Sydvesten Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Jeg må innrømme jeg flirer litt når enkelte reagerer på at priser kommer i tillegg for sjøsetting, frakt, stoffing, utstyr etc. Ingen av dere som har handla ny bil noen gang? Problemet er nok at vi aldri har kjøpt ny bil noen ganger....Trenger ikke ny bil for å kjøre til båthavna Personlig så tror dette med priser på båt kun dreier seg om Bavaria, og det at enkelte har en del(mye) i mot dette merket... Det kan man tydlig se på argumentasjon om at den produseres i innlandet osv.... men dette er kun synsing fra min side og helt udokumentert... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Barsk IV Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 (redigert) Jeg kikket nå gjennom markedsføringloven og fant ikke noe utvilsomt kan felle Lunde Båt.... Kan du kanskje forteller hvor dette står oppført i Markedsføringsloven at denne forme for prissetting er ulovlig... Markedsføringsloven fra Lovdata Mfl. §2: Villedende forretningsmetoder Omfattes iallefall av 1.ledd, muligens også 2.ledd. For å si det sånn; for å tolke disse 2 leddene under §2 i mfl. må man lese minst 30 sider pensum. For å bli god på tolkningen må man antagelig også lese flere tiltalls dommer som skaper presedens. Kompendiumet mitt fra 2003 om den "korte" Markedsføringsloven er på 418 sider. Litt opptatt nå, kommer tilbake i løpet av kvelden med mer. mvh Barsk II Redigert 14.Februar.2006 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 (redigert) Mfl. §2: Villedende forretningsmetoder Omfattes iallefall av 1.ledd, muligens også 2.ledd. Barsk II Nå har ikke jeg noen juridisk kompetanse, men kan lese litt norsk. Jeg kan ikke se at det er opplagt at dette som Lunde båt sier om priser kan betegnes som villedende markerdsføring.... og jeg tviler på at en norsk rett ville være av denne oppfatningern også.... Det finnes ikke noe skjult der som jeg kan se.... pris levert verft for en gitt spesifikasjon som er tilgjengelig både via nett og ved henvendelse og til en gitt valuta kurs... Alt som jeg kjøper inn via bedriften jeg jobber i er også levert verft, selv om bedriften jeg jobber i ligger i Norge... Det er faktisk ikke noe uvanlig i det hele tatt etter min erfaring Redigert 14.Februar.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Barsk IV Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 (redigert) Alt som jeg kjøper inn via bedriften jeg jobber i er også levert verft, selv om bedriften jeg jobber i ligger i Norge... Det er faktisk ikke noe uvanlig i det hele tatt etter min erfaringHer må man skille mellom salg rettet mot forbruker (private) og næringsdrivende imellom, to grunnleggende forskjeller som ikke omfattes av samme lover. Som sagt jeg kommer tilbake til mer utfyllende. mvh Barsk II Redigert 14.Februar.2006 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 pkt 2 er intressantare, båten kommer att svänga snabbare, (mindre kursstabil) men vad händer med strömning, släpp i akterkant kjöl, turbulens etc. Vil tippe du er inne på noe der. Du tar vekk noen av "ulempene" med langkjølet båt. Ellers er det på det rene at båter med den vanlige finnekjølen seiler bedre enn de med tandemkjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 kom på en ting til, mulig at du ved redusert våt flate oppnår en gevinst i redusert motstand? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Her må man skille mellom salg rettet mot forbruker (private) og næringsdrivende imellom, to grunnleggende forskjeller som ikke omfattes av samme lover. Som sagt jeg kommer tilbake til mer utfyllende. mvh Barsk II Ok, da venter jeg på tilbakemelding om dette... Regner med at dette også vil gjelde f.eks det som Perlen nevner om nybiler også... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Det perlen skriver har vel ingenting med dette å gjøre? Han kommer med en liste ekstrautstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Det perlen skriver har vel ingenting med dette å gjøre? Han kommer med en liste ekstrautstyr.Beklager det... var ikke klar over at frakten jeg måtte betale fra Drammen til meg var ekstrautsyr på bilen.