Jump to content

Lowrance Geofence gjør det umulig å kjøpe fra USA...


Ulv I

Recommended Posts

det er tydelig at de nå har satt dette i verk, hvilket betyr at for de som kjøper båt i usa med utstyr ender opp med utstyr de ikke kan bruke her hjemme,

 

http://www.lowrance.com/upload/Lowrance/Documents/Misc/Restricted-Use-of-Americas-Units.pdf

 

beklager og si det med der mistet lowrance min respekt.

 

ser på fb at en svenske som er mye i usa, har båt både i sverige og us, han har kjøpt seg hds utstyr og ekstra kabler osv og tar med seg selve enhetene frem og tilbake, men i sverige så blinker det en warning melding konstant og alt er i US målinger og engelsk språk osv, eneste løsning er å bytte enhetene... :( dårlig av dem.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem med Lowrance HDS som er kjøpt utenfor USA, det er ingen begrensninger på CE merkede modeller som er modellen som selges utenfor USA. US modeller er merket klart med For Americas Only utenpå esken. Vi har skrevet om dette i snart 3/4år på andre forum, så dette er ingen nyhet. HDS kjøpt i USA som er produsert etter en eller annen dato i April 2010 vil når de oppdateres til en softwareversjon høyere enn 2.5 bare få engelsk språk og imperial måleenheter når den brukes øst for datolinja og vest for 30 grader vest.

 

De eneste som har grunn til å føle seg snytt er vel egentlig amerikanske båteiere som skal på verdensomseiling og har eksempelvis spansk som språk eller som ønsker å benytte SI enheter. Norsk importør Pronav slapp i hvertfall informasjon om dette umiddelbart i vår.

Link to post
Share on other sites

ja, det er ingen nyhet akkurat, men trodde ikke de ville skyte seg selv såpass i foten, men tydeligvis, de har sikkert stort nok marked internt i usa til at de bryr seg om usle europeere som også vil ha slike produkter til fornuftige priser

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Går an å handle Lowrance til greie priser i Europa også. Då har en også garanti på produktet.

 

Med dette er Lowrance på linje med sin viktigeste konkurent Humminbird som bare har engelsk språk og imerial enheter på sine USA modeller.

 

I USA er ikke modellene uten ekkolodd tilgjengelige lenger. Jeg kjøpte en HDS-8M og en HDS-5 kombimodell for omtrent det samme som kombimodellen HDS-8 koster.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Info:

lowrance produkter produsert før april 2010 vil ikke bli berørt av denne geofence funksjonen.

jeg spurte lowrance på facebook da de har ei gruppe der, og under ser dere spørsmålet og svaret :-)

 

I have an question regarding geofence system,

my hds-10 unit was bought in 2009, will this unit be locked with geofence system if I upgrade my unit to firmware 3.5 or will this only happend to units produced after april 2010?

I wonder if the Lowrance can give an affirmative answer to what happens to the units purchased... in 2009 and earlier if they upgraded to firmware 3.5 and later?

Vis mer

 

 

Lowrance: Freddy, units only receive the restricted use software from the factory. So, your 2009 unit will not be affected by this when upgrading to the current firmware.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønte ikke den biten med Imperial units. Det vil i praksis si UK, Hong Kong, India og slike steder. Kan det være US units mon tro?

Jeg vil tro at en større herværende organisasjon vil se på dette som et forsøk på å hindre fri flyt.

Kjøper man slikt utstyr gjennom forhandler på Antillene, Matinique, Jomfruøyene osv er de for alle praktiske formål kjøpt i EU.

Link to post
Share on other sites

Jeg sende tidligere en mail til Pronav ang det de har publisert på sidene sine,

Fikk aldri svar. Trodde dette var en spøk, men skjønner nå at det er fakta.

Jeg mener slike begrensinger er tullete , og at dette er god nok grunn til å velge andre merker!

 

Fra Pronav sine sider:

 

Hvorfor er det best å kjøpe elektronikk i Norge?

Tenk på følgende før du eventuelt kjøper elektronikk fra utlandet:

Alle Lowrance HDS produkter solgt i USA er ikke CE merket (fra og med sommeren 2010), har ikke og kan ikke få norsk språk og GPS'en vil ikke fungere normalt når den benyttes utenfor definert meridian

I Norge er du beskyttet av forbruker-kjøpsloven

I Norge får du hjelp hos både forhandlere og importør

I Norge får du hurtig service

I Norge får du norske menyer og metriske verdier

I Norge får du mulighet for oppgradering av programvare med nye funksjoner

Link to post
Share on other sites

Tålelig skandaløst å selge en gps som "ikke fungere normalt når den benyttes utenfor definert meridian". Hva med langtur etc? Får jo regne med utstyret er godt merket så ikke noen går på en smell. Får håpe denne praksisen ikke brer om seg. Kjøper vel aldri dette merket hverken i Norge eller andre steder og man mister jo tilliten til de som forhandler det også.

