Jump to content

Sjøvann i sylindrene på volvo D6


Grandezza31

Recommended Posts

Fikk sjøvann på alle sylindre i min splitter nye Volvo D6 etter å ha slakket av brått grunnet berøring av et stramt tau. Jeg koblet ut propellen og seilte over tauet, men motoren kveltes ganske raskt av sjøvann fra hekksjøen og må nå på verksted for totaloverhaling. Er det noen andre som har erfart dette? Synes det er utrolig rart at motoranlegget ikke tåler at båten stoppes raskt grunnet gjenstander i sjøen!

 

Dette er en motor uten løse foringer og sylindrene må dermed slipes/hones for å fjerne salt og rust. Dette er jeg imidlertid meget skeptisk til da jeg frykter at motoren kan få problemer på lengre sikt. Vil gjerne høre andres råd og erfaringer i forhold til dette!

Link to post
Share on other sites

Sjøvannet må ha kommet inn via eksosutløpet i drevet opp i raiseren og via turboladeren inn i eksosmanifolden. På min gamle KAD43 med DP290 satt det en gummilippe på drevet som tilbakeslagsventil, men denne er fjernet på D6 / DPH.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at det er mulig at sjøvannet finner veien opp eksoslangen via eksosbendet, gjennom turboen og helt inn i sylinderene på en motor som går. Greit nok hvis motoren stoppet i stor fart, men greier ikk og skjønne at det er mulig så lenge motoren går og trykker mange liter med eksos hvert sekund motsatt vei...

De som har observert en D6 med drev på tomgang vet at den trykker ut mye eksos og lager godt med bobler, selv på tomgang.

 

Den stoppet vel ikke pga at du var innom bakk en kort stund i (for) stor fart??

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Skjønner ikke at det er mulig at sjøvannet finner veien opp eksoslangen via eksosbendet, gjennom turboen og helt inn i sylinderene på en motor som går. Greit nok hvis motoren stoppet i stor fart, men greier ikk og skjønne at det er mulig så lenge motoren går og trykker mange liter med eksos hvert sekund motsatt vei...

De som har observert en D6 med drev på tomgang vet at den trykker ut mye eksos og lager godt med bobler, selv på tomgang.

 

Den stoppet vel ikke pga at du var innom bakk en kort stund i (for) stor fart??

 

Jeg var ikke innom bakk. Båten seilte over og drev fritt etter at motoren stoppet av seg selv. [/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Jeg var ikke innom bakk. Båten seilte over og drev fritt etter at motoren stoppet av seg selv. [/sitatslettet]

 

Så den stoppet mens båten var i fart??

 

I så fall tror jeg at det at den stoppet er grunnen til at du nå har sjøvann i sylinderene og ikke omvendt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er desverre ikke første gang slikt skjer, og det finnes forebyggende tiltak mot dette. På båter med hekkaggregat er det dog skjeldent å se at ekstra beskyttelse er montert i form av høyere eksosbend. Jeg var ute for noe lignende for noen år siden, og da ble det levert et nytt eksosbend fra Mercruiser som gikk høyere oppog så i en sving ned. (Dette var slik jeg husker ekstrautstyr).

 

Denne motoren klarte seg, trolig fordi eieren fort skjønte hva som hadde skjedd.

 

Man kan oppleve noe lignende hvis eksosslangen har for stor diameter også, og noen båter har derfor en eksosklaff på utløpet.

Jeg var også borti et tilfelle hvor badeplattform var ettermontert. Eksosutløpet lå under badeplattformen, og mens båteieren lå å fisket i noen havdønninger med motorene avslått pumpet badeplattformen begge motorene fulle av vann.

Link to post
Share on other sites

En annen ting som kan være greit å minne om er at bunnventilene må stenges hvis båten skal slepes. Sist år var jeg borti et tilfelle hvor motoren ble fylt med vann mens redningsselskapet slepte "et dødt skip".