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Verrie Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Trenger ikke ny bil for å kjøre til båthavna Nettopp, og for å ikke bli misforstått, etter at vi begynte med båt, går det i bruktbiler også her.... Det perlen skriver har vel ingenting med dette å gjøre? Han kommer med en liste ekstrautstyr. Ja/nei/jo Det reageres svært så negativt på at båtleverandører opererer med "skjulte" priser, i form av frakt, ekstrautstyr, ting som er nødvendige for å bruke båten som seilbåt etc., så som med bil. Mitt eksempel er kun ment som illustrasjon på at det ikke er "unormalt" å ha diverse tillegg egentlig. (Vinterdekk er nødvendig, men ikke med i pris på bil, såsom mast til båten ) Men veldig på siden, ja det er jeg enig i..... Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 (redigert) Vi ser jo noen (seil)båter uten mast, kanskje uten kjøl også? Og biler trenger ikke vinterdekk hvis de parkeres om vinteren Mvh; Sindre Red. skrivefeil Redigert 14.Februar.2006 av SiA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Trodde heller ikke bilbransjen opererte med listepriser på nye biler som ikke er kjørbare, og der vitale deler ligger innrullet i plast. Heller ikke at i listepris forutsetter bil levert utenfor den japanske, franske eller tyske fabrikkporten. For forbrukerne hadde det i alle fall vært en fordel med en viss standardisering av hva som skal ligge i en listepris. Men noe kjempeproblem er det kanskje ikke. De fleste som går til innkjøp av ny båt har vel innhentet atskillig materiale fra aktuelle produsenter. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Synes prislistene virker greie, det står tydelig der hva rigging, transport og stoffing koster. Det koster å frakte båter på 3.3 til 4.5 meters bredde på kontinentet. Forsikring av gods, følgebil. Når det gjelder ekstrautstyr, kjøper mange fabrikkmontert. Kun en å forholde seg til når det gjelder reklamasjoner. Dette for å ikke bli kasteball mellom utstyrslevrandør og båtlev. Synes heller ikke eks med bil var så dumt. Du får ikke kjøpt en bil til annonsert pris, det tilkommer transport og klargjøring kostnader. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 det der er jag ikke helt enig i pkt 1 beror ju på hur stor överflate på taket på T....både bredd o längd på taket kan ju göras större enn själv kjölfenan......... og på balkkonstruktioner på insidan skrovet! (en Maxi77a har ju taket utdraget nesten til akterkant på bulben) lite svårt o förklare er kjølen festet i taket på en MAXI?? Tanken min er at tandemkjølen får to innfestingspunkter - men jeg er ingen konstruktør - og jeg ser heller ingen logikk i tandemkjølen. Jeg har sett båter som har to små kjøler -en på hver side av skroget. Det forstår jeg logikken ved: ballast ut til sidene skaper større rettende moment og om man seiler i farvann med store tidevannforskjeller kan bøten stå i leira ved fjære sjø. Men tandemkonstruksjonen forstår jeg ingenting av. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 Nå har ikke jeg noen juridisk kompetanse, men kan lese litt norsk. Jeg kan ikke se at det er opplagt at dette som Lunde båt sier om priser kan betegnes som villedende markerdsføring.... og jeg tviler på at en norsk rett ville være av denne oppfatningern også....Jeg innehar heller ikke Juridicum, men jeg har eksamen avlagt innen bl.a. markedsrett fra MI i 2001, og jeg var gjennom pensumet på BI 2003. (måtte avbryte senere grunnet en nakkeskade) Jeg siterer "Kompendium i markedsrett" ( Langfeldt og Kavåg, Focus Forlag 2003): s. 332.; "Annonseres det mot private forbrukere, skal den pris som oppgis innbefatte moms og eventuelle andre avgifter og tillegg som må betales" Min anførsel i så måte er at veldig få kjøpere har egen lastebil