Grandezza31 Startet 18.Juli.2010 Del på Facebook Startet 18.Juli.2010 Fikk sjøvann på alle sylindre i min splitter nye Volvo D6 etter å ha slakket av brått grunnet berøring av et stramt tau. Jeg koblet ut propellen og seilte over tauet, men motoren kveltes ganske raskt av sjøvann fra hekksjøen og må nå på verksted for totaloverhaling. Er det noen andre som har erfart dette? Synes det er utrolig rart at motoranlegget ikke tåler at båten stoppes raskt grunnet gjenstander i sjøen! Dette er en motor uten løse foringer og sylindrene må dermed slipes/hones for å fjerne salt og rust. Dette er jeg imidlertid meget skeptisk til da jeg frykter at motoren kan få problemer på lengre sikt. Vil gjerne høre andres råd og erfaringer i forhold til dette! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 (redigert) Dette høres veldig rart ut. Har aldri hørt om tilsvarende. Hvordan kom sjøvannet inn i motoren da? Ble det trykket inn gjennom drevet og sjøvannsfilteret eller kom det i retur fra eksosen? Redigert 18.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grandezza31 Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Sjøvannet må ha kommet inn via eksosutløpet i drevet opp i raiseren og via turboladeren inn i eksosmanifolden. På min gamle KAD43 med DP290 satt det en gummilippe på drevet som tilbakeslagsventil, men denne er fjernet på D6 / DPH. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Høres veldig rart ut synes jeg. Er du sikker på at motoren er innstallert slik VP foreskriver? Sitér dette innlegget Link to post
Grandezza31 Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Splitter ny motor installert i en helt ny båt av et renomert finsk verft (Finnamster/Grandezza)! Skjønner heller ikke hvordan dette kan være mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Hjelper ikke det om de har montert den feil det kan i så fall være en forklaring - det er for mye penger for deg til at jeg ville utelukket det som en forklaring. Har du motorskadeforsikring dekkes vel en slik skade. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Dette høres ikke riktig ut, så her bør du undersøke nærmere. Jeg ville tatt det opp med forhandler. Har du havariforsikring? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Merkelige greier, har aldri hørt om lignende før. Men når det gjelder VP er det ikke mye som overrasker for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Grandezza31 Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Har du havariforsikring? Ja jeg har motorskadeforsikring. Skal delta på besiktigelse av motoren sammen med takstmann i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Trist sag - håber det ordner sig for dig! Andy Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 (redigert) Dette høres ut som feil installasjon av motoren av båtprodusent. Har aldri hørt om dette på en D6 men har hørt om tilsvarende på andre motorer med VP drev, der motoren er montert for lavt i forhold til vannlinjen. Redigert 18.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Bruker her Installasjons manual fra Steyr som eksempel. På denne skal det være min 350 mm fra vannlinjen til eksosbend. Dersom du avviker fra dette kan resultatet bli tilsvarende som du opplevde. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
sap_2000 Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Skjønner ikke at det er mulig at sjøvannet finner veien opp eksoslangen via eksosbendet, gjennom turboen og helt inn i sylinderene på en motor som går. Greit nok hvis motoren stoppet i stor fart, men greier ikk og skjønne at det er mulig så lenge motoren går og trykker mange liter med eksos hvert sekund motsatt vei... De som har observert en D6 med drev på tomgang vet at den trykker ut mye eksos og lager godt med bobler, selv på tomgang. Den stoppet vel ikke pga at du var innom bakk en kort stund i (for) stor fart?? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Grandezza31 Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 [sitatslettet] Skjønner ikke at det er mulig at sjøvannet finner veien opp eksoslangen via eksosbendet, gjennom turboen og helt inn i sylinderene på en motor som går. Greit nok hvis motoren stoppet i stor fart, men greier ikk og skjønne at det er mulig så lenge motoren går og trykker mange liter med eksos hvert sekund motsatt vei... De som har observert en D6 med drev på tomgang vet at den trykker ut mye eksos og lager godt med bobler, selv på tomgang. Den stoppet vel ikke pga at du var innom bakk en kort stund i (for) stor fart?? Jeg var ikke innom bakk. Båten seilte over og drev fritt etter at motoren stoppet av seg selv. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Jeg var ikke innom bakk. Båten seilte over og drev fritt etter at motoren stoppet av seg selv. [/sitatslettet] Så den stoppet mens båten var i fart?? I så fall tror jeg at det at den stoppet er grunnen til at du nå har sjøvann i sylinderene og ikke omvendt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Enig med SAP. Motoren må ha stoppet før hekkbølgen kom. Og det må være forklaringen til at den ble fylt med sjøvann inn bakfra. Hvorfor stoppet motoren? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Det tror jeg også, kanskje tauet kom i propellene. Men du skal kunne stoppe motoren mens du er i fart uten at hekkbølga slår inn i drevet og fyller motoren med sjøvann. Jeg mener at dette er en feilmontert motor. