Jump to content

Montering av Yanmar 3GMD i Sjømann snekke. 22Fot.


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hallo! :flag_bp:

 

Endelig kom telefonen fra verkstedet jeg har ventet LEEEENGE på! Motoren min er snart klar! :flag_bp: Dette er en Yanmar 3GMD, 3 sylindret diesel, med 22,5 hk.

Yanmar 3GMD :flag_bp:

 

Innen denne uken sto den klar til montering, og den er rett og slett blitt total renovert. Verkstedet fikk motoren for ca. 2 måneder siden, og har skrudd den helt fra hværandre, og skiftet alle slitedeler, pakninger o.s.v.. Den har fått nytt stemmpel, og masse andre deler! :flag_bp: Motoren er forsåvidt NY! Er usikker på hvor mange timer den har gått før renovering, men anntar det ikke er så mange, i og med den har stått i en seilebåt tidligere! :flag_bp: Men siden det nermer seg no, så tenkte jeg å starte en tråd, så jeg kan få noen tips om hva som er lurt og passe på, og hva jeg bør unngå! :cheers: Jeg regner med at jeg må kappe akkslingen litt. Og fundamentet må nok forandres på. Dette får jeg hjelp av en god venn, som har jobbet hele livet sitt med stålindustri, og har både sveise appararat og alt som trengs til dette. Så må jo akslingen og Gear flensen tilpasses nøyaktigt, med 0,5 mm (-) mellomromm. Før motoren settes ombord, skal den lakkeres, har kjøpt lakering, og starter med dette nor motoren er klar! :cheers: Det eletriske til starter og dynamo, samt givere til olje trykk og kjølevannstemperatur kobler jeg selv. :flag_bp: Så dette blir en tråd for tips, sammtidig som det blir en prosjekt tråd, der jeg legger ut bilder av alt jeg gjør, imorgen skal motorrom males, har vasket idag! :flag_bp:

 

Alle tips er velkommne, og håper så mange som muligt følger prosjektet, og hjelper meg underveis! :flag_bp::cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det blir knall. Start gjerne å legg ut bilder før du maler motorrom så vi får litt kjøtt på benet til å glede oss over tråden videre :flag_bp::flag_bp::flag_bp:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg se om jeg får til! :flag_bp: Har mistet mobilen, så har ikke kamera, men kan se om jeg får låne mamma sitt digital kamera, bør vell ikke si ka eg skal ha det til, får vell ikke ta det ned i båten! :giggle::cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Då er maskinrommet malt! :cheers: Ble en fin rød farge, som gjør olje lekasje og etc. ganske synligt! :flag_bp:

Brukte Biltema sin maling:

ab44kw.jpg

Og her er bilder fra hvordan det var før jeg malte:

xaz1mo.jpg

p2ger.jpg

2rw0y2d.jpg

264gh90.jpg

qn8piu.jpg

317b7ud.jpg

5487s1.jpg

2en6n1f.jpg

 

Så tok jeg en spansk en, og bare teipet ledninger opp etter siden :giggle:

34g6ihe.jpg

 

Her er Fargen på malingen, og lokket til Herderen :yesnod:

121qzwj.jpg

 

Då Står Maling blandet med herderen klar til og brukes :smiley:

2drxfs.jpg

 

Tok meg 1 liten time og male hele maskinrommet, og her er resultatet! :cheers: Ser på noen av bildene at det mangler maling innunder her og der, men det er steder du ikke kan se! :cheers:

11az67p.jpg

iefgpd.jpg

2djrx8z.jpg

2q80qwm.jpg

dh8j2o.jpg

23mngjk.jpg

68vcb5.jpg

2md2yhk.jpg

Ble utrolig fornøyd med både fargevalg, og resultat! :flag_bp: Ikke griste jeg 1 smule på teak dekket heller!!! :cheers:

No nermer det seg motor innsetting, men føler meg ganske klar no, etter å ha jobbet i 5 måneder med snekken! :cheers:

 

