Jump to content
båtmann28

blodtrimming av aq145

Recommended Posts

båtmann28   
båtmann28

hei, er det noen som kjenner til hvordan det er å trimme en slik motor (aq145) er jo masse trimdeler å få kjøpt til volvo, men hvordan er det å benytte dette på en marinemtor? hilsen MOrten

Båtfabrikat/modell: draco 20 dc, 78 mod

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

skal man trimme en slik båtmotor så må det gjøres på en slik måte at man ikke taper dreiemoment på lavere turtall.  Hjelper lite med 30hk+ på topp dersom du ikke lenger får båten i plan... 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bearded Beast   
Bearded Beast

turbo da vel

Bostedskommune: Svalbard Båttype: Motor Byggemateriale: Ferrosement

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
båtmann28   
båtmann28

ja turbo er vel kanskje en mulighet... men finnes vel neppe noe "bolt on kit" til dette. lukter litt dyrt

Båtfabrikat/modell: draco 20 dc, 78 mod

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen

ja turbo er vel kanskje en mulighet... men finnes vel neppe noe "bolt on kit" til dette. lukter litt dyrt

 

Alt er bolt on me slegge og sveiseapparat :smash:

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Giske Båtfabrikat/modell: Scand 550 Båttype: Åpen Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Brutus   
Brutus

Spørs hvor langt du kommer med trimdeler på en motor uten turbo. Det blir bare en marginal effektøkning, ikke akkurat "blodtrim". Men kanskje det ligger en gammel turbo til en B23 eller noe slikt og slenger. Men det kommer til å bli varmt under "huven" da.

Hva med lystgass-anlegg? NOS eller noe slikt, moro så lenge det varer. Men det varer ikke så lenge.

Redigert av Brutus

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
volvo_penta_   
volvo_penta_

Ordet blodtrimming og rimelig er to ord som ikke har så mye med hverandre å gjøre desverre. Skal du hente ut mye effekt og ha det holdbart, noe du gjerne ønsker i en båt koster det penger. Snakker her av egen erfaring da jeg har bygget en løpsbil ved siden av båten.

 

Men uansett, ved blodtrimming så er det jo som nevnt over her vanskelig å komme utenom en turbo/kompressor, det kommer litt ann på hvor mye effekt du skal ha, men drar jo fort på med bensinpumper, større dyser, chip? hvis dette henger med til din effekt, hvis ikke så er det på med komplett ny motorstyring (datasprut), kamaksler med større durasjon, porting av topp...osv.

 

Hekkagregatet skal jo også være med på morroa, og spørs jo litt hva dette klarer, samt ny propell om du skal få effekten omgjort til fremdrift på en effektiv måte.

 

Ikke for å drepe noen planer, men greit å være klar over at det koster mye penger å bygge en kraftig holdbar motor!

 

Lykke til med prosjektet, og husk å legg ut bilder og info hvis det skulle bli akktuellt :smiley:

Redigert av volvo_penta_
Bostedskommune: Buskerud, Kongsberg Båtfabrikat/modell: Princess 286 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
adeneo   
adeneo

AQ145 er byggd på B23 og benyttet ikke langslagsveiv, denne kom først på motorer bygd på B230, veiven passer rett inn og øker slagvolumet fra 2,3 til 2,5 liter.

16V toppen fra AQ171 passer rett på, med tilhørende eksos og forgassere.

 

Ved bytte av veivaksel og stempler(som også MÅ byttes), påsetting av 16V topp og tilhørende, vil hk øke fra 138 til 167. Utover dette kreves spesialdeler, Sten Parner selges f.eks. en helstøpt B230 blokk som øker slagvolumet til 3,5 liter, med de rette delene er det mulig å komme opp mot 250hk i en 4 sylindret Volvo marine motor med dreimomentet på rette plassen, og uten turbo. Man kan selvfølgelig kjøpe en V8'er for en brøkdel av prisen, og få samme effekt med tiganger bedre holdbarhet.

Bostedskommune: Vestfold Båtfabrikat/modell: M/S Yamato Navn: Gummianda Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
båtmann28   
båtmann28

jeg er vel klar over at trimming slett ikkke er billig, men tenkte bare litt over det her en dag, da jeg lå med hue nede motorkassa og lurte på hva som kunne gjøres for å få litt mere fart på dracoen...... eller hvertfall finne ut hvorfor båten gjorde 30 knop ved utsetting mens den kun gjør ca 24 nå. får den heller ikke opp i mer enn 5100 o/min. hvorfor den ikke gjør mer veit jeg ikke. noen tips på dette?

Båtfabrikat/modell: draco 20 dc, 78 mod

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
andk   
andk

groe

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
sofa   
sofa

Hei

Ser at noen nevner turbo på en aq 145 , og da lurer jeg på hvordan man løser problemet med vannavkjølt eksos og turbo?

Hvis mann bruker en vanlig eksosmanifoil så blir det vell djevelsk varmt nedi kjelleren.

Bostedskommune: Nordland, Rødøy Båtfabrikat/modell: 1978 fjord 24 wekender

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
båtmann28   
båtmann28

ikke veit jeg hvordan de løser, og jeg er ikke noen motor ekspert... men tenker høyt her, blir ikke dette det samme som en diesel motor med turbo? men regner med at det må spesiallages en manifold. hadde jo vært morro og fått til noe slikt.. tatt utgangsunkt i en turbomata b23 fra volvo 240 og fått spesiallaget en manifold... kunne jo dratt det hele litt lenger også,montert "pop off" også... begynner vel kanskje å bli drygt det her nå, men morro å drømme litt

Båtfabrikat/modell: draco 20 dc, 78 mod

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

Har ennå tilgode å se en bensinmotor med turbo i marinesammenheng.

Kompressormotorer derimot finnes jo i mercruiser og mercurys sortiment.

Redigert av teerex
Bostedskommune: Troms, Harstad Båtfabrikat/modell: Windy 27 CC/HT. 4,2 D-tronic 250 hk. Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
68 GT   
68 GT

Bensinmotor med turbo i båt blir varmt.... Men kan jo alltids bandasjere manifold og turbo med varme hemmende bånd,kanskje pakke det litt inn med steinull.

Hadde en Ford Escort MK2 som det var montert Cosworth motor i,der brannt det hull i innerskjermen da turboen til tider ble gul....

 

Trimdeler til volvo finner man over alt til en rimelig penge,søk litt på volvoforumet der finner man mye.

Selv har jeg en B21ET motor stående,denne har forøvrig 531 topp,denne har for øvrig de største ventilene og beste flowen en 8V topp orginalt har

Bostedskommune: Hedmark, Sør-Odal Båtfabrikat/modell: Ibiza Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Brutus   
Brutus

Her har de jo kompressor til Volvo B20 med integrert vann til luft intercooler. Over 200hk fra en B20 med den saken på. Der er varmeproblemet helt eliminert. Men nå er det vel større innsug på B23 i forhold til B20? Og dette koster litt penger.

 

B20 Kompressor

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×