Grandezza31 Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Grandezza 31 er levert med trimplan som standard (ikke interceptorer). Denne båten ble såvidt jeg vet lansert i markedet første gang våren 2005, og da med D6-310 som standard (D6-350 som opsjon). Skulle derfor tro at den ble designet for denne motoren og at vekten på motoranlegget dermed burde være hensyntatt. Jeg synes heller ikke at båten har lite oppdrift i akterskipet, den påvirkes ikke spesielt mye av ekstra nedlasting i aktersalongen. Den største utfordringen er nok at salongen (og dermed motoren) sitter relativt lavt i forhold til vannlinjen, samt at den drar endel hekksjø i lave hastigheter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Er vel ikke noe særlig vekt forskjell på en D-4 300 og en D-6 310, eller ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Det er betydelig. Ca 150 kg, Kan ses nøyaktig på VP sine sider. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Jeg hadde en Nidelv 300 med D6 en gang - der lå badeplatformen så vidt over vannlinja og vann skyllet inn i båten om vi dro av litt raskt. Nidelv syntes det var tøft at båten var tung i hekken. Etter min mening er det en fundamental feil ved båten. Jeg synes også at noen båter er tøffere enn andre, men dessverre er det ikke lett å lage en tøff båt med de beste tekniske løsningene. Jeg mener noe av problemet skyldes at båtprodusentene ikke gjør nok for å kompensere for svakhetene konstruksjonen i sin helhet får i forsøket på å lage en salgsuksess. Det finnes bieksossystemer for å håndtere dette problemet og som slipper ut litt tørr eksos over vannlinjen på tomgang, -og som samtidig sørger for at man ikke kan få tilbakeslag fra den vannkjølte eksosen når motoren ikke går. Dette systemet virker omtrent på samme måte som det eksosanlegget du har på generatoren. Jeg tror ingeniørfirmaet progress leverer slike løsninger i Norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Forskjellen tilsvarer to voksne mann på badeplatformen. Det er merkbart på en relativt liten båt som Grandezzaen. Vi har 250kg mer jolle i år enn i fjor på badeplatformen vår. Det er godt merkbart med vekt så langt bak i båten. Båten må ha 4-5 knop høyere fart før den slipper vannet skikkelig (før 25 knop nå ca 29 knop) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 (redigert) Jeg fikk heng i den ene forgasseren på min volvo penta AQ130 her om dagen og måtte slå av motoren mens den gikk på fullt. En hekkbølge slo godt inn bak og etter det gikk ikke motoren skikkelig etter jeg hadde reparert forgasseren. Jeg mått bruke startgass for å få start og den gikk ikke skikkelig etterpå. Temperaturen på motoren steg også etterhvert. Ved feilsøking idag kom det damp ut av forgasserene når jeg stoppet motoren, og den var vanskelig å få igeng igjen. Da jeg stoppet den sisste gang kom det kokende vann ut forgasserene, jeg skrudde ut en plugg og det lå varmt vann og små freste der også. Kan det være det samme som har skjedd med min motor som dere snakker om her eller har jeg hatt et større motorhavari som tilfeldigvis skjedde samtidig som jeg slo av motoren i full fart?? Men burde ikke dette vannet (viss det er problemet) gått ut av seg selv da jeg fikk start på nytt? Redigert 21.Juli.2010 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 (redigert) Min forrige båt,en Bella Falcon 26 ble testet i Båtmagasinet,med D4 210 mot ES 200.Der var Volvoen montert så dypt at den trengte eksosstyrende raisers,om jeg husker rett. Dette må være feilmontering,slikt skal ikke skje,selv med Volvo! Redigert 21.Juli.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
1125ex Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Har du sjekket nivået fra vannlinjen til veivaksel senter i din Gardezza, og var det montert Riser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Der er risere monteret på min Nord West 390. Af samme grund. Det er let at se på grund af de hvide asbest-indpakninger, de er omgivet af. Det var det første jeg bemærkede da jeg så motorerne første gang. Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Men at Volvo selger en motor som ikke kan overhales,er merkelig. De vil jo ikke ha særlig verdi etterhvert som alderen siger på... Hvor har du det fra? Hvis man kan øke sylindermålet med 4/100 mm vil de fleste kalle det for overhaling. Eller definerer du kun motorer med løse sylinderforinger som overhalingsbare? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Det må jo være en grunn til at Volvo ikke gir garanti på en slik jobb? Da blir det vel ikke bra nok. Dessuten kan man ikke skifte sylinderforing på disse,så ny blokk må kjøpes og avgiftene betales en gang til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.