 

Dette ble desverre ikke oppdaget før det var for sent, for her var startmotoren defekt slik at motoren ikke ble førsøkt startet før ny startmotor ankom en uke senere. (En spesiell startmotor som måtte gå motsatt vei av normalt og måtte spesialbestilles)

Link to post
Share on other sites

Det ble jo litt hektisk da dette skjedde men jeg er ganske sikker på at motoren stoppet av seg selv mens den gikk på tomgang, etter at tauet var passert. Tauet satt dypt i sjøen og vi merket det bare såvidt som en "ekstra brems" i det vi passerte det omtrent 20 knop. Det er ingen ting som tyder på at tauet har kommet i propellen. Det er iallefall ikke synlige merker på propell og drev. Jeg forsøkte å starte motoren etter at den stoppet, men starteren klarte ikke å dra rundt motoren. Alle sylindrene var da fylt opp av vann.

 

Har vært på besiktigelse av motoren i dag, og det er rødt av rust i alle sylindre. Det er fare for at motoren må maskinhones for å fjerne rust, og da tar de bort ca. 2/100 mm dvs. ca. halvparten av slitasjemålet/toleransen på sylindrene (2-3000 timers drift). Det blir vel en liten diskusjon med forsikringsselskapet og med Volvo om dette skal akspeteres. Jeg har nesten 2 år igjen av fabrikkgarantien.

 

Båtsesongen sluttet brått første dag i ferien!!!

Link to post
Share on other sites

Dette er en av svakhetene ved drevinstallasjon. Spes. ved singelinstallasjon i tyngre båter med dyp v-bunn der motoren står dypt og avstanden fra vannflaten til lavest punkt på eksosbendet er liten. I mange tilfeller er avstanden mindre enn de foreskrevede 35cm som VP krever. Høyere eksosbend i nyere båter har jeg nesten tilgode og se på VP.

Merkelig er det også at på tegningen over er det 35 cm fra vannflate til toppen av bendet som gjelder. Dette burde vært til bunnen som er ca 10 cm lavere. 25 cm er ikke mye og gå på, og så laster man opp båten med folk og utstyr/ bagasje... :sweat:

 

Mange har fått vann i turbo og sylindre ved stilleliggende i båter som beskrevet over. Ferielastet båt med endel personer i sofaen bak så den ligger ekstra dypt, så kommer en fyr i 35 foter forbi i litt for stor fart hvor bølgene treffer vinkelrett på akterspeilet... :sweat: Skal ikke mer til :cryin:

 

På akselbåter skal det betydelig mer til. Mye lengre vei fra eksoutløp til til turbo, høyere eksosbend og ofte er det en lydpotte på veien også som vil fange opp tilbakeslag.

 

Nei. D-motor, og i tillegg på drev er ikke spessielt fristende for tiden :smash:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Men når det gjelder VP er det ikke mye som overrasker for å si det slik.

Tror vanskelig du kan skylde på VP her. Noen må ha jukset under installasjonen. VP foreskriver en minimumshøyde fra vannflaten til eksosbend. Overholdes dette skal slike ting ikke kunne skje.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en bøyd veivstake kan jeg overbevises om at motoren gikk samtidig som det kom vann inn.

Er alle veivstaker i orden vil jeg tro motoren stoppet først, og siden du har vann i alle cylindrene vil jeg tro eksosutløpet er stigende ut fra toppen på denne motoren.

 

Ellers er jeg enig med Rem at dette neppe kan lastes motorprodusenten, for dette har som sakt skjedd før på mange motorer av forskjellige fabrikater.

Jeg ville sjekket hva VP leverer til sine motorer. Mercruiser og Yanmar leverer i alle fall forskjellige bend for å gjøre det mulig å montere motoren lavt i forhold til vannspeil.

Link to post
Share on other sites

krev ny motor på motorskadeforsikringen. Dette er en ny motor - da kan du ikke akseptere en løsning som tar bort levetid på motoren.

 

Alternativt er den feilmontert og da får du klå Grandezza. Få tak i monteringsnavisningen for motoren så kan du se det selv.

 

Alternativt kan det jo være at du får til en deal der fabrikken dekker din egenandel på maskinskadeforsikringen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...