til å hente en slik båt i Bayern!, derfor er dette et tillegg som må betales og dermed skal dette innbefattes i den oppgitte prisen på selve produktet/seilbåten. Jeg er rimelig sikker på at Markedsrådet ville mene at et absolutt minimum iht. frakt og innbefattelse av denne i annonserte pris, ville være at produktet leveres i Norge. Her en sak som ligner noe: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11004613&subid=0 Klikk gjerne inn på selve brevet til Ikea for å lese begrunnelsen fra Forbrukerombudet. Når det gjelder forskjellen mellom forbrukerkjøp og næringsdrivende imellom sitter jeg ikke på noe pensum om dette her nå, men jeg mener å huske at "grunnregelen" er at i et såkalt forbrukerkjøp (Fra næringsdrivende til forbruker) gjelder loven som et minimum, og kan kun fravikes hvis kjøper oppnår bedre vilkår/betingelser enn han ellers er sikret gjennom lovværket. Handel næringsdrivende imellom kan inngå avtaler som tilsidesetter kjøpsloven. mvh Barsk II (som vurderer å sende en klage til Forbrukerrådet, da ikke på Lunde Båt spesifikt, men bransjen generellt.) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Februar.2006 Del på Facebook Svart 14.Februar.2006 er kjølen festet i taket på en MAXI?? Jeg har sett båter som har to små kjøler -en på hver side av skroget. Det forstår jeg logikken ved: ballast ut til sidene skaper større rettende moment og om man seiler i farvann med store tidevannforskjeller kan bøten stå i leira ved fjære sjø. jag förklarade sikkert dåligt........ dom fleste kjöler ser ut som ett T i infestningen, mot skrovet......ovansidan T'et...... det er twin keels Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mouche Svart 15.Februar.2006 Del på Facebook Svart 15.Februar.2006 mouche For å få fraktet båten fra Tyskland til Danmark er prisen på min båt 33600.-. Har jo ikke noe reelt valg her, JEG MÅ BETALE 33600 og det må alle andre også om de skal få båten på sjøen, er det så vanskelig å forstå. Skulle jeg fått fraktet den videre ville vel prisen på dette lagt rund 12000.- noe jeg sparte på å seile den hjem selv. Tror nok ikke vi blir helt enig så ship ohoi Neida, det er meget enkelt å forstå! Sherlock Holmes ville vel sagt til sin venn dr. Watson: "elementært!" Jeg opplever at du har Bavariabåter og fraktelementet spesielt i tankene. Jeg prøver å diskutere båter generelt og alle de variabler som finnes mht brukers/kjøpers ønsker og behov og hvordan dette vil påvirke (kall det gjerne vanskeliggjøre) sammenligninger av pris på de enkelte båtene og den endelige sluttsum. Det blir jo "litt" vanskelig å bli enige når vi bare "nesten" diskuterer det samme? På den annen side hvis du har et forslag til hvordan bransjen skal gjøre alt og alle båter av ca samme størrelse og type sammenlignbare uansett kunders behov, ønsker og geografiske bosted så tror jeg faktisk at både bransjen og brukerne ville være meget glade for det forslaget. . Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 15.Februar.2006 Del på Facebook Svart 15.Februar.2006 Jeg innehar heller ikke Juridicum, men jeg har eksamen avlagt innen bl.a. markedsrett fra MI i 2001, og jeg var gjennom pensumet på BI 2003. (måtte avbryte senere grunnet en nakkeskade) Jeg siterer "Kompendium i markedsrett" ( Langfeldt og Kavåg, Focus Forlag 2003): s. 332.; "Annonseres det mot private forbrukere, skal den pris som oppgis innbefatte moms og eventuelle andre avgifter og tillegg som må betales" Min anførsel i så måte er at veldig få kjøpere har egen lastebil til å hente en slik båt i Bayern!, derfor er dette et tillegg som må betales og dermed skal dette innbefattes i den oppgitte prisen på selve produktet/seilbåten. Jeg er rimelig sikker på at Markedsrådet ville mene at et absolutt minimum iht. frakt og innbefattelse av denne i annonserte pris, ville være at produktet leveres i Norge. Her en sak som ligner noe: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11004613&subid=0 Klikk gjerne inn