Link to post
Share on other sites

GPSen fungerer helt normalt når en befinner seg utenfor det definerte området også. Det som skjer er at språket blir Engelsk uansett hva som er valgt og at en mister metriske enheter samt at det kommer opp en melding at en er utenfor definert område for utstyret.

 

Det står tydelig utenpå esken at utstyeret er for Americas only.

 

Opplysningen om at alle enheter som har begrensningen er utstyrt med software som gir disse begrensningen fra fabrikk stemmer ikke. Softwareversjon 3.0 var ikke tilgjengelig da endringen ble innført i April, jeg har sett video av hva som skjer med en enhet som har blitt oppdatert i fra 2.5 til 3.0 og så statet opp utenfor definert område. Men esken også for denne HDSen var merket For Americas Only.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at uttrykket Nintendoboks ikke var så dumt.

Dette er akkurat hva Nintendo og andre spillprodusenter gjør i Østen. Eskene er merket "Korea Only", "Taiwan Only" osv osv.

Dette viser jo at de har gitt opp håpet om å bli en kvalitetsprodusent av navigasjonsutstyr.

Hvor var det jeg la Furuno brosjyra mi?

Link to post
Share on other sites

Lowrance er ikke engang produsert i østen, kommer fra South of the Border. Lowrance er tenkt som relativt rimelige produkter for sportsfiskere og småbåteiere. Problemet er at norsk importør ikke har hatt magemål når det gjelder prisingen av produktene, men de har de jo til felles med andre norske marinelektronikkimportører.

 

Er det noen som har sammenlignet Belamarins norske og svenske prisliste for Raymarine?

 

Hvis du vil ha dyre kvalitetsplottere fra samme firma som Lowrance er de tilgjengelige under varemerkene Simrad og B&G. NSE12 med BSM-2 ekkoloddmodul klarer ikke engang Furuno å matche.

Link to post
Share on other sites

veldig synd at de innførte noe slikt som dette, det betyr i praksis at jeg har kjøpt min siste lowrance plotter, veldig synd for jeg er kjempefornøyd med de produktene jeg har, men det er litt for jæv...... at en må betale det dobbelte her hjemme fordi noen griske importører og leverandører skal ha en høy DB og skylde på at det koster å ha service og support, med slike kvalitets produkter er det sjeldent feil på utstyret og somoftest bytter de bare enheten.

 

det tar vel ikke mange månedene før det kommer en form for jailbrake for dette også tenker jeg.

 

foreløpig er tipset å laste ned firmware versjon 2.5 og nedgradere enheten, men om det virker vet jeg ikke

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Nei, det går ikke an å nedgradere til 2.5 for å "låse opp" igjen enheten.

 

Hvis Navicoingeniøren tenker på samme måte som meg ligger områdekodeinfoen i en låst flashsektor som krever tilføring av ekstern spenning og en JTAG programmer for å endre. Dette er måten vi legger inn produsksjonsinfo i produktene være for å unngå at det skal overskrives ved service eller av buggy softwareversjoner.

Link to post
Share on other sites

ok, men siden dette berører hele europa og vesten så er det nok noen som finner en løsning.bare spørsmål om tid..

ser på forum rundt i verden, bla. australia så boikotter de nå lowrance og ser på furno i stedenfor.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Dette er vel bare noe som berører de som har tenkt å handle Lowrance utstyr i USA og som er bosatt andre steder.

 

Som jeg har skrevet tidligere i denne tråden er Lowrance utstyr som i hovedsak er tiltenkt sportsfiskere og at hovedkonkurenten Humminbird har minst like strenge begrensninger på USA utstyr.

 

Lowrance instrumenter er fyllt med Nitrogen for å unngå kondensering, kan i hverfall være 100% sikker på at en kan glemme eventuelle garantireperasjoner hvis en har åpnet boksen, men det kan en vel med USA kjøpt Lowrance uansett.

 

Jeg har i hvertfall sluttet å kjøpe Lowranceutstyr i fra USA for lenge siden siden det er tilnærmet umulig å få utført garantireperasjoiner på Lowrance utstyr kjøpt der når en befinner seg i Norge.

Link to post
Share on other sites

garantireparasjon er nok ikke noe problem, bare å sende enheten til forhandleren i usa så ordner det seg nok, en må bare ta noen telefoner og følge opp litt mer selv.

 

men men, neste gang blir det nok en garmin eller noe annet innenfor rimelighetens pris.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

I USA er det ikke forhandlerene som håndterer garantireperasjoner, men produsent/importør direkte. Noen forhandlere har 30 eller 60 dagers garanti før en må kontakte produsent/importør, hos andre forhandlere må en kontakte produsent/importør selv om produktet er helt nytt.

 

Navico har 2 års verdensgaranti på Simradutstyr, også det som er kjøpt i USA. Men ulempen med NSE i fra USA er jo at Platinumkartene som ligger på disken bare dekker USA.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...