Jump to content

Sjøvann i sylindrene på volvo D6


Grandezza31

Recommended Posts

Har nå fått beskjed fra forsikringsselskapet (stort selskap med blå logo) at jeg får ny motor dekket av forsikringen. Dette er selvsagt gode nyheter for meg og god og rask kundebehandling fra selskapet! Det viser seg også at VP ikke aksepterer videre garantiforpliktelser på motorene dersom det foretas honing av sylindrene.

 

Uansett så kommer jeg til å kontrollere installasjonen av aggregat og motor båten i forhold til VP sine anvisninger. Ønsker absolutt ikke at dette skal skje på nytt!

 

Takker for godt engasjement i saken.

Link to post
Share on other sites

Så flott at dette løste seg fint for deg :smiley: Jeg forstår godt at VP ikke aksepterer garanti på en motor der det er utført arbeid som de ikke går god for.

 

Motorskadeforsikring koster ofte ikke så veldig mye ekstra. Men det har utrolig stor verdi den dagen ting som dette skjer.

Link to post
Share on other sites

Står i brukermanualen til mine 41 motorer m/ 290 dp drev at ved "lengre" bakking bør begge motorer gå,dette for å unngå at sjøvann kan trenge inn, ved bortfall av eksostrykk.

Kjenner til en konkret sak,(yanmar motorer, aksling) der sjøvann har "skvulpet" inn eksosrør, pga. at båt har vært fortøyd med hekk mot skvalpesjø og vind. Dette må selvsagt være en designfeil, men d kan altså skje, tro d eller ei...

Link to post
Share on other sites

Motorskadeforsikring koster ofte ikke så veldig mye ekstra. Men det har utrolig stor verdi den dagen ting som dette skjer.

Enig. Samfunnet vårt amerikaniseres mer og mer.

 

Et tankekors er vel også at dette kan bety at fabrikantene slipper billigere unna, og at regningen i stedet bli fordelt på hele båtfolket i form av økte forsikringspremier.

Link to post
Share on other sites

Høres helt utrolig ut dette. Jeg må ærlig talt si at det er mye som kan gå galt med innenbordsmotorene. Jeg har ikke hatt noen store problemer med min, men den har ikke gitt meg den gode trygghetsfølelsen heller. Er det bare påhengs som kan tilby et problemfritt båthold?

Link to post
Share on other sites

Er det bare påhengs som kan tilby et problemfritt båthold?

 

Det er tråder her hvor mange oppegående hevder det motsatte, med andre ord at innenborsdmotorer gir et tryggere båtliv. For egen del er jeg meget glad i utenbordsmotorer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

........

Det viser seg også at VP ikke aksepterer videre garantiforpliktelser på motorene dersom det foretas honing av sylindrene.

........

 

Fått noen grunn til at de ikke gjør dette eller? Høres jo egentligt helt latterligt ut at de ikke kan videreføre dette,unntaket er viss det er alusil eller nicasilforinger i desse motorene da..

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Grandessa 31 virker til å være en godt bygget båt med et fint design. Men et fint design har ofte noen tekniske marginer som gjør dem utsatt for enkelte hendelser.

 

Badeplattformen ligger her lavt i forhold til vannspeilet, og når man går inn i båten er det vel bare to veldig lave trinn før man står på toppen av motorluken. Om det er plass til et forhøyet eksosbend vet jeg ikke, men hvis det er plass ville jeg definitivt prioritert en slik oppgradering.

 

Denne båten har vel også relativt liten oppdrift i hekken vil jeg tro, og man bør kanskje tenke litt på hvordan ekstrautstyr som ankervinsj og oppheist lettbåt påvirker båten når den ligger fortøyd.

 

Spørsmål rundt hva byggestandarden sier om en motorinstallasjon på dette feltet vet jeg faktisk ikke, men jeg vet at det har blitt diskutert om motorfabrikantens krav skal legges til grunn. Jeg opplever at underleverandørenes ”krav” ofte defineres som anbefalinger, noe som ikke bidrar positivt til å finne ut av ansvarsforholdene.