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hansi Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Uavhengig av de bakenforliggende årsaker skal da en båt tåle å få litt sjø på hekken uten å fylle opp motoren med sjøvann. Her er det et eller annet som ikke stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Det er desverre ikke første gang slikt skjer, og det finnes forebyggende tiltak mot dette. På båter med hekkaggregat er det dog skjeldent å se at ekstra beskyttelse er montert i form av høyere eksosbend. Jeg var ute for noe lignende for noen år siden, og da ble det levert et nytt eksosbend fra Mercruiser som gikk høyere oppog så i en sving ned. (Dette var slik jeg husker ekstrautstyr). Denne motoren klarte seg, trolig fordi eieren fort skjønte hva som hadde skjedd. Man kan oppleve noe lignende hvis eksosslangen har for stor diameter også, og noen båter har derfor en eksosklaff på utløpet. Jeg var også borti et tilfelle hvor badeplattform var ettermontert. Eksosutløpet lå under badeplattformen, og mens båteieren lå å fisket i noen havdønninger med motorene avslått pumpet badeplattformen begge motorene fulle av vann. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 En annen ting som kan være greit å minne om er at bunnventilene må stenges hvis båten skal slepes. Sist år var jeg borti et tilfelle hvor motoren ble fylt med vann mens redningsselskapet slepte "et dødt skip". Dette ble desverre ikke oppdaget før det var for sent, for her var startmotoren defekt slik at motoren ikke ble førsøkt startet før ny startmotor ankom en uke senere. (En spesiell startmotor som måtte gå motsatt vei av normalt og måtte spesialbestilles) Sitér dette innlegget Link to post
Grandezza31 Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Det ble jo litt hektisk da dette skjedde men jeg er ganske sikker på at motoren stoppet av seg selv mens den gikk på tomgang, etter at tauet var passert. Tauet satt dypt i sjøen og vi merket det bare såvidt som en "ekstra brems" i det vi passerte det omtrent 20 knop. Det er ingen ting som tyder på at tauet har kommet i propellen. Det er iallefall ikke synlige merker på propell og drev. Jeg forsøkte å starte motoren etter at den stoppet, men starteren klarte ikke å dra rundt motoren. Alle sylindrene var da fylt opp av vann. Har vært på besiktigelse av motoren i dag, og det er rødt av rust i alle sylindre. Det er fare for at motoren må maskinhones for å fjerne rust, og da tar de bort ca. 2/100 mm dvs. ca. halvparten av slitasjemålet/toleransen på sylindrene (2-3000 timers drift). Det blir vel en liten diskusjon med forsikringsselskapet og med Volvo om dette skal akspeteres. Jeg har nesten 2 år igjen av fabrikkgarantien. Båtsesongen sluttet brått første dag i ferien!!! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 (redigert) Dette er en av svakhetene ved drevinstallasjon. Spes. ved singelinstallasjon i tyngre båter med dyp v-bunn der motoren står dypt og avstanden fra vannflaten til lavest punkt på eksosbendet er liten. I mange tilfeller er avstanden mindre enn de foreskrevede 35cm som VP krever. Høyere eksosbend i nyere båter har jeg nesten tilgode og se på VP. Merkelig er det også at på tegningen over er det 35 cm fra vannflate til toppen av bendet som gjelder. Dette burde vært til bunnen som er ca 10 cm lavere. 25 cm er ikke mye og gå på, og så laster man opp båten med folk og utstyr/ bagasje... Mange har fått vann i turbo og sylindre ved stilleliggende i båter som beskrevet over. Ferielastet båt med endel personer i sofaen bak så den ligger ekstra dypt, så kommer en fyr i 35 foter forbi i litt for stor fart hvor bølgene treffer vinkelrett på akterspeilet... Skal ikke mer til På akselbåter skal det betydelig mer til. Mye lengre vei fra eksoutløp til til turbo, høyere eksosbend og ofte er det en lydpotte på veien også som vil fange opp tilbakeslag. Nei. D-motor, og i tillegg på drev er ikke spessielt fristende for tiden Redigert 19.Juli.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Men når det gjelder VP er det ikke mye som overrasker for å si det slik. Tror vanskelig du kan skylde på VP her. Noen må ha jukset under installasjonen. VP foreskriver en minimumshøyde fra vannflaten til eksosbend. Overholdes dette skal slike ting ikke kunne skje. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
logget av Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Hvis du har en bøyd veivstake kan jeg overbevises om at motoren gikk samtidig som det kom vann inn. Er alle veivstaker i orden vil jeg tro motoren stoppet først, og siden du har vann i alle cylindrene vil jeg tro eksosutløpet er stigende ut fra toppen på denne motoren. Ellers er jeg enig med Rem at dette neppe kan lastes motorprodusenten, for dette har som sakt skjedd før på mange motorer av forskjellige fabrikater. Jeg ville sjekket hva VP leverer til sine motorer. Mercruiser og Yanmar leverer i alle fall forskjellige bend for å gjøre det mulig å montere motoren lavt i forhold til vannspeil. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 krev ny motor på motorskadeforsikringen. Dette er en ny motor - da kan du ikke akseptere en løsning som tar bort levetid på motoren. Alternativt er den feilmontert og da får du klå Grandezza. Få tak i monteringsnavisningen for motoren så kan du se det selv. Alternativt kan det jo være at du får til en deal der fabrikken dekker din egenandel på maskinskadeforsikringen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.