Jump to content

oppstart etter vinterlagring


Scand_550

Recommended Posts

Har dere noen prosedyre utover vanlig oppstart når dere skal fyre opp motoren etter vinteren?

 

kunne tenkt meg å kjøre opp oljetrykk med starteren men uten at motoren fyrer men vet ikke åssen jeg kan få gjort det enklest mulig.

ikke sikkert det er så nødvendig heller..oljetrykket kommer vel kjapt etter oppstart.

 

noen meninger om dette folkens??

 

Motoren det gjelder er Mercruiser 4,2

 

Mvh Ola

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha kinnet motoren litt (20 - 30 sekunder) før du lar den starte. Dette bare for å få oljen opp gjennom motoren slik at smøringen er på plass når motoren starter.

Jeg har også pleid å kinne motoren litt gjennom vinteren. Ca 1 gang per mnd bare for at oljen skal holde vitale deler smurt til enhver tid.

Link to post
Share on other sites

Fyrer opp på tomgang, harker og hoster i noen få sekunder før den stabliserer seg på fin tomgang. :thumbsup:

Røyklegger hele havna ved første oppstart. :ghost::cryin: Eneste jeg passer på er at det er gunstig vindrettning. :giggle:

Alt helt normalt når en VP 41A har stått stille noen måneder

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

På Mercruisere 120'n jeg hadde sto det i manualen at man skulle kinne motoren til oljetrykksalarmen gav seg. Hold da inne stoppknappen mens nøkkelen ble vridd om. Dog kinnet jeg bare -5 til 10 sekunder i gangen med pauser mellom.

På VP D6-en er det ifølge verkstedet ikke nødvendig.

Link to post
Share on other sites

På Mercruisere 120'n jeg hadde sto det i manualen at man skulle kinne motoren til oljetrykksalarmen gav seg. Hold da inne stoppknappen mens nøkkelen ble vridd om.

 

 

Den er grei når man har stoppknapp.

jeg stopper motoren med nøkkelen..

Link to post
Share on other sites

Er denne motoren din en bensinmotor?isåfall bare å nappe av coliledningen.

 

På dieselmotorer sitter det ofte en elektriskstoppmagnet på dieselpumpa,denne skal ha strøm for at motor skal starte,koble av el.kontakt på denne.

 

Førøvrig har jeg liten tro på at dette har noe for seg,oljekanalene er nokså trange(lite volum og fylle opp) slik at det skal ikke mye tid til for å fylle disse slik at oljetrykket kommer igang.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...