 

Det er jo flott at motorskadeforsikringen dekket skaden, men jeg ville spurt selskapet om hva situasjonen blir hvis det hender igjen.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket installasjonstegningen for DPH/D6 og ser at veivaksel senter skal være maksimalt 220 mm under vannlinja på båten. Dersom det er en Exhaust Riser installert (opsjon) kan motorens veivaksel senter gå inntil 390 mm under vannlinja. Jeg har ikke sjekket om riser er installert på min båt, men det skal selvsagt sjekkes. Denne tegningen finnes forøvrig lett tilgjengelig på VP's egen hjemmeside.

 

Det er et faktum at Grandezza 31 generer ganske mye hekksjø i det den faller ut av vannet, selv ved normal avslakking av farten, og det vasker da godt med sjøvann inn over badeplattformen. Det skal ikke forbause meg om vannflata akter da er over nivået på turboladerens eksosutløp!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vi vurderer å gå til innkjøp av en D3. Dette med at kjølevannet kan slå inn i motoren ved helt feile omstendigheter, er det noe som alle D motorene er plaget med? Kunne vel aldri skjedd på en vår eksisterende motor, D40 med 280 drev og tilbakeslagsklaff på eksosbelg?

Link to post
Share on other sites

Kunne vel aldri skjedd på en vår eksisterende motor, D40 med 280 drev og tilbakeslagsklaff på eksosbelg?

Sannsynligvis ikke, men er med båt som andre ting at en har aldri noen garanti for hva som kan skje eller ikke. Hvis det er snakk om feilmontering kan det meste skje.. :diving:

Link to post
Share on other sites

Dette SKAL ikkje skje under normale driftsforhold,iallefall ikkje så lenge at motor går,da vil eksosen gi mottrykk.Men at design/monteringsmessige forhold kan skape problemer når båt ligger still,er en annen sak. for baktung,for lav montering av eksosbend, som nevnt før i tråden,mange feller her..Er en i tvil,bør en kanskje sjekke opp med motorleverandør,at montering er gjort riktig...

Link to post
Share on other sites

Dette med at kjølevannet kan slå inn i motoren ved helt feile omstendigheter, er det noe som alle D motorene er plaget med? Kunne vel aldri skjedd på en vår eksisterende motor, D40 med 280 drev og tilbakeslagsklaff på eksosbelg?

Dette kan jo skje på alle båter om motoren stopper og man får en kraftig sjø inn. Men produsentene kan også unngå det ved å konstruere båtene rett

 

Jeg hadde en Nidelv 300 med D6 en gang - der lå badeplatformen så vidt over vannlinja og vann skyllet inn i båten om vi dro av litt raskt. Nidelv syntes det var tøft at båten var tung i hekken. Etter min mening er det en fundamental feil ved båten.

 

Mange båter er konstuert for lettere motorer enn D motorene. Da D serien kom var de tyngre enn KAD motorene og vekten kommer lengre bak i båten ved at monteringsavstanden til akterspeilet er mindre på D serien enn på KAD serien. Noen produsenter - som Windy - omkonstuerte sine båter for å takle den større vekten. Andre gjorde ikke annet enn å løfte badeplatformen litt for å hindre at den var under vann når båten lå stille - som Nidelv. (Nidelv setter jo også største D6en inn i sin 725 - den planer jo knapt før 20 knop)

 

At Grandezzaen sliter med D6 motorens vekt tyder på at de i stedet bør sette inn D4 300 i denne båten. Også bør de nok jobbe aktiv med vektfordeling i båten. Kan også være at en enkel løsning er større flaps for å litt mer løft i lavere fart.

 

Om Grandezzaen har disse VP interceptorene kan det være en tanke å sette på flaps i stedet som gir større bæring i lav fart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...