Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk

  1. Siste time
  2. Enig, i tillegg til regelendring og skjerping på promille. Det må kunne gå an å skjerpe lovverket - kanskje fortsette med 0.8 for båter som ikke kan gå over en viss hastighet, men forbud, som i bil, for raske båter..? Det skal uansett ikke kjennes naturlig og innafor for en festgjeng eller -person å sette seg i rask båt i mørket. Jeg har ikke lest tall eller statistikk, det er mulig det bare virker sånn. Jeg har inntrykk av at det er mange alvorlige ulykker på sjøen i forhold til den totale mengden trafikk, sammenlignet med landtrafikk..?
  3. Du kan ikke skru noe gjennom ratt-konsollet?
  4. Hei. holder til rett ved svenskegrensa. Og vi er flere som kjører vannscooter. men hva er reglene. 1. er D5l greit ? 2. Høyhastighets kurs fra Norge (på vannscooter?) 3. hva gjør de under 18? 4. er båtfører bevis bra nok ? hva er konsekvensene vist man blir stoppet ? Noen som vet. ?
  5. tobixen

    Bytte/fylle gassflasker i Sverige eller Danmark

    Det kan være kjekt å ha en "liten" 5kg-flaske liggende som backup synes jeg, uansett om man er innenlands eller utenlands - for når man først går tom for gass, så skjer det oftest plutselig og ofte når det er minst ønskelig. Utover det, så har nødløsningene ombord vært grill, håndholdt gassbrenner, eller å bruke et syltetøyglasslokk, fylle det med etanol eller aceton, legge det mellom gassblussene på komfyren og fyre på. Anbefales ikke som annet enn ren nødløsning, det soter veldig mye ... men når kaffe eller te er blitt et inngrodd morgenrituale, så kan man bli litt desperat av og til :-) Ellers, skulle man komme i knipe og være tom for gass i feil land, så er det stort sett trivielt å kjøpe gassflasker lokalt der man befinner seg med trykkregulator og slange, og bare skru løs en slangeklemme og bytte. For meg føles det veldig dumt å kaste en tom gassflaske, men det er av og til rett og slett rasjonelt dersom man har kjøpt flasker i "feil" land og hverken får byttet de eller fylt de opp - sammenlignet med alt annet av båtkostnader så er de ikke så dyre.
  6. ivar

    Chat GPT bruk til båt problemer

    For de som har benyttet Google mye i sin jobb, så vet man at det også er mye misvisende eller utdatert info å finne, dette inngår jo også i treningsgrunnlaget til AI modellene. Ikke alltid like lett å skille skitt fra kanel når det allerede er filtrert gjennom en eller annen AI modell jeg syns "det flotte språket" oftest bare blir pompøst
  7. Skal båten ligge på vannet eller ned/opp ved hver bruk? Kjølbåter krever mer jobb å sjøsette og ta opp igjen, og man må ha en krybbe for oppbevaring på land. En seiljolle med senkekjøl og avtagbart ror er enklere i så måte. Opp med kjøl og ror, så kan man dra båten rett opp på land og legge den opp-ned etter å ha tatt av riggen. Jeg tenker som @Code0 at en RS Feva eller kanskje en 2-Krona (eller 1-Krona som er litt mindre og også ble solgt som A-jolle) kan være et godt valg. Det er joller med god plass til én voksen og et barn, jeg har også vært to voksne og seilt 2-Krona ganske effektivt og raskt. Om man vil pushe kan man ri på ripa, eller man kan seile mer konservativt for å gi trygghet og seilglede. 2-Krona var en «satse-jolle» i Oslofjorden for noen år siden, hvor blant annet KNS brukte den som rekrutteringskolle. Andre foreninger fulgte etter. Nå mener jeg det er RS Feva som har tatt over for 2-Krona. Det er derfor kanskje mulig å få tak i en 2-Krona til en rimelig penge?
  8. Avgjørende moment for prising av eldre 2-taktere (foruten åpenbare mangler som utvendig korrosjon og andre skader): Tar motorhodet inn vann? Er pluggene normale når man sjekker etter sesongen? Tar girhuset inn vann? Er olje klar og uten spor av vann når man sjekker etter sesongen?
  9. ang belysning av merker - det fins men er nok utopisk at dette kommer over alt https://www.kystverket.no/sjovegen/fyr-lykter-og-sjomerker/indirekte-belysning/ Denne hurtigbåten kjørte over en stake som faktisk var lys på - der satt det en skarv som skjermet for lyset, skarven fant de på fordekket når båten skulle trekkes av grunn https://www.an.no/nyheter/hurtigbaten-helgeland-pa-grunn/s/1-33-4759365
  10. Idag
  11. Popeye70

    Chat GPT bruk til båt problemer

    Med ChatGPT kan man lage seg en assistent med instruksjoner om oppførsel, språk, verifisering av fakta osv. Da kan man få enda bedre svar, men man må fremdeles kontrollere alt før det brukes videre.
  12. En nyere 115hk 4T burde være svært kurant i bruktmarkedet tenker jeg. Det er et propelltriks igjen som ikke har vært nevnt, og jeg er usikkert på hvorvidt det vil har god effekt i dette tilfellet; ventileringshull i propell, som slipper ut litt eksos over bladene som lar propellen spinne litt mer opp i turtall før den får tak. Negativt: propell har lettere for å miste grep om man kjører i/under halvplanerfart Slik ventilering har nok mest for seg på lettere båter som er trege opp i plan pga stor stigning som skal gi høy toppfart. Har prøvd selv på 2 båter: 19" Turbo Quest propell ment for litt tyngre båter, på min Yamarin 5940 / F115. Denne spant for mye i mellomfartsområdet, uten å gi særlig gevinst ellers over en yamaha 19" std alu prop. Så der tetta jeg hullene med det første jeg hadde for hånden - smeltelim På Weslingen m/ 80hk har jeg en Hustler 17" alu, her funker hullene som tenkt, slipper litt akkurat på tur i plan så motor kommer litt opp i turtall
  13. Ttopp

