Jump to content

Dieselpumpa til Ardic 04D "skvetter" diesel, se bilde...


@ArneO

Recommended Posts

Jeg prøvde å legge til et innlegg i min tidligere tråd om varmeappratet. Prøver meg med en ny her.

 

QTE+++

 

Jeg hadde fra hverandre selve varmeren. Renset litt og dunka litt i vifta.....

Da jeg hadde skrudd den sammen igjen, så gikk varmeren helt fint. Vifta gikk jevnt, og det røyk ikke noe fra skorsteinen. Det ble godt og varmt i båten, som det jo skal gjøre......

 

Det viste seg imidlertid at det har blitt en ganske stor diesellekkasje fra pumpa. Se på bildet. På enden er det en liten svart tapp, og rundt denne skvetter det diesel ut når varmeapparatet går. Hva kan dette tyde på?

 

doseringspumpe_varmeapparat_2.jpg

 

Skal det skvette ut her om det er nesten tett etter pumpa, kanskje? At jeg muligens har fått noe rusk inn i dieselsystemet?

Link to post
Share on other sites

Hatt samme problem på et par varmere ,kontakta Per Vermelid i Sandefjord som er Proff på varmere.Han sa at jeg kunne kline litt Tech 7 eller tillsvarende rundt den svarte pakkningen på enden,så da gjorde jeg det og alt blei i vater .Flere som jeg har anbefalt å gjøre dette ,med godt resultat .Sparte endel kroner ,da ei ny pumpe kosta den gangen ca 2.400-. Den siste pumpa jeg gjorde dette på ,funker enda veit jeg .Det er ca 4 år sia.....

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Perfekt.... Da tror jeg at jeg prøver den løsninga, så får vi se.

 

Om pumpa nå må byttes ut, viftemotoren gir seg (har hatt litt problemer med den) osv, så begynner kostnadene å balle på seg. Tror at det heller blir investering i nytt varmeapparat om mye må byttes ut.

Link to post
Share on other sites

Tør jeg spørre hvilken type varmer det er snakk om (ha meg unnskyldt om jeg har oversett det i tråden)? Jeg har selv en Ardic-varmer, og det ut fra "Pumpe-linken" at det er de tvi snakker om? Min er omtrent like gammel, virker enda, men greit å være forberedt om dette også kan komme til å gjelde meg...

Link to post
Share on other sites

Kast skiten !

Kjøp ny varmer. Tenk brannsikkerhet.

 

Skulle gjerne gjort det, men med boliglån til pipa, studielån til oppover ørene osv, så sparer jeg så lenge jeg kan... hehe

 

Tør jeg spørre hvilken type varmer det er snakk om

 

Det er en Ardic 04D (Volvo Flygmotor)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...