STOR FORSJELL! :cheers:

xaz1mo.jpg

2md2yhk.jpg

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Nei, har null anelse om hvilke stand den er i, eneste er at jeg har hatt av ''hjulet'' og pusset det, og smurt kranen, men den skal skiftes til høsten, sammen med alle andre gjennomføringer, då går jeg for Syrefaste gjennomføringer, bedre og betale en god slant 1 gang, en og betale mange litt mindre beløp! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Jepp :flag_bp: Skal bygge ny motorkasse, med ny isolasjon og alt! :flag_bp: Har sykt lyst og lage kompassrose på motorlokket, men vet ikke om jeg har nok erfaring til og klare det! :nonod::crazy:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i! :flag_bp: Men vil helst ikke sløse så veldig med dyr material, også er det alltid så dumt og bare kjøpe billig material for og prøve seg frem, så får du en super fin kompassrose, men av dritt material :giggle: hehe... Men er no mange tråder her med tips ang. dette, så får lese meg litt frem! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hva bygger du kassen av? jeg hadde tenkt og bygge den av 12 mm Meratin plater :flag_bp: Nei, det holder no med ett lag isolasjon (3-4 cm) eller tenkte du på mellomrom fra kassen til motor? Så lenge ikke isolasjonen er borti motoren, så går det fint! :flag_bp: Gjør ingenting om isolasjonen tar ani motoren, men er best vist den er 2-3 cm fra, altså at du har iallefall 7-8 cm fra motor til veggene og lokket på kassen, så bygger isolasjonen 3-4 cm, då har du 3-4 cm avstand fra isolajson til motor! :cheers: Bare pass på og dekk til alle plasser med isolajson, er den åpning noen plasser, så kommer lyden ut der! :flag_bp:

 

Det sto en Yanmar Ysb12G, 12 hk, 1 liggene sylinder. Kan du tenke deg hvor mye behageligere det blir med 22,5 hk, delt på 3 sylindre, en 12 på 1 sylinder.. Blir mye mindre vibrasjon, og mye mindre støy! :flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Tenkte mellom kassen til motoren ja. Angående bygginga hadde e planer om å bruke kryssfiner, Tror tykkelsen e har er 8 mm. Er ikke helt sikker på det. Kan aldri tro at e får plass til 8 cm fra veggen til motoren, men skal prøve :)

 

Mitt største problem er at kassa blir så høy, og den må tåle minst 100 kg og den skal være stabil..:S crazy.gif

 

 

 

Antar at du må bytte propell?

 

 

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg monter kjølevannsslangen fra bunnventil, som skal kobles på vannpumpen på motoren, har dessverre ikke bilde! :cheers:

Så har jeg handlet sjøvannsfilter... Jeg kjøpte et avlangt filter, der vannet strømmer igjennom en avlang sil, før det kommer inn til motor, akkuratt som på de fleste sjøvannsfiltre! :flag_bp:

 

29yh3ib.jpg

1z2g75g.jpg

 

Då ungår jeg og få drit og lort inn i motoren! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

dette filteret så ikke bra ut i det hele tatt, er det noe som er beregnet til vannpumper til hytter e.l.

Tror nesten at det er bedre med ikke noe filter enn dette.

Redd for at plasten vil eksplodere.

Bruk heller en filter som dette http://webshop.nettbaat.no/produkter/motor-og-kontrollutstyr/sjoevannsfilter/-sjoevannsfilter-messing-34.html

 

ps: disse tingen fikser du til slutt etter at motoren er prøvekjørt og fungerer som den skal.

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm.. Ok! :flag_bp:

 

Har ett lignene dette og:

http://webshop.nettbaat.no/produkter/motor-og-kontrollutstyr/sjoevannsfilter/sjoevannsfilter-plast-1-25-mm.html

 

Men kjøleslangen er for liten til og passe innpå nipplene.. Har bare 15 mm slange. Denne størelsen som var før, så håper det er stort nok til denne, selvom den er 10 hk større.. Eller bude jeg skiftet til en tjukkere? :rolleyes:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

selvom den er 10 hk større.. Eller bude jeg skiftet til en tjukkere?

 

Det burde du ja! Dobbelt så stor motor er lik dobbelt så stort kjølebehov. Du burde også skifte gjennomføring og ventil, men i første omgang kan du i det minste skifte til ny slangestuss på ventilen og ny slange. Samme dim som inntaket på den nye motoren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...