på selve brevet til Ikea for å lese begrunnelsen fra Forbrukerombudet. mvh Barsk II (som vurderer å sende en klage til Forbrukerrådet, da ikke på Lunde Båt spesifikt, men bransjen generellt.) Jeg skal selvsagt ikke arrgumentere med de lærde her, men vil kommentere og brineg mitt syn på saken. Den saken det refereres til fra Forbrukerrådet er nok en del på siden av de annonser jeg har sett fra Lunde Båt... På Lundbåt sine annonse står det helt klart ved alle priser at det er levert verft og valuta kursen som prisen er basert på. Stort tydligere kan det vel ikke opplyses hva som ligger til grunn for den prisen. For Ikea så var det nok helt andre grunner som ligger til grunn og er dermed ikke sammenlignbare etter min mening. Jeg registrerer at vi ikke er enig om dette og at vi heller ikke kommer til å bli det.. det er slik det er... Vel jeg håper at du levere en prinsipielll klage på dette til Forbrukerrådet så kan vi jo få en avklaring... selv om jeg er litt i tvil om Forbrukerrådet vil behandle en slik generell klage... Det er vel bedre å fremme en konkret klage på værstingen her som er Lunde Båt... Da er det jo håndfast å tygge på for forbrukerrådet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 15.Februar.2006 Del på Facebook Svart 15.Februar.2006 Trodde heller ikke bilbransjen opererte med listepriser på nye biler som ikke er kjørbare, og der vitale deler ligger innrullet i plast. Heller ikke at i listepris forutsetter bil levert utenfor den japanske, franske eller tyske fabrikkporten. For forbrukerne hadde det i alle fall vært en fordel med en viss standardisering av hva som skal ligge i en listepris. Men noe kjempeproblem er det kanskje ikke. De fleste som går til innkjøp av ny båt har vel innhentet atskillig materiale fra aktuelle produsenter. Nja... vet ikke hva som ligger innrullet i plast på en Bavaria motorbåt jeg da.... Formoder at det er å koble til strøm, fylle en skvett på tanken og vri om nøkkelen på en motorbåt jeg da.... På en seilbåt er det jo noe annet som også tilkommer blant annet masten... Jeg minnes fra den tiden jeg leste bilannonser,,, da var det snakk om frakt fra drammen på xx antall kroner, pluss noe som heter klargjøring til noen tusenlapper.... Dette kan man gjøre selv om man ønsker det derfor oppgis prisen uten frakt og klargjøring... Helt greit etter min mening.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 15.Februar.2006 Del på Facebook Svart 15.Februar.2006 (redigert) På den annen side hvis du har et forslag til hvordan bransjen skal gjøre alt og alle båter av ca samme størrelse og type sammenlignbare uansett kunders behov, ønsker og geografiske bosted så tror jeg faktisk at både bransjen og brukerne ville være meget glade for det forslaget.Det tror jeg er en vanskelig oppgave, men det vil være en god start om alle som annonserte pris til det norske markedet tok med kostnadene for klargjøring og sjøsetting, alle avgifter for å få båten inn i Norge, og klart og tydelig fortalte hvor båten ble levert. At båter leveres med forskjellig utstyr, og at noe som er ekstrautstyr på en modell er standard utstyr på en annen modell er noe vi forbrukere må finne ut av selv. Et eksempel på hva jeg er relativt fornøyd med er den norske prislisten for Hanse. Om noe mer burde sies på denne siden så er det adressen til verftet, og hadde det for hver båt vært en lenke til arket med spesifikasjon på standard utrustning ville det vært enda bedre. Å ta med prisen for grunning og stoffing av båten er ingen god idé. Her må båteieren velge hva som er best i forhold til farvannet båten skal brukes. For noen glassfiberbåter tar herdeprosessen såpass lang tid at det er en fordel å vente noen måneder med å grunne med epoxymaling. Noen av oss er så heldige at båten ikke blir levert før noen måneder etter at skroget ble støpt. At enkelte båtblader nå og da sammenligner epler og appelsiner får stå for båtbladenes regning. For ikke lenge siden så jeg en sammenligning hvor det var helt tilfeldig om seilareal var oppgitt med fokk eller genoa. Kan hende det er relevant om du sammenligner standard pris, men det gir liten mening når du sammenligner båtene som sådan. Redigert 15.Februar.