    Lekkasje i sjøvannsinntak

    Dette sier chat gtp: Når det gjelder drypp : Et lite drypp etter montering kan forekomme før hampen har rukket å svelle. Etter en kort tid (ofte minutter til noen timer), vil hampen absorbere fuktighet, svelle og tette lekkasjen. Dette er normalt, og forbindelsen blir som regel helt tett av seg selv uten behov for etterstramming. Viktig: Hvis det fortsatt lekker etter noen timer eller neste dag, kan det være feilmontering (f.eks. for lite hamp, feil pasta, eller at det er strammet for lite eller for mye). Riktig mengde hamp og god pasta er avgjørende. For lite hamp = lekkasje. For mye = fare for sprekker eller vanskeligheter ved tiltrekking. Oppsummert: Ja, dryppende tetting med lin og pasta vil normalt stoppe når hampen trutner – så lenge monteringen er riktig utført. Vil du ha en kort sjekkliste fo
  14. Karlemann

    BMW D 50-2, hvilken impeller?

    Hei. Lokket til impelleren er helt uleselig, så jeg vet ikke hvilken impeller jeg skal ha. Noen som kan hjelpe meg?
  15. Jeg tror ikke det er dem man først har tenkt på med stor sympati, men heller de som feilberegner. En full person kan man velge å ikke sitte på med, men dersom noen sklir av veien kunne ikke passasjerene forutse det. Det er også større sannsynlighet for at de er barn. -Men friheten til å kjøre forbi har vi verdsatt høyere enn å bli truffet av en uansvarlig fører som er ruspåvirket eller trøtt, og midtdelere er sjelden. (Dessuten fremkommelighet for utrykning på de smalere veiene) Jeg vet ikke hvor mange tusen ganger jeg har tatt firestrekspeiling og oppdatert logg på stang/søyle, men at de i sitt store antall har gjort meg tryggere på sjøen er utvilsomt.
  16. oljeogsjø

    Eberspächer D4 stopper etter 7-8min.

    Byttet tenner og gitter , og nå virker den som den den skal. Mistenker det hadde holdt å bytte gitteret, men nå er det ihvertfall ok . 👍👍
  17. Ttopp

    Lekkasje i sjøvannsinntak

    Hvis du har hatt på Linn vil det vel truten litt etter hvert. Vil sett ann litt å fulgt med
  18. amboseli

    Vann i bensinen Mercury 30hk 4-takt

    Det er ikke forgasser på denne motoren.
  19. Bump?
  20. pobre gringo

    Bytte/fylle gassflasker i Sverige eller Danmark

    Takk for tipset, gidder nok ikke seile nordover for en flaske gass nå, har en jeg åpnet for noen dager siden og får spare på den, er bare det at jeg liker å ha backup ombord ☺️. Takk for tipset, var innom der og de hadde kun 5 og 10kg flasker med hurtigkobling.
  21. Hvilket materiale mener du de bør lages av hvis de ikke skal være i stål? Har også spurt deg en gang før uten å få svar, men hvordan ser du for deg at man skal få til belysning på disse merkene?
  22. Fint å få fram noen synspunkter på dette. Og jeg ser behovet for å ha noen referansepunkter, men de må vel ikke absolutt være svarte og harde uten lys? Det at alle skal bli lovlydige er en god tanke, og det hadde nok spart mange liv om vi hadde fått det på plass på alle områder i samfunnet. Kanskje en vei å gå er påbudt automatisk sporing. Jeg går alltid med AIS på, så hvis politiet vil sjekke om jeg går med toppfart (7 knop) i 5 knop sone, så er det enkelt.
  23. Hadde en hatt kjøreopplæring som for å få lapper for bil, så hadde mye hvert gjort.
  24. Trondmadsen@hotm

    Canvas buddy ?..

    Mistet min på sjøen i går. Noen som har en som kan ta mål av den? Tenkte å få laget meg en ny siden disse ikke er i salg lengre.
  25. jørn

    Ny båt, Risør 27

    Det fikk jeg beskjed om en gang å. Lå brått å ventet på redningskøyta i Drøbakk med tom tank. Viste seg at målerarmen i tanken hadde bruket, og viste helt feil nivå. Så ville nok sjekket det opp.
  26. Steini

    Priser i gjestehavner 2025

    Bakkasund, Austevoll:
  27. subwoofer

    Vann i bensinen Mercury 30hk 4-takt

    Symptomene stemmer med at det sitter en vannperle i tomgangsdysa - hvis det er forgassermotor. Choke gjør at det sviver (såvidt) på lavfartskretsen, så er det slutt. En mulig utvei for å tørke ut vannet er å fylle forgasseren med rødsprit, gjøre et startforsøk, så drenere igjen. Spriten tar med seg vannet og restene etter tapping blander seg i bensinen og er garantert borte etter noen minutters gange.
  1. Vis mer


×
×
  • Create New...