hei.
Denne skal brukes til forming av dekkslister av eik i båt. (jeg gidder ikke bruke teak).
Forstår at jeg trenger en overfres for å runde av hjørnet på ei vanlig trelist for gulv. (Det ene hjørnet er vinkelrett).
Men kan jeg pusse hele (ala sandpapir) overflaten på listene med en overfres i en operasjon?
(Ønsker å få bort lakk slik at jeg kan tilsette farge på eikelistene).
Tenker på å kjøpe en overfres fra biltema, da jeg kun trenger denne en gang.
Noe spesielt krav til effekt for å utføre operasjon(ene) ovenfor?
mvh
johan
hei.
Denne skal brukes til forming av dekkslister av eik i båt. (jeg gidder ikke bruke teak).
Forstår at jeg trenger en overfres for å runde av hjørnet på ei vanlig trelist for gulv. (Det ene hjørnet er vinkelrett).
Men kan jeg pusse hele (ala sandpapir) overflaten på listene med en overfres i en operasjon?
(Ønsker å få bort lakk slik at jeg kan tilsette farge på eikelistene).
Tenker på å kjøpe en overfres fra biltema, da jeg kun trenger denne en gang.
Noe spesielt krav til effekt for å utføre operasjon(ene) ovenfor?
mvh
johan
Eik slik jeg kjenner den er veldig hard og ikke så lett å arbeide med. Kombinasjonen "billigfres" og "vanskelig tresort" er ikke det beste utgangspunktet.
Er ikke helt enig, OK Eik er hardt, men det er homogent og lett spaltbart materiale som er relativt lett å få bra resultat med. Har selv en god del Eik nede i hobbyverkstedet og har brukt biltema sine freser på denne med godt resultat. Bjørk derimot kan være vanskelig å jobbe med, selv om det er et mykere og lettere virke.
Dessuten, om du får tak på norsk Eik, er den definitivt ikke tatt fra truede (regn)skoger. Den har også meget gode styrke og varighetsegenskaper, Osebergskipet var bygget i Eik og lå 1200 i jorda før det ble tatt opp, det er vel lengre enn de fleste av oss regner med at båten skal vare....
Det er imidlertid forskjell på Europeisk og Amerikansk Eik. Den amerikanske er rødere i fargen og ikke så holdbar som den europeiske. Jeg tror, men er slett ikke sikker, at man ofte får Amerikansk Eik i Norge......
1/2-Geir
Man får både rød og hviteik fra amerika....
Europeisk eik har mere densinitet, men er langt dyrere og vanskligere og bearbeide enn den amerikanske.
Den beste eika får man fra Japan.
Redigert av Lasse: 22.02.05 22:31
Har selv en del kvadratmeter med eik i garasjen, dette er et slit å jobbe med. Sliter med verktøyet mye fortere enn teaken......
Redigert av henboe: 22.02.05 22:33
Har sikkert mye med verktøyet å gjøre også.Merkelig.. jeg jobber som møbelsnekker, og lager både møbler i teak og eik bla, og teaken spiser skarpe stål, mens eika er greiere. Men har du sløve overfres-stål, så brenner du kun eika, mens på teaken får du iallefall gnagd en profil. Det har blitt mye vanligere å bruke en god del eikedetaljer på båter nå. Spesiellt NB bruker eik mye, og mange følger på. da materialprisene har steget kraftig. Fikk også vite idag at jeg er den siste i norge som sitter på honduras mahogny og.. jammen har ikke den blitt fredet og..
Har sikkert mye med verktøyet å gjøre også.
Regner med at du har tilgang til mye bedre verktøy enn vi hobbysnekkere.
Det er ikke noe å si på hastigheten herMener å huske at periferi hastigheten på en fres bør ligge på rundt 54 meter/sek.
Tips til de med Bosch/AEG fres.
De passer også inn i et Bosch/AEG borstativ.
Vips så har man planfres.
Borstativ ? Har du delenummer ?
Suzuki