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Februar.2006 Del på Facebook Svart 15.Februar.2006 Jeg har sendt en henvendelse om prismerking til Forbruker ombudet og spurt om en generell kommentar på det å oppgi en pris på en båt levert verft og uten frakt til Norge, la ved en link til denne annonsen som et eksempel... Da kan en jo leve i håpet om det kommer en avklaring på Deres synspunkt på saken.. Link til Seilbåt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 15.Februar.2006 Del på Facebook Svart 15.Februar.2006 Jeg har sendt en henvendelse om prismerking til Forbruker ombudet og spurt om en generell kommentar på det å oppgi en pris på en båt levert verft og uten frakt til Norge, la ved en link til denne annonsen som et eksempel...Så vidt jeg vet har ikke forbrukerombudet båt, så det er forsøket verd. Om jeg skulle tatt opp noe med ombudet ville det først og fremst være en del betalingsbetingelser som forekommer i denne bransjen, samt verstingene når det gjelder båtplasser... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Februar.2006 Del på Facebook Svart 16.Februar.2006 Forbrukerombudet har talt..... og jeg legger meg flat..... Både mitt spørsmål og svar er gjengitt under... Ditt spørsmål til Forbrukerombudet var: Pris på båter uten frakt til Norge Hei !Vi har en større diskusjon pågående i et båtforum på nettet om villedende priser på båter. Det dreier ser her om forhandlere/importører i Norge som oppgir en pris som ikke inkluderer frakt til Norge i sine annonser. Dette står riktignok i annonsen at prisen er basert på levering fra verft til en gitt valutakurs. Forøvrig aå er alle fraktipriser tilgjengelig på alternative frakt og levering muligheter.Spørsmålet er om dette dreier seg om ulovlig prismerking eller ei i henhold til markedsføringsloven..Linken under er til en slik annonse uten at det tas stilling til dette firmaet..http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=6736172&sid=6aVfz5_l_037665&pos=6&tot=14 Forbrukerombudets svar er: Det følger av praksis etter markedsføringsloven at opplysninger om priser skal være klare, entydige og fullstendige. Dette innebærer at priser til forbruker skal være inkludert fraktkostnader og at oppgitt pris må være pris hos forhandler. Dersom det finnes alternative frakt- og leveringsmåter, må det opplyses om dette på en tydelig måte i tilknytning til markedsføringen av den aktuelle varen. Med vennlig hilsen Forbrukerombudet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Barsk IV Svart 16.Februar.2006 Del på Facebook Svart 16.Februar.2006 Forbrukerombudet har talt..... og jeg legger meg flat..... Da sov jeg ikke helt i timen da....? mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
sailsys Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Oppdaget dette temaet litt sent. Som importør av Harmony båtene har jeg noen kommentarer; 1. Seilmagasinet har testet båten under seil i sin test i siste nummer. 2. Finish under dekk. Vi viste i fjor en prototype på Lillestrøm. Båten er siden den gang "strammet" opp og fremstår i dag med en mye bedre finish. 3. Pris på Harmony båtene er etter vår mening meget ærlig. For å få en seilklar båt trengs utover standard utstyr kun varmeapparat og sprayhood. Vi har lagt ut priserlister på vår hjemmeside http://www.sailsys.no 4. Leveranse. Vi har i likhet med de fleste importører valgt å prise båtene levert verft. Dette er gjort for å imøtekomme våre kunders forskjellige ønsker om leveringssted. Noen ønsker seilturen hjem fra Frankrike og andre båten levert i sin hjemhavn. Harmony 38 kan sees innendørs på Sjøsenteret i Drøbak i vinter. Med vennlig hilsen Scandinavian Yacht Service Harald Boe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.