart som oppgir bunnforhold. Dersom du ikke får fatt på slike kan du prøve å lure noen lokale fiskere til å røpe hvor krepsen står, men det er god kutyme å holde krepsestedene hemmelige, så ikke regn med å få vite dette sånn helt uten videre.

 

På dybder opp mot hundre meter lever en rekke forksjellige små skapninger som spiser opp agnet i teinene før sjøkrepsen oppdager det. Det er derfor viktig å putte makrellbitene (eller hva du nå agner med) inn i for eksempel en perforert plastboks eller en bit av nylonstrømpene til kjerringa.

 

Når teinene er agnet, og du har kommet deg ut til stedet der du tror krepsen er, fester du en liten dregg på enden av et passe tykt synketau. Dette kaster du i vannet, og fester så teinene med ca. 5-7 meters mellomrom. Jeg har et tau som er forhåndslaget til formålet med syrefaste karabinkroker der dregg og teiner skal festes (dette er ikke nødvendig, men det er litt enklere når man er alene i båten). Etter at alle teinene er ute, fester man enden til et forholdsvis tungt søkke. Jeg bruker et hjemmestøpt 10 kilos betonglodd. Herfra fester man et iletau til en blåse på overflaten, og dette bør være vesentlig lengre enn dybden teinene står på. Trikset er å ha båten i dorgefart mens man slipper ut iletauet slik at teinene legger seg på en rekke på bunnen, ikke i en stor røys.

 

Teinene bør stå ute i minst to dager, men det gjør selvsagt ikke noe om de står lengre. Det er såpass mye arbeid å trekke dem at daglig etteryn fort blir nedprioritert;)

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med restriksjoner på sjøkrepsfiske? Krabbeteiner har krav mht minumum dybde (utenfor hummersesongen), og også når det gjelder fluktåpninger. Hummeren har også krav til fluktåpning, og i tillegg er det restriksjoner på antall teiner (for "menigmann"), og selvsagt fredningstid. Er det ikke noen slike restriksjoner for kreopsefiske? Kan jeg sette i gang når og hvor jeg vil (så lenge jeg er dypere enn 25 meter øst for Lista), og ha så mange teiner jeg vil? (Jeg er ikke yrkesfisker).

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Kan jeg bruke denne hummer-/krabbeteinen fra biltema til å fange sjøkreps? Hva må evt modifiseres? Det finnes ikke krabber i indre oslofjord så det er ingen fare for å få krabber...

 

Hva er egentlig poenget med å salte agn/makrell til sjøkreps/hummer?

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jeg bruke denne hummer-/krabbeteinen fra biltema til å fange sjøkreps? Hva må evt modifiseres? Det finnes ikke krabber i indre oslofjord så det er ingen fare for å få krabber...

...........................

 

Den teina der har jeg bare dårlige erfaringer med, riktignok bre til krabbe og hummer. Kompisen min og jeg prøvde den en sesong for å teste den og aldri mer. Den lave vekten og det store "vindfanget" gjør at den som regel ikke ligger stille på bunnen. Det er spesielt viktig for hummer. Jeg har snakket med flere som klager over at de ikke får hummer i den teina. Siste gang vi trakk den var det klippet et stort hull i på den ene siden og på den andre siden var en krabbe i full gang med å klippe seg ut gjennom nettet. Etter det gikk den på dynga (Teina altså. Krabben gikk i gryta).

 

Til sjøkreps er kanskje åpningene (kalvene) vel store, og du bør nok tette fluktåpningene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Den teina der har jeg bare dårlige erfaringer med, riktignok bre til krabbe og hummer. Kompisen min og jeg prøvde den en sesong for å teste den og aldri mer. Den lave vekten og det store "vindfanget" gjør at den som regel ikke ligger stille på bunnen. Det er spesielt viktig for hummer. Jeg har snakket med flere som klager over at de ikke får hummer i den teina. Siste gang vi trakk den var det klippet et stort hull i på den ene siden og på den andre siden var en krabbe i full gang med å klippe seg ut gjennom nettet. Etter det gikk den på dynga (Teina altså. Krabben gikk i gryta).

 

Til sjøkreps er kanskje åpningene (kalvene) vel store, og du bør nok tette fluktåpningene.

