Jump to content

Noen som har prøvd å blande bensin med parafin på bensinmotor?


jensemann2

Recommended Posts

Leste et sted på nettet om en som hadde blandet bensin og parafin 60/40 og kjørt bensinmotoren problemfritt på dette. Det var visst noe som het traktorbensin før i tiden som bestod av en blanding av parafin og bensin. Når bensinen koster 15 og parafinen 8 kr literen hadde det jo vært kult å redusere driftskostnadene ved å fylle 40 % parafin på tanken ...

 

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til denne blandingen, men vi hadde en gang en russisk bil med besin motor som vi alltid fylte 20% diesel på tanken.

Årsaken var at motoren ikke tålte ren bensin. Denne gikk som en traktor på alle måter....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke bare avfeie det, men tror eg ville hatt svert god dokumentasjon, før eg testet det på ein moderne motor. Men har hørt det tidligere, var motorer de fyrte i gang med bensin. og når de var varme ,gikk over til parafin/bensin som drivstoff. Var nok meire tungbygde motorer vil eg anta.

På de gamle bilene vi started med, var det, en tid, populert å "rense" de med å ruse den,og fylle litt diesel gjennom luftfiltere. Kom masse sot ut bak, Trodde dette var gode greier, men hadde vel helst motsatt effekt:)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

En kamerat hadde en såkalt parafinmotor tidlig på åttitallet,Den ble startet på bensin og deretter ble den kjørt på parafin eller en blanding mellom parafin og bensin.

Mener å huske at det var en Yamaha 15 og at den var hvit.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Jeg renset en BMW rekkesekser bensin på følgende måte: Kjørte motor god og varm, så tok jeg av en vacuumslange og stappet den ned i en kopp med vann så koppen ble sugd tom. Dette gjorde jeg med 4000 RPM ca. Det kom enorme mengder damp og sotpartikler ut av eksosrøret :) Bilen gikk mye renere etterpå, og hadde jevnere tomgang..

Link to post
Share on other sites

Alt går. Den gamle Tempo Corvetten til kameraten min kjørte vi på diesel.

Siden han var kronisk skinne blakk og hadde skåle tom tank var det å slepe han til Coopen der han rista bensin ut av slangene på bensinpumpene. Deretter kjørte han kørven god og varm før han helte på den halvannenlitersflaska med diesel som var behørig årelatt fra farens Merc 220D.

 

Problemet var at han kunne ikke stoppe. Noe som satte han langt tilbake på damefronten. Imens vi kunne stoppe for å imponere damer med spøling, rusing og røyking måtte han kjøre rundt og rundt i en sky av halvforbrent diesel for å holde rokken varm. Dessuten var både han og den stakkars Corvetten omgitt av en kronisk stank av diesel. Noe som gjorde at han heller aldri fikk kjøre med ei bakpå. Hun måtte uansett ha hoppet på i fart, så det ble liksom ikke så mye med han og de damene. Men han kom sterkere tilbake da han begynte på tråler og investerte i en Datsun SSS.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg husker frå veldig tidlig 70-tall, Volgaen blei fylt med bensin for 50 kroner og parafin for 5 kroner. Dette utgjorde brennstoff for 100 kroner. :cool: For å blande dette skikkelig blei det so kjørt eit par kilometer på veldig dårlig vei.

Det må då leggjast til at der var satt inn to toppakninger i den motoren, for å få kompresjonen sopass lav at dette gjekk.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Traktorbrennstoff var vel en Diesel/parafinblanding så vidt jeg husker. I instruksjonsboka på den gamle FM 8-12 (1956) motoren jeg hadde sto det at den måtte startes og stoppes på bensin, men når den var varm så kunne jeg bytte til traktorbrennstoff.

Link to post
Share on other sites

Ganske så riktig. Parafin/bensin er traktorbensin, og min gamle sjektebensiner kjører fint på dette, men kun når motoren er varm. Krever da to tanker, fem min før ilandlegging switcher man tilbake på bensin slik at du får startet motoren neste gang.

Link to post
Share on other sites

Traktorbensin ( 60% bensin og40% parafin) var vanlig handelsvare på de aller fleste marinaer/bensinstasjoner på -70 tallet. De fleste påhengser kjørte på dette, spes Eivnrude/Johnsen. Vi hadde somregel en tank med rein bensin til start /stopp. Traktorbensinen var sef mye billiger en bensin. MEN, så fant jo regjeringen ut at man gikk glipp av veiavgift på parafindelen, og dermed ble det forbudt å blande parafin i bensinen. :yesnod:

 

red: De fleste motorer måtte justeres litt an. tomgang og blandingsforhold, og tilsettes litt mer olje. Ytelsen på full guffe mener jeg økte litt.

Redigert av tb55 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Vi hadde noe som het båtbensin på 70 tallet. Der var det vel en god dose parafin.

Den het traktorbensin og forsvant når stort sett alt i landbruket hadde gått over diesel.

Edit: Det var avgiftsfordelen som ble fjernet.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...