Jump to content

Valg av ny motor til Sjømann 22


MRT

Recommended Posts

Hei!

 

Har nå overtatt min far sin gamle Sjømann 22 (som han igjen fikk av min bestefar).

Så jeg har praktisk talt vokst opp i denne båten og har dessverre sett hvordan den sakte har "forfalt" gjennom tiden.

Når denne sesongen er ferdig vil jeg restaurere den, og dermed over til spørsmålet mitt:

 

Hva slags/ hvilken motor vil dere anbefale til denne båten?

 

Nå står det en Bukh dv10 i den. Ikke missforstå meg, sinnsykt god motor!

Den starter hver eneste gang og har aldri stoppa eller gitt oss problemer.

Men den begyner å bli sliten den også. Og istedet for å overhale den så har jeg lyst til å "oppgradere" båten litt.

Vil fremdeles ha diesel, men kunne tenkt meg en to (eller kanskje tre?) sylindra motor for komfortens skyld. Den vibrerer og støyer mye den som står i nå.

 

Trenger ikke noe krafts maskin heller. Har ingen planer om å slepe store båter og tviler på at dette skroget går noe fortere enn 6 knop uansett :lol:

 

Og for å være veldig kravstor så kunne jeg tenkt meg en lavere motor siden motorkassa til Bukh'n blir så høy at man må gå rundt kassa istedet for over. Har sett på bilder av samme type båter som min og der er det et sete på hver side, slik at man må gå over motorkassa for å komme inn i hytta. Slik er det ikke bygget i min.

 

Ble unødvendig langt dette innlegget, men håper dere har noen tips til pålitelig to sylindra diesel motor (helst lav:P) som egner seg godt til en Sjømann 22.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden satte jeg inn en 20hk Buch i min Sjømann. Motoren var nyoverhalt og gikk veldig bra. Jeg hadde seter både på styr- og babord side. Tilgangen til kabinen løste jeg ved å kutte av motorkassa på bakre hjørne på babord side, noe som gjorde tilgangen til kabinen grei.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en sjømann tidlig på 80 tallet. I den var det en 15hk Yanmar. Motorkassa var ca 10 cm høy og bygd ut i full bredde. Ett trinn opp fra dørken bak og 2 trinn ned til kabinen. Kjekk lita snekke.

Ps. Jeg ettermonterte potte på eksosslangen, ble stille og fin, men jeg mista snekkedunken på sakte fart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...