 

Gjør det noe om åpningene (kalvene) er store? Greier sjøkrepsen å komme ut igjen gjennom de?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fant et lite stykke om krepsefiske her:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/jakten-p%C3%A5-sj%C3%B8krepsen-med-stein-og-teinene

 

Ser at teiner som selges som rene krepseteiner veier fra ca 3 kg og oppover, og vet at ringer i kalvene (inngangsåpninger) er mindre enn i krabbe / hummerteiner. Skulle jeg prøvd meg med de Orange Biltema-teinene, ville jeg lagt ekstra lodd i de, og stripset fast en mindre ring i kalvene slik at det er verre for krepsen å finne veien ut. Går jo an å prøve seg, blir det ikke noen suksess går det jo an å skaffe seg rene krepseteiner. Ikke mange som pleier få så stor fangst som karen i stykket over. :worry:

Link to post
Share on other sites

Ser at teiner som selges som rene krepseteiner veier fra ca 3 kg og oppover, og vet at ringer i kalvene (inngangsåpninger) er mindre enn i krabbe / hummerteiner. Skulle jeg prøvd meg med de Orange Biltema-teinene, ville jeg lagt ekstra lodd i de, og stripset fast en mindre ring i kalvene slik at det er verre for krepsen å finne veien ut. Går jo an å prøve seg, blir det ikke noen suksess går det jo an å skaffe seg rene krepseteiner. Ikke mange som pleier få så stor fangst som karen i stykket over. :worry:

 

Ja jeg tenkte å feste noe armeringsjern i bunn. Det hjelper kanskje også hvis jeg har en strips i midten av hver kalv slik at jeg halverer åpningen? (da slipper jeg å få tak i ring)

 

Det er lov å fiske sjøkreps hele året, men dersom jeg prøver risikerer jeg å bli tatt for ulovlig hummerfiske? Eller blir det ikke tatt som hummerfiske sålenge teinene er dypere enn 50 meter?

Link to post
Share on other sites

Går an å lage seg en mindre ring, hvis du finner et plastrør eller noe sånt som du sager av en skive av. Bare å bruke fantasien :wink:

 

Tja... Siste spørsmålet ditt er jeg jaggu ikke sikker på, men er jo tillatt å fiske etter kreps hele året med 20 teiner (hvis en fisker hummer i tillegg fra 01.10. - 30.11. har en lov til å fiske med 10 hummerteiner og 10 krepseteiner).

 

I fjor fikk stesønn min mange hummere på rundt 50 meter. Har ikke klart å finne noe krav på utforming av krepseteiner, men regner med at åpning i kalvene er så liten at det er lite sjans for å få hummer inn i krepseteina.

Link to post
Share on other sites

Fant dette på kystbloggen, står en del om åpninger etc her:

 

  1. Helge says —
    (On 31 mar 2012 at 08:49)

    Hei.
    Hvor stor i cm. Er åpningene på krepseteinene? Der jeg er har de ikke krepseteiner i butikken, kun leppefiskteiner. Kan de brukes til krepsefiske ?

  2. Kristoffer says —
    (On 28 jul 2012 at 21:04)

    Hei!
    Vet at denne bloggen er gamel, men jeg kan ta den opp igjen. Fikk en sjøkreps på hele 25cm i krabbeteina i går! Ja, med flukthull på 8cm og på 25 meters dyp!!! Fisker også sjøkreps til vanelig med en lenk på 5 teiner(Har elektrisk teinehaler). Der får jeg ikke så mye kreps(vanligvis 1-2 pr. teine), men skal kjøpe noen flere til å ta der jeg fikk den i krabbeteina. Er dette noen helt sjelden størrelse på sjøkreps?? For å svare på de andre sine spørsmål, så pleier jeg å oppbevare sjøkrepsen levende i en samleteine beregnet for hummer og krabbe, med strikk på klørene for at de ikke skal «sloss» med hverandre. Jeg har den på 40 meters dyp. Leppefisketeiner kan brukes, men da helst kjøp innganger som tillater at sjøkreps kommer inn lett, og ikke krabber. Vanlighvis rundt 7cm. Eventuelt kan du bruke noen flukthullringer til krabber på 8cm og feste de til inngangskalven. Vet ikke om det er noen regler på dette, men jeg har ikke funnet noe info om det noe sted ennå. Om noen vet dette kan de ev. svare.

  3. Christian K says —
    (On 10 mai 2013 at 02:11)

    Heisann! ser her ligger no spm på vent! jeg er da en yrkesfisker på vestlandet som driver med krepseteiner ved siden av vanlig fiske(har 350 teiner) til agn bruker jeg ferske skrotter og hode av fisk ( kan godt ligge i en bøtte med salt i noen dager for å unngå mye krabbe på teinene).

