Jump to content

Sjøvann i sylindrene på volvo D6


Grandezza31

Recommended Posts

Grandezza 31 er levert med trimplan som standard (ikke interceptorer).

 

Denne båten ble såvidt jeg vet lansert i markedet første gang våren 2005, og da med D6-310 som standard (D6-350 som opsjon). Skulle derfor tro at den ble designet for denne motoren og at vekten på motoranlegget dermed burde være hensyntatt.

 

Jeg synes heller ikke at båten har lite oppdrift i akterskipet, den påvirkes ikke spesielt mye av ekstra nedlasting i aktersalongen. Den største utfordringen er nok at salongen (og dermed motoren) sitter relativt lavt i forhold til vannlinjen, samt at den drar endel hekksjø i lave hastigheter.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg hadde en Nidelv 300 med D6 en gang - der lå badeplatformen så vidt over vannlinja og vann skyllet inn i båten om vi dro av litt raskt. Nidelv syntes det var tøft at båten var tung i hekken. Etter min mening er det en fundamental feil ved båten.

Jeg synes også at noen båter er tøffere enn andre, men dessverre er det ikke lett å lage en tøff båt med de beste tekniske løsningene. Jeg mener noe av problemet skyldes at båtprodusentene ikke gjør nok for å kompensere for svakhetene konstruksjonen i sin helhet får i forsøket på å lage en salgsuksess.

 

Det finnes bieksossystemer for å håndtere dette problemet og som slipper ut litt tørr eksos over vannlinjen på tomgang, -og som samtidig sørger for at man ikke kan få tilbakeslag fra den vannkjølte eksosen når motoren ikke går.

 

Dette systemet virker omtrent på samme måte som det eksosanlegget du har på generatoren.

 

Jeg tror ingeniørfirmaet progress leverer slike løsninger i Norge.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen tilsvarer to voksne mann på badeplatformen. Det er merkbart på en relativt liten båt som Grandezzaen.

 

Vi har 250kg mer jolle i år enn i fjor på badeplatformen vår. Det er godt merkbart med vekt så langt bak i båten. Båten må ha 4-5 knop høyere fart før den slipper vannet skikkelig (før 25 knop nå ca 29 knop)

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk heng i den ene forgasseren på min volvo penta AQ130 her om dagen og måtte slå av motoren mens den gikk på fullt. En hekkbølge slo godt inn bak og etter det gikk ikke motoren skikkelig etter jeg hadde reparert forgasseren.

Jeg mått bruke startgass for å få start og den gikk ikke skikkelig etterpå. Temperaturen på motoren steg også etterhvert.

Ved feilsøking idag kom det damp ut av forgasserene når jeg stoppet motoren, og den var vanskelig å få igeng igjen. Da jeg stoppet den sisste gang kom det kokende vann ut forgasserene, jeg skrudde ut en plugg og det lå varmt vann og små freste der også. Kan det være det samme som har skjedd med min motor som dere snakker om her eller har jeg hatt et større motorhavari som tilfeldigvis skjedde samtidig som jeg slo av motoren i full fart?? Men burde ikke dette vannet (viss det er problemet) gått ut av seg selv da jeg fikk start på nytt?

Redigert av Hokky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Men at Volvo selger en motor som ikke kan overhales,er merkelig. De vil jo ikke ha særlig verdi etterhvert som alderen siger på...

Hvor har du det fra? Hvis man kan øke sylindermålet med 4/100 mm vil de fleste kalle det for overhaling. Eller definerer du kun motorer med løse sylinderforinger som overhalingsbare?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...