    Bunnforhold som nevnt over er middels hardt leirebunn, jeg har etter egne erfaringer fått mest kreps langs kanten leirebunn/steinbunn og på dyp over 100 m. Der er det også begrenset med krabbe, om det er mye krabbe i området rundt teinene kommer krepsen garantert ikke! den skyr krabben som bare pesten, mens krabben bryr seg minimalt om krepsen. Det kan det være krabbe og kreps i samme teine, men da har krabben kommet inn etter krepsen, så derfor anbefaler jeg fiske på over 100m.

    jeg drager mine teiner 3 kvar dag, da krepsen ligger mesteparten av tiden i hulen sin, uinteressert i mat(har jobbet på Atlanterhavsparken i Ålesund, så har hatt muligheten til å studere krepsen)Og kommer kun fram om natten på grunnere vann når den er sulten(lyssensetive øyner). Når det begynner å bli bare 1-2 kreps pr teine flytter jeg teinene, 50 meter er nok.

    går godt ann å bruke krabbeteiner, men må lage inngangen mindre, sånn bare krepsen kommer inn og tette igjen rømmningsåpninger til krabben.

Link to post
Share on other sites

En må vel nesten bare prøve seg fram, eller bruke ekkoloddet som du sier. Trolig best med farge-ekkolodd for å skille bunntyper fra hverandre, slik som krepsefiskeren i artikkelen over fra Båtmagasinet forteller (ikke for rød farge, heller ikke gul...).

 

Ellers kan du jo prøve å "fiske" ut litt informasjon fra lokale fiskere eller andre som kjenner fjorden godt? Som regel trivelig å komme i prat med folk når du viser interesse for det de sitter inne med kunnskap om.

Link to post
Share on other sites

Ja det tror jeg du har rett i. Jeg solgte nettopp ekkoloddet mitt for å investere i et nytt som også har kartplotter. Det blir muligens Lowrance Elite 5 HDI.

 

Det er absolutt både nyttig og veldig hyggelig å slå av en prat med lokale fiskere. Jeg pratet faktisk med en lokal fisker i indre oslofjord denne uka som lå ved aker brygge/rådhusplassen. Han mente det ikke fantes kreps i oslofjorden og sa han hadde kun fått 5 kreps den dagen (sannsynligvis som bifangst ved reketråling da det var reker han sto å solgte). Han begrunnet det med at bunnen er for bløt til å lage ganger/skjulesteder i sedimentene for sjøkrepsen.

 

Om dette stemmer vet jeg ikke da han ikke fisker målrettet etter sjøkreps... Andre hevder det finnes områder med god leirbunn hvor disse kara ikke kommer til med reketråla si.

 

Jeg stripset nettopp fast en bit med armeringsjern i bunnen av teinen: :smiley:

 

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

For å finne krepsen må du nesten bare prøve deg frem, det enkleste er å sette lenker med 20 meters mellom rom (husk å bruke flytetau mellom teinene så ikke tauet setter seg fast i bunnen,og synketau opp til blåsa )

Jeg brukte å sette 5 teiner i lenke da dekket jeg rundt 100 meter, med 20 meter mellom teinene ,så er det nå bare å flytte rundt på dem til du finner krepsen.La teinene stå minimum i 3 dager før du sjekker dem.

3 mm hull i agnboksen går nok bra, husk å bore nok hull. og bruk ferskt agn, makrell fungerer meget bra Jeg kjøpte meg et Furuno FCV-627 ekkolodd i fjor,det som er så bra med dette loddet er at det er utstyrt med funksjonen Bunnklassefisering som forteller deg hvilken type bunn du har under båten.

Og dette fungerer spesielt bra til krepseleting for å finne den rette type bunn(leir bunn) som da indikerer grå farge på loddet.

http://www.seatronic.no/ekkolodd-ekkolodd-c-232_17/furuno-fcv-627-p-4051

Redigert av sluggern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenker å borre en del hull i noen plastbokser som jeg agner. Hvor stor er marlusa? Det minste borret jeg har er 3mm... blir det for stort? Kan marlusa komme seg igjennom 3mm hull?

Det beste er å bruke en syl eller lignede skarp gjenstand og stikke hull innenfra,da får du et krater på utsiden som hindrer at lusa kommer til angnet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...